Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moduł przedmiotów specjalizacyjnych A - Walidacja metod analitycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: W4-CH-S2-2-WMA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Moduł przedmiotów specjalizacyjnych A - Walidacja metod analitycznych
Jednostka: Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Pełny opis:

1. Zagadnienia związane z walidacją metod analitycznych.

2. Terminologia i pojęcia chemiczne stosowane w ocenie przydatności metody analitycznej.

3. Wprowadzenie parametrów walidacyjnych.

4. Określenie zakresu liniowego i pomiarowego metody analitycznej.

5. Granica wykrywalności i oznaczalności.

6. Czułość metody analitycznej

7. Precyzja metody analitycznej: powtarzalność, odtwarzalność, precyzja pośrednia

8. Dokładność metody analitycznej –typy błędów.

9. Wyznaczenie odzysku analitu.

10. Oznaczenie odporności metody.

11. Oszacowanie selektywności metody.

12. Omówienie zagadnienia wzorców i certyfikowanych materiałów odniesienia.

13. Normy w analizie przemysłowej

14. Omówienie zakresu walidacyjnego i uwag dotyczących raportu walidacyjnego.

15. Przykłady walidacji wybranych metod analitycznych.

Literatura:

1. B.M. Wenclawiak, M. Koch, E. Hadjicostas, Quality Assurance in Analytical Chemistry, Springer, Berlin 2004

2. E. Bulska, Metrologia Chemiczna, Malamut, Warszawa, 2008

3. A. Hulanicki, Współczesna chemia analityczna, Wybrane zagadnienia, PWN, Warszawa 2001

4. Specjalistyczne artykuły z literatury naukowej, technicznej i materiały ISO, EURO

Efekty uczenia się:

1. Student posiada wiedzę na temat wyboru metod analitycznych stosownych do rozwiązania danego problemu analitycznego oraz w dziedzinie wybranej przez siebie specjalizacji

2. Potrafi wyznaczyć wszystkie parametry walidacyjne i wybrać właściwe do danego celu analitycznego.

3. Potrafi wyznaczyć zakres liniowy i pomiarowy metody analitycznej, granicę wykrywalności i oznaczalności, czułość, precyzję i dokładność metody analitycznej.

4. Zna i potrafi zastosować wybrane testy statystyczne.

5. Potrafi wyznaczyć odzysk analitu. Zna narzędzia i potrafi je zastosować do określenia odporności metody i oszacowania selektywności metody.

6. Potrafi wnioskować na podstawie uzyskanych wyników i danych literaturowych oraz odnosić się do tych danych krytycznie.

7. Potrafi dokonać wyboru odpowiednich CRM-ów i zna ich rolę w procesie walidacji. Potrafi posługiwać się normami

8. Potrafi przedstawić w mowie i piśmie wyniki badań własnych lub cudzych. Potrafi sporządzić raport walidacyjny.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwia ustne lub pisemne, prezentacje multimedialne, ocenianie ciągłe.

Skala ocen

(forma pisemna):

51 - 60% prawidłowych odpowiedzi – 3,0

61 - 70% prawidłowych odpowiedzi – 3,5

71 - 80% prawidłowych odpowiedzi – 4,0

81 - 90% prawidłowych odpowiedzi – 4,5

91 - 100% prawidłowych odpowiedzi – 5,0

(forma ustna)

Ocena bardzo dobra – rozległa znajomość tematu, zrozumienie wszystkich kwestii z nim związanych, właściwa selekcja materiału, wnikliwa interpretacja, własne wnioski, właściwe wykorzystanie materiału pomocniczego, odpowiednia terminologia i pojęcia, wypowiedź planowa i zorganizowana (konstrukcja logiczna, dyskursywna), poprawne merytorycznie odpowiedzi, aktywne uczestnictwo w dyskusji naukowej, prezentacja multimedialna przygotowana bardzo dobrze pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu.

Ocena dobra plus – rozległa znajomość tematu, zrozumienie wszystkich kwestii z nim związanych, właściwa selekcja materiału, wnikliwa interpretacja, własne wnioski, właściwe wykorzystanie materiału pomocniczego, odpowiednia terminologia i pojęcia, wypowiedź planowa i zorganizowana (konstrukcja logiczna, dyskursywna), poprawne merytorycznie odpowiedzi, prezentacja multimedialna przygotowana dobrze pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu.

Ocena dobra - zrozumienie tematu i pełna jego realizacja, prowadzącą do pogłębionego wnioskowania, przestrzeganie zasad poprawnego mówienia, odpowiednia terminologia, formułowanie poprawnych merytorycznie odpowiedzi, prezentacja multimedialna przygotowana poprawnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu.

Ocena dostateczna plus - zrozumienie omawianego tematu i niepełna jego realizacja, próba analizy, traktowanej, jako podstawa do interpretacji, wnioskowania, częściowo udana argumentacja, wypowiedź na ogół uporządkowana i spójna, dążenie do zamknięcia całości wnioskiem uogólniającym, panowanie nad czasem, formułowanie na ogół poprawnych merytorycznie odpowiedzi, prezentacja multimedialna przygotowana poprawnie pod względem formy, z zastosowaniem wybranych środków wyrazu, częściowo udane zaplanowanie i wykorzystanie czasu.

Ocena dostateczna - opisanie tematu w sposób niepogłębiony, odtwórczy, ubogie słownictwo i terminologia, niepełne rozumienie pytań, podjęcie rozmowy, odpowiedzi częściowo nie na temat, prezentacja multimedialna przygotowana poprawnie pod względem formy, brak zaplanowanie i wykorzystanie czasu.

Ocena niedostateczna - student nie realizuje tematu na żadnym poziomie.

Sposób ustalania oceny końcowej:

Tezy i zagadnienia będące przedmiotem wykładu i konwersatorium.

Średnia ważona z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia. 60% egzamin, 40% konwersatorium.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Zawisza
Prowadzący grup: Beata Zawisza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)