Moduł obieralny A/B - Analityka chemiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W4-CH-S1-5-AC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Moduł obieralny A/B - Analityka chemiczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Analiza wybranych materiałów złożonych z zastosowaniem zarówno klasycznych metod chemicznych jak i wybranych technik instrumentalnych. Przygotowanie próbek do analizy w zależności od charakteru próbki, zawartości oznaczanego składnika oraz stosowanej metody analitycznej. |
Pełny opis: |
1. Zapoznanie uczestników zajęć z kartami charakterystyki substancji niebezpiecznych i mieszanin niebezpiecznych oraz z informacjami o ich niebezpiecznym lub szkodliwym działaniu dla zdrowia oraz o niezbędnych środkach ostrożności. 2. Alkacymetryczne oznaczanie kwasu acetylosalicylowego i ibuprofenu w preparatach farmaceutycznych. 3. Kompleksometryczne oznaczanie jonów cynku w preparatach farmaceutycznych. 4. Potencjometryczne oznaczanie kwasu ortofosforowego w napojach typu coca-cola. 5. Spektrofotometryczne oznaczanie jonów żelaza(III). 6. Wydzielanie śladów żelaza(III) z soli niklu na nośniku i spektrofotometryczne oznaczanie za pomocą tiocyjanianu potasu. Oddzielanie jonów glinu od żelaza(III) z zastosowaniem wymiany jonowej. 7. Potencjometryczne oznaczanie zawartości jonów fluorkowych za pomocą elektrody jonoselektywnej. |
Literatura: |
1. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna, tomy 1 i 2, PWN, Warszawa, 2016. 2. A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, Warszawa, 2013. 3. W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2002. 4. D.A. Skoog, D.M. West, F.J. Holler, S.R. Crouch, Podstawy chemii analitycznej, PWN, Warszawa, 2007. 5. Farmakopea Polska IV-IX (1965-2014) 6. A. Cygański, „Metody elektroanalityczne”, WNT, Warszawa 1995 |
Efekty uczenia się: |
1. Wykazuje znajomość podstawowych praw i pojęć chemicznych, wykorzystywanych w podstawowych metodach analizy substancji złożonych i związków chemicznych. 2. Charakteryzuje podstawy metod klasycznych i instrumentalnych stosowanych w analizie określonych materiałów złożonych. 3. Objaśnia podstawowe zasady działania wybranej aparatury pomiarowej i sprzętu, które są używane w trakcie badań. 4. Wykazuje wiedzę z zakresu podstawowych metod obliczeniowych i statystycznych, aby określić zawartość poszczególnych składników w badanych materiałach. 5. Opisuje metody pobierania, przygotowania oraz rozdzielania i zatężania badanych materiałów. 6. Wybiera i stosuje odpowiedni sposób postępowania analitycznego, aby ustalić skład danego materiału złożonego. 7. Opracowuje sprawozdania z przeprowadzonych analiz, ocenia wiarygodność otrzymanych wyników stosując podstawy rachunku błędów. 8. Samodzielnie wyszukuje w różnych źródłach informacje w celu uzupełnienia wiedzy z wybranych zagadnień związanych z analizą materiałów złożonych. 9. Zna i stosuje ogólnoprzyjęte zasady współpracy w grupie, rozumie znaczenie etycznego postępowania oraz jest świadomy odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. 10. Samodzielnie wyszukuje informacje zawarte w literaturze i świadomie wykorzystuje zdobytą wiedzę w życiu zawodowym i osobistym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena uzyskana z laboratorium jest średnią ważoną: 0.7 x kolokwium (pisemne) + 0.2 x sprawozdanie + 0.1 x ocenianie ciągłe. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest wykonanie przewidzianych w harmonogramie zadań, pozytywne zaliczenie sprawozdania przez prowadzącego oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwiów pisemnych. Sprawozdanie: Sprawozdanie pisemne wg. wzoru dołączonego do instrukcji. Sprawozdanie powinno zawierać m.in. krótki opis zasady oznaczania z podaniem równań reakcji; wyniki poszczególnych miareczkowań, pomiarów, ważeń, oznaczeń itp.; odpowiednie wzory i obliczenia z podaniem jednostek, wynik końcowy wykonanej analizy. Próbki kontrolne oceniane są wg. kryteriów zamieszczonych w instrukcji do ćwiczeń. Kryteria oceny (kolokwium pisemne): 60-70% ocena: 3.0; 71-79% ocena: 3.5; 80-89% ocena: 4.0; 90-94% ocena: 4.5; 95%-100% ocena: 5.0 Ocenianie ciągłe: Ocena bardzo dobra - wykonuje eksperyment zgodnie z instrukcją konsultując się z prowadzącym tylko w momentach istotnych dla poprawnego przebiegu ćwiczenia. Zna i rozumie realizowane zagadnienie, zna podstawy teoretyczne prowadzonej analizy chemicznej. Pracuje zgodnie z zasadami BHP. Ocena dobra - student wykonuje eksperyment zgodnie z instrukcją konsultując się z prowadzącym w miarę potrzeby. Zna i rozumie realizowane zagadnienie, zna podstawy teoretyczne prowadzonej analizy chemicznej. Zachowuje prawidłowe zasady pracy w laboratorium analitycznym. Świadomie unikając błędów w pracy laboratoryjnej konsultuje się z prowadzącym. Ocena dostateczna - student wykonuje eksperyment po konsultacjach z prowadzącym. Zna i rozumie realizowane zagadnienie, zna podstawy teoretyczne prowadzonej analizy chemicznej. Zachowuje prawidłowe zasady pracy w laboratorium analitycznym. Ocena niedostateczna - student nie jest w stanie prawidłowo wykonać eksperymentu nawet po konsultacji z prowadzącym. Nie rozumie realizowanego zagadnienia, nie zachowuje zasad BHP. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ Wr
Wr
PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Sitko | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pytlakowska, Beata Zawisza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ Wr
Wr
PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Sitko | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pytlakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.