Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: W3-PE-MJS-PPiW-TW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria wychowania
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Żywczok
Prowadzący grup: Alicja Żywczok
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocenę końcową z modułu ustala się na podstawie średniej arytmetycznej oceny z ćwiczeń oraz z wykładu.

Pełny opis:

1. Teoria wychowania jako subdyscyplina pedagogiki. Związki teorii z praktyką pedagogiczną.

2. Sens i wartość wychowania. Aksjologiczne i noetyczne podłoże wychowania.

3. Analiza merytoryczna ideału wychowania.

4. Teleologia wychowania jako dział filozofii wychowania.

5. Zasady, metody i formy wychowania – analiza porównawcza.

6. Autorytet nauczyciela – jego zdobywanie i skutki utraty.

7. Poszanowanie godności człowieka w procesie edukacji – „klucz” pedagogicznego autorytetu.

8. Pojęcie moralnej odpowiedzialności jako podstawowej modalności aksjologicznej.

9. Wychowawczy sens kultywowania tradycji w procesie wychowania.

10. Podstawowe założenia oraz przedstawiciele pedagogiki egzystencjalnej i personalistycznej. Główne idee pedagogiki filozoficznej i antropologicznej.

11. Neonaturalizm pedagogiczny inspirowany poglądami J.J. Rousseau.

12. Wychowanie, wychowawca, wychowanek w ujęciu Janusza Korczaka.

13. Znaczenie wychowania do wolności na przykładzie szkoły Rudolfa Steinera i Alexandra S. Neilla.

14. Wychowanie w ujęciu Rabindranatha Tagore.

15. Altruizm a proces wychowania.

16. Miłość - Karola Wojtyły koncepcja wychowania personalistycznego.

17. Afirmacja życia - wartość etyczna i ideał wychowania.

18. Pokój – ideał i cel współczesnej edukacji międzykulturowej.

19. Koleżeństwo i przyjaźń jako znaczące dla dzieci i młodzieży kategorie pedagogiczne.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Żywczok
Prowadzący grup: Alicja Żywczok
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocenę końcową z modułu ustala się na podstawie średniej arytmetycznej oceny z ćwiczeń oraz z wykładu.

Pełny opis:

W trakcie realizacji przedmiotu teoria wychowania podejmowane będą następujące zagadnienia:

1. Teoria wychowania jako subdyscyplina pedagogiki. Związki teorii z praktyką pedagogiczną.

2. Sens i wartość wychowania. Aksjologiczne i noetyczne podłoże wychowania.

3. Analiza merytoryczna ideału wychowania.

4. Teleologia wychowania jako dział filozofii wychowania.

5. Zasady, metody i formy wychowania – analiza porównawcza.

6. Autorytet nauczyciela – jego zdobywanie i skutki utraty.

7. Poszanowanie godności człowieka w procesie edukacji – „klucz” pedagogicznego autorytetu.

8. Pojęcie moralnej odpowiedzialności jako podstawowej modalności aksjologicznej.

9. Wychowawczy sens kultywowania tradycji w procesie wychowania.

10. Podstawowe założenia oraz przedstawiciele pedagogiki personalistycznej. Główne idee pedagogiki filozoficznej i antropologicznej.

11. Wychowanie, wychowawca, wychowanek w ujęciu Janusza Korczaka.

12. Znaczenie wychowania do wolności na przykładzie szkoły Rudolfa Steinera i Alexandra S. Neilla.

13. Dialog międzykulturowy w ujęciu Rabindranatha Tagore.

14. Miłość osoby ludzkiej. Karola Wojtyły koncepcja wychowania personalistycznego.

15. Afirmacja życia - wartość etyczna i ideał wychowania.

16. Pokój – ideał i cel współczesnej edukacji międzykulturowej.

17. Koleżeństwo i przyjaźń jako znaczące dla dzieci i młodzieży kategorie pedagogiczne.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Żywczok
Prowadzący grup: Alicja Żywczok
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocenę końcową z modułu ustala się na podstawie średniej arytmetycznej oceny z ćwiczeń oraz z wykładu.

