Podstawy dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W6-EM-S1-KN-PDY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki |
Jednostka: | Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Zalewska-Bujak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Zalewska-Bujak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych sposobów weryfikacji, przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie (tzn. co najmniej na ocenę dostateczną). |
|
Pełny opis: |
W trakcie wykładów studenci zapoznają się z dorobkiem naukowym z dziedziny dydaktyki ogólnej. Wykłady poświęcone są treściom związanym z: usytuowaniem dydaktyki wśród subdyscyplin pedagogicznych; wartościami i celami obecnymi w procesie kształcenia; istniejącymi w dydaktyce paradygmatami; metodologią badań naukowych w dydaktyce i ich przebiegiem; metodami badań naukowych w dydaktyce; systemem dydaktyczny oraz jego elementami; procesem kształcenia - jego charakterystyką, etapowym przebiegiem i uwarunkowaniami; głównymi zasadami kształcenia; szkołą jako miejscem wspierania rozwoju ucznia oraz dydaktycznej i wychowawczej działalności nauczyciela; podmiotowym wymiarem funkcjonowania ucznia i nauczyciela. W ramach prowadzonych ćwiczeń studenci nabywają wiedzy na temat: celów kształcenia (ich rodzajów, taksonomii, źródeł itd.) w świetle koncepcji różnych teoretyków; środków realizacji celów dydaktycznych ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z podręcznikiem szkolnym; kształcenia w oparciu o zastosowanie technologii informacyjnej; treści nauczania (m.in. istniejących koncepcji ich doboru) oraz programów edukacyjnych; ideału wychowania; edukacji alternatywnej; edukacji formalnej, pozaformalnej, nieformalnej; metod nauczania (ich klasyfikacji, charakterystyki, doboru itd.) nauczania problemowego; warunków (wewnętrznych i zewnętrznych) działań dydaktycznych; motywacji uczniów do ucznia się i jej kształtowania; klasy szkolnej jako środowiska i przestrzeni funkcjonowania dziecka, zespołu; lekcji (jej planowania, budowy i typów, przebiegu itd.); metod sprawdzania wyników nauczania; oceny szkolnej; niepowodzeń i trudności szkolnych uczniów. Nabywają również umiejętności z zakresu planowania zajęć dydaktycznych. Praktycznie uczą się: pisania projektów (scenariuszy, konspektów) zajęć dydaktycznych z uwzględnieniem ich przebiegu, doboru metod i środków dydaktycznych stosownie do treści nauczania oraz możliwości uczniów itp. |
|
Uwagi: |
zajęcia odbywają się on-line (Microsoft Teams) |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Zalewska-Bujak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Zalewska-Bujak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych sposobów weryfikacji, przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie (tzn. co najmniej na ocenę dostateczną). |
|
Pełny opis: |
W trakcie wykładów studenci zapoznają się z dorobkiem naukowym z dziedziny dydaktyki ogólnej. Wykłady poświęcone są treściom związanym z: usytuowaniem dydaktyki wśród subdyscyplin pedagogicznych; wartościami i celami obecnymi w procesie kształcenia; istniejącymi w dydaktyce paradygmatami; metodologią badań naukowych w dydaktyce i ich przebiegiem; metodami badań naukowych w dydaktyce; systemem dydaktyczny oraz jego elementami; procesem kształcenia - jego charakterystyką, etapowym przebiegiem i uwarunkowaniami; głównymi zasadami kształcenia; szkołą jako miejscem wspierania rozwoju ucznia oraz dydaktycznej i wychowawczej działalności nauczyciela; podmiotowym wymiarem funkcjonowania ucznia i nauczyciela. W ramach prowadzonych ćwiczeń studenci nabywają wiedzy na temat: celów kształcenia (ich rodzajów, taksonomii, źródeł itd.) w świetle koncepcji różnych teoretyków; środków realizacji celów dydaktycznych ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z podręcznikiem szkolnym; kształcenia w oparciu o zastosowanie technologii informacyjnej; treści nauczania (m.in. istniejących koncepcji ich doboru) oraz programów edukacyjnych; ideału