Wybrane zagadnienia kultury i sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W6-EP-S1-WZKS4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia kultury i sztuki |
Jednostka: | Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
C
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogusław Dziadzia | |
Prowadzący grup: | Bogusław Dziadzia, Andrzej Kasperek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Pisemna lub ustna (w porozumieniu z grupą) forma wypowiedzi obejmująca wiedzę przekazywaną w trakcie wykładów oraz zaczerpnięta z lektur uzupełniających. |
|
Pełny opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studentów z klasycznymi i współczesnymi koncepcjami socjologicznego ujęcia sztuki, jak i metodami badawczymi , które wynikają z owych teorii. W celu zrozumienia zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną artystyczną wspartą pogłębioną znajomością literatury przedmiotu przedstawione zostaną relacje między społeczeństwem a sztuką , a także instytucjonalne ramy sztuki na przykładzie współczesnych zjawisk artystycznych. Wyjaśniona zostanie również organizacja świata sztuki, kwestia kariery i trajektorii w świecie artystycznym. Ponadto studenci w trakcie kursu zapoznają się z teorią zbiorowego tworzenie oraz koncepcją „pola sztuki”. Zaprezentowany zostanie także problem recepcji sztuki w zależności od pozycji w strukturze społecznej oraz wyzwania przed jakimi staje współczesna sztuka wobec zjawiska globalizacji. Osobną kwestią omówioną podczas zajęć będzie problem autonomii świata sztuki, a także rozmaite formy przenikania się sfer ekonomicznych, politycznych, religijnych i artystycznych, co pozwoli na pozyskanie wiedzy o socjologicznych i marketingowych aspektach funkcjonowania rynku sztuki z jego finansowymi i formalnoprawnymi aspektami. Przedmiot ma równocześnie dostarczyć możliwości ćwiczenia krytycznego spojrzenia na własną twórczość intelektualną i artystyczną za pomocą zapoznanych koncepcji socjologicznych. |
|
Uwagi: |
. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
C
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogusław Dziadzia | |
Prowadzący grup: | Bogusław Dziadzia | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Pisemna lub ustna (w porozumieniu z grupą) forma wypowiedzi obejmująca wiedzę przekazywaną w trakcie wykładów oraz zaczerpnięta z lektur uzupełniających. |
|
Pełny opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studentów z klasycznymi i współczesnymi koncepcjami socjologicznego ujęcia sztuki, jak i metodami badawczymi , które wynikają z owych teorii. W celu zrozumienia zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną artystyczną wspartą pogłębioną znajomością literatury przedmiotu przedstawione zostaną relacje między społeczeństwem a sztuką , a także instytucjonalne ramy sztuki na przykładzie współczesnych zjawisk artystycznych. Wyjaśniona zostanie również organizacja świata sztuki, kwestia kariery i trajektorii w świecie artystycznym. Ponadto studenci w trakcie kursu zapoznają się z teorią zbiorowego tworzenie oraz koncepcją „pola sztuki”. Zaprezentowany zostanie także problem recepcji sztuki w zależności od pozycji w strukturze społecznej oraz wyzwania przed jakimi staje współczesna sztuka wobec zjawiska globalizacji. Osobną kwestią omówioną podczas zajęć będzie problem autonomii świata sztuki, a także rozmaite formy przenikania się sfer ekonomicznych, politycznych, religijnych i artystycznych, co pozwoli na pozyskanie wiedzy o socjologicznych i marketingowych aspektach funkcjonowania rynku sztuki z jego finansowymi i formalnoprawnymi aspektami. Przedmiot ma równocześnie dostarczyć możliwości ćwiczenia krytycznego spojrzenia na własną twórczość intelektualną i artystyczną za pomocą zapoznanych koncepcji socjologicznych. |
|
Uwagi: |
. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN C
WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogusław Dziadzia | |
Prowadzący grup: | Bogusław Dziadzia | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Pisemna lub ustna (w porozumieniu z grupą) forma wypowiedzi obejmująca wiedzę przekazywaną w trakcie wykładów oraz zaczerpnięta z lektur uzupełniających. |
|
Pełny opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studentów z klasycznymi i współczesnymi koncepcjami socjologicznego ujęcia sztuki, jak i metodami badawczymi , które wynikają z owych teorii. W celu zrozumienia zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną artystyczną wspartą pogłębioną znajomością literatury przedmiotu przedstawione zostaną relacje między społeczeństwem a sztuką , a także instytucjonalne ramy sztuki na przykładzie współczesnych zjawisk artystycznych. Wyjaśniona zostanie również organizacja świata sztuki, kwestia kariery i trajektorii w świecie artystycznym. Ponadto studenci w trakcie kursu zapoznają się z teorią zbiorowego tworzenie oraz koncepcją „pola sztuki”. Zaprezentowany zostanie także problem recepcji sztuki w zależności od pozycji w strukturze społecznej oraz wyzwania przed jakimi staje współczesna sztuka wobec zjawiska globalizacji. Osobną kwestią omówioną podczas zajęć będzie problem autonomii świata sztuki, a także rozmaite formy przenikania się sfer ekonomicznych, politycznych, religijnych i artystycznych, co pozwoli na pozyskanie wiedzy o socjologicznych i marketingowych aspektach funkcjonowania rynku sztuki z jego finansowymi i formalnoprawnymi aspektami. Przedmiot ma równocześnie dostarczyć możliwości ćwiczenia krytycznego spojrzenia na własną twórczość intelektualną i artystyczną za pomocą zapoznanych koncepcji socjologicznych. |
|
Uwagi: |
. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.