Moduł przedmiotów specjalizacyjnych A - Fizykochemia kryminalistyczna - chemik analityk jako biegły sądowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W4-CH-S2-2-S-FK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Moduł przedmiotów specjalizacyjnych A - Fizykochemia kryminalistyczna - chemik analityk jako biegły sądowy |
Jednostka: | Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Znajomość praw i pojęć z zakresu chemii analitycznej |
Skrócony opis: |
Na wykładzie studenci zapoznają się z metodami analizy instrumentalnej, które stosowane są w laboratoriach kryminalistycznych do analizy próbek dowodowych, ze szczególnym uwzględnieniem problemu analizy mikrośladów Na konwersatorium studenci przygotowują prezentacje o metodach analizy instrumentalnej wykorzystanych w badaniach dowodów rzeczowych w sprawie opisanej w publikacji dostarczonej przez prowadzącego konwersatorium. |
Pełny opis: |
Na wykładzie poruszane są następujące tematy związane z rolą chemika analityka jako biegłego sądowego: 1. Podstawowe pojęcia i cele zastosowania metod analizy instrumentalnej w fizykochemicznych badaniach kryminalistycznych. 2. Przykłady zastosowań metod analizy instrumentalnej, które są najczęściej stosowane w badaniach materiału dowodowego w pracowniach badania mikrośladów: a) skaningowa mikroskopia elektronowa sprzężona z detekcją promieniowania rentgenowskiego (SEM-EDX), b) spektrometria fluorescencji promieniowania rentgenowskiego (XRF, -XRF), c) mikrospektrometria w zakresie UV-VIS (MSP), d) spektrometria mas z jonizacją w plaźmie sprzężonej indukcyjnie z laserowym odparowaniem próbki (LA-ICP-MS), e) spektroskopia w podczerwieni (FTIR), f) spektroskopia Ramana, g) chromatografia gazowa, h) wysokosprawna chromatografia cieczowa. 3. Podstawowe zagadnienia związane z interpretacją wartości dowodowej różnego rodzaju danych uzyskiwanych w pracowniach badania mikrośladów ze szczególnym uwzględnieniem testu ilorazu wiarygodności (LR) oraz teorematu Bayesa (w tym zastosowanie modeli sieci bayesowskich). |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Artykuły naukowe z czasopism naukowych, m.in., Journal of Forensic Science, Problems of Forensic Sciences 2. Mikroślady i ich znaczenie w postępowaniu przygotowawczym i sądowym, J. Zięba-Palus (red.), Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 2015. Literatura uzupełniająca: 1. G. Zadora, A. Martyna, D. Ramos, C. Aitken Statistical Analysis in Forensic Science Evidential Values of Multivariate Physicochemical Data, John Wiley and Sons, ISBN 978-0-470-97210-6. 2. Aitken, C. G. G., Roberts, P., Jackson, G. (2012). Fundamentals of Probability and Statistical Evidence in Criminal Proceedings: Guidance for Judges, Lawyers, Forensic Scientists and Expert Witnesses. Practitioner Guide No. 1. London: Royal Statistical Society. www.rss.org.uk/statsandlaw |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne, egzamin pisemny lub ustny Skala ocen: 51 - 60% prawidłowych odpowiedzi – 3,0 61 - 70% prawidłowych odpowiedzi – 3,5 71 - 80% prawidłowych odpowiedzi – 4,0 81 - 90% prawidłowych odpowiedzi – 4,5 91 - 100% prawidłowych odpowiedzi – 5,0 Odpowiedź ustna, prezentacja multimedialna Ocena bardzo dobra – rozległa znajomość tematu, zrozumienie wszystkich kwestii z nim związanych, właściwa selekcja materiału, wnikliwa interpretacja, własne wnioski, właściwe wykorzystanie materiału pomocniczego, odpowiednia terminologia i pojęcia, wypowiedź planowa i zorganizowana (konstrukcja logiczna, dyskursywna), poprawne merytorycznie odpowiedzi, żywe uczestnictwo w rozmowie, prezentacja multimedialna przygotowana perfekcyjnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu Ocena dobra plus – rozległa znajomość tematu, zrozumienie wszystkich kwestii z nim związanych, właściwa selekcja materiału, wnikliwa interpretacja, własne wnioski, właściwe wykorzystanie materiału pomocniczego, odpowiednia terminologia i pojęcia, wypowiedź planowa i zorganizowana (konstrukcja logiczna, dyskursywna), poprawne merytorycznie odpowiedzi, prezentacja multimedialna przygotowana perfekcyjnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu Ocena dobra - zrozumienie tematu i pełna jego realizacja, prowadząca do pogłębionego wnioskowania, przestrzeganie zasad poprawnego mówienia, odpowiednia terminologia, formułowanie poprawnych merytorycznie odpowiedzi, prezentacja multimedialna przygotowana poprawnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu, Ocena dostateczna plus - zrozumienie omawianego tematu i niepełna jego realizacja, próba analizy, traktowanej jako podstawa do interpretacji, wnioskowania, częściowo udana argumentacja, wypowiedź na ogół uporządkowana i spójna, dążenie do zamknięcia całości wnioskiem uogólniającym, panowanie nad czasem, formułowanie na ogół poprawnych merytorycznie odpowiedzi, prezentacja multimedialna przygotowana poprawnie pod względem formy, z zastosowaniem wybranych środków wyrazu, częściowo udane zaplanowanie i wykorzystanie czasu, Ocena dostateczna - opisanie tematu w sposób niepogłębiony, odtwórczy, ubogie słownictwo i terminologia, niepełne rozumienie pytań, podjęcie rozmowy, odpowiedzi częściowo nie na temat, prezentacja multimedialna przygotowana poprawnie pod względem formy, brak zaplanowania i wykorzystania czasu, Ocena niedostateczna - student nie realizuje tematu na żadnym poziomie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT K
W
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Zadora | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Martyna, Grzegorz Zadora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.