Rozwój dziecka w rodzinie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W6-PE-WZ-S1-5RDR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwój dziecka w rodzinie |
Jednostka: | Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
C
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Chojnacka-Synaszko | |
Prowadzący grup: | Barbara Chojnacka-Synaszko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Średnia ważona z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia (praca egzaminacyjna 50%, opis i analiza indywidualnego przypadku 30%, prezentacja 20%), przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zaliczone są pozytywnie. |
|
Pełny opis: |
Realizacja zagadnień w ramach przedmiotu umożliwia studentowi podjęcie refleksji nad – związanymi z rodzinnym środowiskiem wychowawczym - korzystnymi i niesprzyjającymi warunkami do osobistego rozwoju i egzystencji dziecka w różnym okresie jego życia. Studenci zapoznając się z podstawowymi teoriami funkcjonowania rodziny (szczególnie z jej ujęciem systemowym, rozwojowym), analizując zadania rodziny (rodziców, członków rodziny), jej oddziaływania o charakterze opiekuńczym, wychowawczym oraz rozpatrując cechy i style rodzicielskie, więzi w rodzinie, style wychowawcze w rodzinie, będą mogli rozważać, w jakim stopniu może być realizowana przypisana rozwojowi funkcja adaptacji zewnętrznej, czyli umiejętność dostosowania się dziecka do środowiska, z uwzględnieniem zachodzących w nim zmian, co wyraża się we właściwym –odpowiednim do cyklu rozwojowego jednostki – odgrywaniu ról, przezwyciężaniu trudności, realizowaniu zadań. Istotne jest uświadomienie studentom, że jako przyszli opiekunowie, wychowawcy i asystenci rodziny, planując i organizując swą pracę, powinni uwzględniać podejścia sprzyjające zaspokajaniu potrzeb dzieci, wdrażaniu członków rodziny do prowadzenia uporządkowanego trybu życia, do tworzenia pozytywnej atmosfery wychowawczej, co z kolei dodatnio oddziałuje na rozwój (fizyczny, poznawczy, społeczno-emocjonalny) dziecka. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.