wychowania; edukacji alternatywnej; edukacji formalnej, pozaformalnej, nieformalnej; metod nauczania (ich klasyfikacji, charakterystyki, doboru itd.) nauczania problemowego; warunków (wewnętrznych i zewnętrznych) działań dydaktycznych; motywacji uczniów do ucznia się i jej kształtowania; klasy szkolnej jako środowiska i przestrzeni funkcjonowania dziecka, zespołu; lekcji (jej planowania, budowy i typów, przebiegu itd.); metod sprawdzania wyników nauczania; oceny szkolnej; niepowodzeń i trudności szkolnych uczniów. Nabywają również umiejętności z zakresu planowania zajęć dydaktycznych. Praktycznie uczą się: pisania projektów (scenariuszy, konspektów) zajęć dydaktycznych z uwzględnieniem ich przebiegu, doboru metod i środków dydaktycznych stosownie do treści nauczania oraz możliwości uczniów itp. |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone są w trybie stacjonarnym, jednak w przypadku decyzji dyrekcji związanych z pogarszającą się sytuacją epidemiologiczną możliwa jest zmiana na formę zdalną. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Zalewska-Bujak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Zalewska-Bujak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych sposobów weryfikacji, przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie (tzn. co najmniej na ocenę dostateczną). |
|
Pełny opis: |
W trakcie wykładów studenci zapoznają się z dorobkiem naukowym z dziedziny dydaktyki ogólnej. Wykłady poświęcone są treściom związanym z: usytuowaniem dydaktyki wśród subdyscyplin pedagogicznych; wartościami i celami obecnymi w procesie kształcenia; istniejącymi w dydaktyce paradygmatami; metodologią badań naukowych w dydaktyce i ich przebiegiem; metodami badań naukowych w dydaktyce; systemem dydaktyczny oraz jego elementami; procesem kształcenia - jego charakterystyką, etapowym przebiegiem i uwarunkowaniami; głównymi zasadami kształcenia; szkołą jako miejscem wspierania rozwoju ucznia oraz dydaktycznej i wychowawczej działalności nauczyciela; podmiotowym wymiarem funkcjonowania ucznia i nauczyciela. W ramach prowadzonych ćwiczeń studenci nabywają wiedzy na temat: celów kształcenia (ich rodzajów, taksonomii, źródeł itd.) w świetle koncepcji różnych teoretyków; środków realizacji celów dydaktycznych ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z podręcznikiem szkolnym; kształcenia w oparciu o zastosowanie technologii informacyjnej; treści nauczania (m.in. istniejących koncepcji ich doboru) oraz programów edukacyjnych; ideału wychowania; edukacji alternatywnej; edukacji formalnej, pozaformalnej, nieformalnej; metod nauczania (ich klasyfikacji, charakterystyki, doboru itd.) nauczania problemowego; warunków (wewnętrznych i zewnętrznych) działań dydaktycznych; motywacji uczniów do ucznia się i jej kształtowania; klasy szkolnej jako środowiska i przestrzeni funkcjonowania dziecka, zespołu; lekcji (jej planowania, budowy i typów, przebiegu itd.); metod sprawdzania wyników nauczania; oceny szkolnej; niepowodzeń i trudności szkolnych uczniów. Nabywają również umiejętności z zakresu planowania zajęć dydaktycznych. Praktycznie uczą się: pisania projektów (scenariuszy, konspektów) zajęć dydaktycznych z uwzględnieniem ich przebiegu, doboru metod i środków dydaktycznych stosownie do treści nauczania oraz możliwości uczniów itp. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Zalewska-Bujak | |
Prowadzący grup: | Halina Simo, Małgorzata Zalewska-Bujak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych sposobów weryfikacji, przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie (tzn. co najmniej na ocenę dostateczną). |
|
Pełny opis: |
