Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moduł przedmiotów specjalizacyjnych A - Fizykochemia kryminalistyczna - chemik analityk jako biegły sądowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: W4-CH-S2-2-S-FK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Moduł przedmiotów specjalizacyjnych A - Fizykochemia kryminalistyczna - chemik analityk jako biegły sądowy
Jednostka: Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Znajomość praw i pojęć z zakresu chemii analitycznej

Skrócony opis:

Na wykładzie studenci zapoznają się z metodami analizy instrumentalnej, które stosowane są w laboratoriach kryminalistycznych do analizy próbek dowodowych, ze szczególnym uwzględnieniem problemu analizy mikrośladów

Na konwersatorium studenci przygotowują prezentacje o metodach analizy instrumentalnej wykorzystanych w badaniach dowodów rzeczowych w sprawie opisanej w publikacji dostarczonej przez prowadzącego konwersatorium.

Pełny opis:

Na wykładzie poruszane są następujące tematy związane z rolą chemika analityka jako biegłego sądowego:

1. Podstawowe pojęcia i cele zastosowania metod analizy instrumentalnej w fizykochemicznych badaniach kryminalistycznych.

2. Przykłady zastosowań metod analizy instrumentalnej, które są najczęściej stosowane w badaniach materiału dowodowego w pracowniach badania mikrośladów:

a) skaningowa mikroskopia elektronowa sprzężona z detekcją promieniowania rentgenowskiego (SEM-EDX),

b) spektrometria fluorescencji promieniowania rentgenowskiego (XRF, -XRF),

c) mikrospektrometria w zakresie UV-VIS (MSP),

d) spektrometria mas z jonizacją w plaźmie sprzężonej indukcyjnie z laserowym odparowaniem próbki (LA-ICP-MS),

e) spektroskopia w podczerwieni (FTIR),

f) spektroskopia Ramana,

g) chromatografia gazowa,

h) wysokosprawna chromatografia cieczowa.

3. Podstawowe zagadnienia związane z interpretacją wartości dowodowej różnego rodzaju danych uzyskiwanych w pracowniach badania mikrośladów ze szczególnym uwzględnieniem testu ilorazu wiarygodności (LR) oraz teorematu Bayesa (w tym zastosowanie modeli sieci bayesowskich).

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Artykuły naukowe z czasopism naukowych, m.in., Journal of Forensic Science, Problems of Forensic Sciences

2. Mikroślady i ich znaczenie w postępowaniu przygotowawczym i sądowym, J. Zięba-Palus (red.), Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2015.

Literatura uzupełniająca:

1. G. Zadora, A. Martyna, D. Ramos, C. Aitken Statistical Analysis in Forensic Science Evidential Values of Multivariate Physicochemical Data, John Wiley and Sons, ISBN 978-0-470-97210-6.

2. Aitken, C. G. G., Roberts, P., Jackson, G. (2012). Fundamentals of Probability and Statistical Evidence in Criminal Proceedings: Guidance for Judges, Lawyers, Forensic Scientists and Expert Witnesses. Practitioner Guide No. 1. London: Royal Statistical Society. www.rss.org.uk/statsandlaw

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne, egzamin pisemny lub ustny

Skala ocen:

51 - 60% prawidłowych odpowiedzi – 3,0

61 - 70% prawidłowych odpowiedzi – 3,5

71 - 80% prawidłowych odpowiedzi – 4,0

81 - 90% prawidłowych odpowiedzi – 4,5

91 - 100% prawidłowych odpowiedzi – 5,0

Odpowiedź ustna, prezentacja multimedialna

Ocena bardzo dobra – rozległa znajomość tematu, zrozumienie wszystkich kwestii z nim związanych, właściwa selekcja materiału, wnikliwa interpretacja, własne wnioski, właściwe wykorzystanie materiału pomocniczego, odpowiednia terminologia i pojęcia, wypowiedź planowa i zorganizowana (konstrukcja logiczna, dyskursywna), poprawne merytorycznie odpowiedzi, żywe uczestnictwo w rozmowie, prezentacja multimedialna przygotowana perfekcyjnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu

Ocena dobra plus – rozległa znajomość tematu, zrozumienie wszystkich kwestii z nim związanych, właściwa selekcja materiału, wnikliwa interpretacja, własne wnioski, właściwe wykorzystanie materiału pomocniczego, odpowiednia terminologia i pojęcia, wypowiedź planowa i zorganizowana (konstrukcja logiczna, dyskursywna), poprawne merytorycznie odpowiedzi, prezentacja multimedialna przygotowana perfekcyjnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu

Ocena dobra - zrozumienie tematu i pełna jego realizacja, prowadząca do pogłębionego wnioskowania, przestrzeganie zasad poprawnego mówienia, odpowiednia terminologia, formułowanie poprawnych merytorycznie odpowiedzi, prezentacja multimedialna przygotowana poprawnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu,

Ocena dostateczna plus - zrozumienie omawianego tematu i niepełna jego realizacja, próba analizy, traktowanej jako podstawa do interpretacji, wnioskowania, częściowo udana argumentacja, wypowiedź na ogół uporządkowana i spójna, dążenie do zamknięcia całości wnioskiem uogólniającym, panowanie nad czasem, formułowanie na ogół poprawnych merytorycznie odpowiedzi, prezentacja multimedialna przygotowana poprawnie pod względem formy, z zastosowaniem wybranych środków wyrazu, częściowo udane zaplanowanie i wykorzystanie czasu,

Ocena dostateczna - opisanie tematu w sposób niepogłębiony, odtwórczy, ubogie słownictwo i terminologia, niepełne rozumienie pytań, podjęcie rozmowy, odpowiedzi częściowo nie na temat, prezentacja multimedialna przygotowana poprawnie pod względem formy, brak zaplanowania i wykorzystania czasu,

Ocena niedostateczna - student nie realizuje tematu na żadnym poziomie

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Zadora
Prowadzący grup: Agnieszka Martyna, Grzegorz Zadora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)