Pełny opis:

W trakcie realizacji przedmiotu teoria wychowania podejmowane będą następujące zagadnienia:

1. Teoria wychowania jako subdyscyplina pedagogiki. Związki teorii z praktyką pedagogiczną.

2. Sens i wartość wychowania. Aksjologiczne i noetyczne podłoże wychowania.

3. Analiza merytoryczna ideału wychowania.

4. Teleologia wychowania jako dział filozofii wychowania.

5. Zasady, metody i formy wychowania – analiza porównawcza.

6. Autorytet nauczyciela – jego zdobywanie i skutki utraty.

7. Poszanowanie godności człowieka w procesie edukacji – „klucz” pedagogicznego autorytetu.

8. Pojęcie moralnej odpowiedzialności jako podstawowej modalności aksjologicznej.

9. Wychowawczy sens kultywowania tradycji w procesie wychowania.

10. Podstawowe założenia oraz przedstawiciele pedagogiki personalistycznej. Główne idee pedagogiki filozoficznej i antropologicznej.

11. Wychowanie, wychowawca, wychowanek w ujęciu Janusza Korczaka.

12. Znaczenie wychowania do wolności na przykładzie szkoły Rudolfa Steinera i Alexandra S. Neilla.

13. Dialog międzykulturowy w ujęciu Rabindranatha Tagore.

14. Miłość osoby ludzkiej. Karola Wojtyły koncepcja wychowania personalistycznego.

15. Afirmacja życia - wartość etyczna i ideał wychowania.

16. Pokój – ideał i cel współczesnej edukacji międzykulturowej.

17. Koleżeństwo i przyjaźń jako znaczące dla dzieci i młodzieży kategorie pedagogiczne.

Uwagi:

Brak uwag.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Żywczok
Prowadzący grup: Alicja Żywczok
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocenę końcową z modułu ustala się na podstawie średniej arytmetycznej oceny z ćwiczeń oraz z wykładu.

Pełny opis:

W trakcie realizacji przedmiotu teoria wychowania podejmowane będą następujące zagadnienia:

1. Teoria wychowania jako subdyscyplina pedagogiki. Związki teorii z praktyką pedagogiczną.

2. Sens i wartość wychowania. Aksjologiczne i noetyczne podłoże wychowania.

3. Analiza merytoryczna ideału wychowania.

4. Teleologia wychowania jako dział filozofii wychowania.

5. Zasady, metody i formy wychowania – analiza porównawcza.

6. Autorytet nauczyciela – jego zdobywanie i skutki utraty.

7. Poszanowanie godności człowieka w procesie edukacji – „klucz” pedagogicznego autorytetu.

8. Pojęcie moralnej odpowiedzialności jako podstawowej modalności aksjologicznej.

9. Wychowawczy sens kultywowania tradycji w procesie wychowania.

10. Podstawowe założenia oraz przedstawiciele pedagogiki personalistycznej. Główne idee pedagogiki filozoficznej i antropologicznej.

11. Wychowanie, wychowawca, wychowanek w ujęciu Janusza Korczaka.

12. Znaczenie wychowania do wolności na przykładzie szkoły Rudolfa Steinera i Alexandra S. Neilla.

13. Dialog międzykulturowy w ujęciu Rabindranatha Tagore.

14. Miłość osoby ludzkiej. Karola Wojtyły koncepcja wychowania personalistycznego.

15. Afirmacja życia - wartość etyczna i ideał wychowania.

16. Pokój – ideał i cel współczesnej edukacji międzykulturowej.

17. Koleżeństwo i przyjaźń jako znaczące dla dzieci i młodzieży kategorie pedagogiczne.

Uwagi:

Brak uwag.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)