Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Andragogika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: W3-PE-OG-S2-4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Andragogika
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Majewska-Kafarowska
Prowadzący grup: Agnieszka Majewska-Kafarowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Sposób ustalania oceny końcowej:


Ocenę końcową z modułu ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ocen z ćwiczeń oraz z wykładu (egzaminu pisemnego online). Ocena negatywna (2,0) z ćwiczeń i/lub wykładu musi zostać poprawiona w drugim terminie. Ocena ta będzie brana pod uwagę przy obliczaniu średniej arytmetycznej oceny końcowej modułu.

Pełny opis:

Andragogika jako nauka – geneza oraz charakterystyka dyscypliny naukowej; Dorosłość jako kategoria pedagogiczna; Uwarunkowania i konteksty rozwoju człowieka dorosłego w świetle wybranych całożyciowych teorii rozwoju; Autoedukacja - dorosły wobec wyzwań globalizującego się świata; Dorosły w roli ucznia- uwarunkowania i konteksty a cykl życia człowieka; Edukacja ustawiczna, całożyciowa; Samokształcenie i jego współczesne konteksty; Edukacja dorosłych a procesy wykluczania i marginalizacji; Obszary samorealizacji człowieka dorosłego i starego;

Uwagi:

Lista lektur do egzaminu:

1. Życie na przemiał / Zygmunt Bauman; przekł. Tomasz Kunz. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2004.

2. Śmierć i nieśmiertelność: o wielości strategii życia / Zygmunt Bauman; przeł. Norbert Leśniewski. - Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1998.

3. Obcy u naszych drzwi/ Zygmunt Bauman; Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017.

4. Konsumowanie życia / Zygmunt Bauman; przekł. Monika Wyrwas-Wiśniewska. - Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2009.

5. Mądrość, czyli Świetne wyposażenie umysłu / Zbigniew Pietrasiński. - Warszawa: "Scholar", 2001.

6. W poszukiwaniu złotego środka: rozmowy o rozwoju człowieka / Anna Brzezińska, Joanna Janiszewska-Rain. - Kraków: Znak, 2005.

7. Nowoczesność i tożsamość: "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności / Anthony Giddens; Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.

8. Bieg życia ludzkiego / Charlotte Buhler; Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999.

9. Semiologia życia codziennego / Umberto Eco; przeł. Joanna Ugniewska i Piotr Salwa; wstępem poprzedziła Joanna Ugniewska. - Warszawa: Czytelnik, 1996.

10. Człowiek w poszukiwaniu sensu / Viktor E. Frankl, Warszawa 2009.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Majewska-Kafarowska
Prowadzący grup: Agnieszka Majewska-Kafarowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Sposób ustalania oceny końcowej:


Ocenę końcową z modułu ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ocen z ćwiczeń oraz z wykładu (egzaminu pisemnego). Ocena negatywna (2,0) z ćwiczeń i/lub wykładu musi zostać poprawiona w drugim terminie. Ocena ta będzie brana pod uwagę przy obliczaniu średniej arytmetycznej oceny końcowej modułu.

Pełny opis:

Andragogika jako nauka – geneza oraz charakterystyka dyscypliny naukowej; Dorosłość jako kategoria pedagogiczna; Uwarunkowania i konteksty rozwoju człowieka dorosłego w świetle wybranych całożyciowych teorii rozwoju; Autoedukacja - dorosły wobec wyzwań globalizującego się świata; Dorosły w roli ucznia- uwarunkowania i konteksty a cykl życia człowieka; Edukacja ustawiczna, całożyciowa; Samokształcenie i jego współczesne konteksty; Edukacja dorosłych a procesy wykluczania i marginalizacji; Obszary samorealizacji człowieka dorosłego i starego;

Uwagi:

Lista lektur do egzaminu:

1. Życie na przemiał / Zygmunt Bauman; przekł. Tomasz Kunz. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2004.

2. Śmierć i nieśmiertelność: o wielości strategii życia / Zygmunt Bauman; przeł. Norbert Leśniewski. - Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1998.

3. Obcy u naszych drzwi/ Zygmunt Bauman; Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017.

4. Konsumowanie życia / Zygmunt Bauman; przekł. Monika Wyrwas-Wiśniewska. - Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2009.

5. Mądrość, czyli Świetne wyposażenie umysłu / Zbigniew Pietrasiński. - Warszawa: "Scholar", 2001.

6. W poszukiwaniu złotego środka: rozmowy o rozwoju człowieka / Anna Brzezińska, Joanna Janiszewska-Rain. - Kraków: Znak, 2005.

7. Nowoczesność i tożsamość: "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności / Anthony Giddens; Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.

8. Bieg życia ludzkiego / Charlotte Buhler; Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999.

9. Semiologia życia codziennego / Umberto Eco; przeł. Joanna Ugniewska i Piotr Salwa; wstępem poprzedziła Joanna Ugniewska. - Warszawa: Czytelnik, 1996.

10. Człowiek w poszukiwaniu sensu / Viktor E. Frankl, Warszawa 2009.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Majewska-Kafarowska
Prowadzący grup: Agnieszka Majewska-Kafarowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocenę końcową z modułu ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ocen z ćwiczeń oraz z wykładu (egzaminu pisemnego). Ocena negatywna (2,0) z ćwiczeń i/lub wykładu musi zostać poprawiona w drugim terminie. Ocena ta będzie brana pod uwagę przy obliczaniu średniej arytmetycznej oceny końcowej modułu.

Pełny opis:

Andragogika jako nauka – geneza oraz charakterystyka dyscypliny naukowej; Dorosłość jako kategoria pedagogiczna; Uwarunkowania i konteksty rozwoju człowieka dorosłego w świetle wybranych całożyciowych teorii rozwoju; Autoedukacja - dorosły wobec wyzwań globalizującego się świata; Dorosły w roli ucznia- uwarunkowania i konteksty a cykl życia człowieka; Edukacja ustawiczna, całożyciowa; Samokształcenie i jego współczesne konteksty; Edukacja dorosłych a procesy wykluczania i marginalizacji;

Uwagi:

Lista lektur do egzaminu:

1. Życie na przemiał / Zygmunt Bauman; przekł. Tomasz Kunz. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2004.

2. Śmierć i nieśmiertelność: o wielości strategii życia / Zygmunt Bauman; przeł. Norbert Leśniewski. - Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1998.

3. Obcy u naszych drzwi/ Zygmunt Bauman; Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017.

4. Konsumowanie życia / Zygmunt Bauman; przekł. Monika Wyrwas-Wiśniewska. - Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2009.

5. Mądrość, czyli Świetne wyposażenie umysłu / Zbigniew Pietrasiński. - Warszawa: "Scholar", 2001.

6. W poszukiwaniu złotego środka: rozmowy o rozwoju człowieka / Anna Brzezińska, Joanna Janiszewska-Rain. - Kraków: Znak, 2005.

7. Nowoczesność i tożsamość: "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności / Anthony Giddens; Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.

8. Bieg życia ludzkiego / Charlotte Buhler; Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999.

9. Semiologia życia codziennego / Umberto Eco; przeł. Joanna Ugniewska i Piotr Salwa; wstępem poprzedziła Joanna Ugniewska. - Warszawa: Czytelnik, 1996.

10. Człowiek w poszukiwaniu sensu / Viktor E. Frankl, Warszawa 2009.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)