Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moduł obieralny A/B - Analityka chemiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: W4-CH-S1-5-AC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Moduł obieralny A/B - Analityka chemiczna
Jednostka: Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Analiza wybranych materiałów złożonych z zastosowaniem zarówno klasycznych metod chemicznych jak i wybranych technik instrumentalnych. Przygotowanie próbek do analizy w zależności od charakteru próbki, zawartości oznaczanego składnika oraz stosowanej metody analitycznej.

Pełny opis:

1. Zapoznanie uczestników zajęć z kartami charakterystyki substancji niebezpiecznych i mieszanin niebezpiecznych oraz z informacjami o ich niebezpiecznym lub szkodliwym działaniu dla zdrowia oraz o niezbędnych środkach ostrożności.

2. Alkacymetryczne oznaczanie kwasu acetylosalicylowego i ibuprofenu w preparatach farmaceutycznych.

3. Kompleksometryczne oznaczanie jonów cynku w preparatach farmaceutycznych.

4. Potencjometryczne oznaczanie kwasu ortofosforowego w napojach typu coca-cola.

5. Spektrofotometryczne oznaczanie jonów żelaza(III).

6. Wydzielanie śladów żelaza(III) z soli niklu na nośniku i spektrofotometryczne oznaczanie za pomocą tiocyjanianu potasu. Oddzielanie jonów glinu od żelaza(III) z zastosowaniem wymiany jonowej.

7. Potencjometryczne oznaczanie zawartości jonów fluorkowych za pomocą elektrody jonoselektywnej.

Literatura:

1. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna, tomy 1 i 2, PWN, Warszawa, 2016.

2. A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, Warszawa, 2013.

3. W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2002.

4. D.A. Skoog, D.M. West, F.J. Holler, S.R. Crouch, Podstawy chemii analitycznej, PWN, Warszawa, 2007.

5. Farmakopea Polska IV-IX (1965-2014)

6. A. Cygański, „Metody elektroanalityczne”, WNT, Warszawa 1995

Efekty uczenia się:

1. Wykazuje znajomość podstawowych praw i pojęć chemicznych, wykorzystywanych w podstawowych metodach analizy substancji złożonych i związków chemicznych.

2. Charakteryzuje podstawy metod klasycznych i instrumentalnych stosowanych w analizie określonych materiałów złożonych.

3. Objaśnia podstawowe zasady działania wybranej aparatury pomiarowej i sprzętu, które są używane w trakcie badań.

4. Wykazuje wiedzę z zakresu podstawowych metod obliczeniowych i statystycznych, aby określić zawartość poszczególnych składników w badanych materiałach.

5. Opisuje metody pobierania, przygotowania oraz rozdzielania i zatężania badanych materiałów.

6. Wybiera i stosuje odpowiedni sposób postępowania analitycznego, aby ustalić skład danego materiału złożonego.

7. Opracowuje sprawozdania z przeprowadzonych analiz, ocenia wiarygodność otrzymanych wyników stosując podstawy rachunku błędów.

8. Samodzielnie wyszukuje w różnych źródłach informacje w celu uzupełnienia wiedzy z wybranych zagadnień związanych z analizą materiałów złożonych.

9. Zna i stosuje ogólnoprzyjęte zasady współpracy w grupie, rozumie znaczenie etycznego postępowania oraz jest świadomy odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.

10. Samodzielnie wyszukuje informacje zawarte w literaturze i świadomie wykorzystuje zdobytą wiedzę w życiu zawodowym i osobistym.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena uzyskana z laboratorium jest średnią ważoną:

0.7 x kolokwium (pisemne) + 0.2 x sprawozdanie + 0.1 x ocenianie ciągłe.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest wykonanie przewidzianych w harmonogramie zadań, pozytywne zaliczenie sprawozdania przez prowadzącego oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwiów pisemnych.

Sprawozdanie:

Sprawozdanie pisemne wg. wzoru dołączonego do instrukcji. Sprawozdanie powinno zawierać m.in. krótki opis zasady oznaczania z podaniem równań reakcji; wyniki poszczególnych miareczkowań, pomiarów, ważeń, oznaczeń itp.; odpowiednie wzory i obliczenia z podaniem jednostek, wynik końcowy wykonanej analizy.

Próbki kontrolne oceniane są wg. kryteriów zamieszczonych w instrukcji do ćwiczeń.

Kryteria oceny (kolokwium pisemne):

60-70% ocena: 3.0; 71-79% ocena: 3.5; 80-89% ocena: 4.0; 90-94% ocena: 4.5; 95%-100% ocena: 5.0

Ocenianie ciągłe:

Ocena bardzo dobra - wykonuje eksperyment zgodnie z instrukcją konsultując się z prowadzącym tylko w momentach istotnych dla poprawnego przebiegu ćwiczenia. Zna i rozumie realizowane zagadnienie, zna podstawy teoretyczne prowadzonej analizy chemicznej. Pracuje zgodnie z zasadami BHP.

Ocena dobra - student wykonuje eksperyment zgodnie z instrukcją konsultując się z prowadzącym w miarę potrzeby. Zna i rozumie realizowane zagadnienie, zna podstawy teoretyczne prowadzonej analizy chemicznej. Zachowuje prawidłowe zasady pracy w laboratorium analitycznym. Świadomie unikając błędów w pracy laboratoryjnej konsultuje się z prowadzącym.

Ocena dostateczna - student wykonuje eksperyment po konsultacjach z prowadzącym. Zna i rozumie realizowane zagadnienie, zna podstawy teoretyczne prowadzonej analizy chemicznej. Zachowuje prawidłowe zasady pracy w laboratorium analitycznym.

Ocena niedostateczna - student nie jest w stanie prawidłowo wykonać eksperymentu nawet po konsultacji z prowadzącym. Nie rozumie realizowanego zagadnienia, nie zachowuje zasad BHP.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Sitko
Prowadzący grup: Katarzyna Pytlakowska, Beata Zawisza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Sitko
Prowadzący grup: Katarzyna Pytlakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)