W trakcie wykładów studenci zapoznają się z dorobkiem naukowym z dziedziny dydaktyki ogólnej. Wykłady poświęcone są treściom związanym z: usytuowaniem dydaktyki wśród subdyscyplin pedagogicznych; wartościami i celami obecnymi w procesie kształcenia; istniejącymi w dydaktyce paradygmatami; metodologią badań naukowych w dydaktyce i ich przebiegiem; metodami badań naukowych w dydaktyce; systemem dydaktyczny oraz jego elementami; procesem kształcenia - jego charakterystyką, etapowym przebiegiem i uwarunkowaniami; głównymi zasadami kształcenia; szkołą jako miejscem wspierania rozwoju ucznia oraz dydaktycznej i wychowawczej działalności nauczyciela; podmiotowym wymiarem funkcjonowania ucznia i nauczyciela. W ramach prowadzonych ćwiczeń studenci nabywają wiedzy na temat: celów kształcenia (ich rodzajów, taksonomii, źródeł itd.) w świetle koncepcji różnych teoretyków; środków realizacji celów dydaktycznych ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z podręcznikiem szkolnym; kształcenia w oparciu o zastosowanie technologii informacyjnej; treści nauczania (m.in. istniejących koncepcji ich doboru) oraz programów edukacyjnych; ideału wychowania; edukacji alternatywnej; edukacji formalnej, pozaformalnej, nieformalnej; metod nauczania (ich klasyfikacji, charakterystyki, doboru itd.) nauczania problemowego; warunków (wewnętrznych i zewnętrznych) działań dydaktycznych; motywacji uczniów do ucznia się i jej kształtowania; klasy szkolnej jako środowiska i przestrzeni funkcjonowania dziecka, zespołu; lekcji (jej planowania, budowy i typów, przebiegu itd.); metod sprawdzania wyników nauczania; oceny szkolnej; niepowodzeń i trudności szkolnych uczniów. Nabywają również umiejętności z zakresu planowania zajęć dydaktycznych. Praktycznie uczą się: pisania projektów (scenariuszy, konspektów) zajęć dydaktycznych z uwzględnieniem ich przebiegu, doboru metod i środków dydaktycznych stosownie do treści nauczania oraz możliwości uczniów itp. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR C
CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Zalewska-Bujak | |
Prowadzący grup: | Halina Simo, Małgorzata Zalewska-Bujak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych sposobów weryfikacji, przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie (tzn. co najmniej na ocenę dostateczną). |
|
Pełny opis: |
W trakcie wykładów studenci zapoznają się z dorobkiem naukowym z dziedziny dydaktyki ogólnej. Wykłady poświęcone są treściom związanym z: usytuowaniem dydaktyki wśród subdyscyplin pedagogicznych; wartościami i celami obecnymi w procesie kształcenia; istniejącymi w dydaktyce paradygmatami; metodologią badań naukowych w dydaktyce i ich przebiegiem; metodami badań naukowych w dydaktyce; systemem dydaktyczny oraz jego elementami; procesem kształcenia - jego charakterystyką, etapowym przebiegiem i uwarunkowaniami; głównymi zasadami kształcenia; szkołą jako miejscem wspierania rozwoju ucznia oraz dydaktycznej i wychowawczej działalności nauczyciela; podmiotowym wymiarem funkcjonowania ucznia i nauczyciela. W ramach prowadzonych ćwiczeń studenci nabywają wiedzy na temat: celów kształcenia (ich rodzajów, taksonomii, źródeł itd.) w świetle koncepcji różnych teoretyków; środków realizacji celów dydaktycznych ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z podręcznikiem szkolnym; kształcenia w oparciu o zastosowanie technologii informacyjnej; treści nauczania (m.in. istniejących koncepcji ich doboru) oraz programów edukacyjnych; ideału wychowania; edukacji alternatywnej; edukacji formalnej, pozaformalnej, nieformalnej; metod nauczania (ich klasyfikacji, charakterystyki, doboru itd.) nauczania problemowego; warunków (wewnętrznych i zewnętrznych) działań dydaktycznych; motywacji uczniów do ucznia się i jej kształtowania; klasy szkolnej jako środowiska i przestrzeni funkcjonowania dziecka, zespołu; lekcji (jej planowania, budowy i typów, przebiegu itd.); metod sprawdzania wyników nauczania; oceny szkolnej; niepowodzeń i trudności szkolnych uczniów. Nabywają również umiejętności z zakresu planowania zajęć dydaktycznych. Praktycznie uczą się: pisania projektów (scenariuszy, konspektów) zajęć dydaktycznych z uwzględnieniem ich przebiegu, doboru metod i środków dydaktycznych stosownie do treści nauczania oraz możliwości uczniów itp. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.