Botanika ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 01-BI-S1-BOT01 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Botanika ogólna |
Jednostka: | Wydział Biologii i Ochrony Środowiska |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 1 sem. biologii /stacj. I stopnia/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza botaniczna przekazywana w liceum i gimnazjum. |
Skrócony opis: |
Przedmiot przekazuje podstawową wiedze z zakresu struktury i funkcji komórki roślinnej. Student poznaje sposoby różnicowania się komórek i formowania się tkanek, a także uczy się rozpoznawać i charakteryzować poszczególne tkanki roślinne. Zapoznaje się z budową morfologiczną i anatomiczną organów roślinnych oraz zaznajamia się z cechami przystosowawczymi do różnych środowisk naturalnych (formy ekologiczne). Student nabywa umiejętność wykonywania preparatów mikroskopowych, stosowania podstawowych barwień cytologicznych i histologicznych oraz analizy mikroskopowej preparatów. |
Pełny opis: |
Przedmiot przekazuje podstawową wiedze z zakresu struktury i funkcji komórki roślinnej. Podstawowe zagadnienie z tego zakresu omawiane na zajęciach to: struktura i funkcja organelli komórkowych; substancje zapasowe, wydzieliny i wydaliny – rodzaje, funkcja i lokalizacja w komórkach roślinnych; budowa i funkcja ściany komórkowej; podziały komórkowe; różnice w organizacji komórek prokariotycznych i eukariotycznych. Student poznaje sposoby różnicowania się komórek i formowania się tkanek, a także uczy się rozpoznawać i charakteryzować poszczególne tkanki roślinne oraz zapoznaje się z budową morfologiczną i anatomiczną organów roślinnych. Podstawowe zagadnienia z organografii omawiane na zajęciach to: struktura i funkcjonowanie merystemów apikalnych i bocznych; budowa pierwotna korzenia i łodygi roślin dwuliściennych i jednoliściennych; budowa wtórna łodygi i korzenia roślin dwuliściennych; teoria stelarna; budowa anatomiczna liścia; przystosowania w budowie anatomicznej liścia do warunków środowiska. Studenci poznają zasady posługiwania się mikroskopem i prowadzenia obserwacji mikroskopowej oraz metody przygotowywanie prostych preparatów anatomicznych. |
Literatura: |
Szweykowska A., Szweykowski J. 2002 (i kolejne wydania). Botanika – Morfologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Hejnowicz Z. 2002 (i kolejne wydania). Anatomia i Histogeneza Roślin Naczyniowych – organy wegetatywne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Gorczyński T. 1075 (i kolejne wydania). Ćwiczenia z Botaniki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Cebrat J. 2007. Atlas Anatomii Roślin. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Braune W., Leman A., Taubert H. 1975 (i kolejne wydania). Practicum z Anatomii Roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Lack A.J., Evans D.E. 2003. Biologia Roślin. Krótkie Wykłady. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Student: -posiada wiedzę dotyczącą struktury i funkcjonowania komórek prokariotycznych i eukariotycznych. Identyfikuje obserwowane struktury wewnątrzkomórkowe i typy komórek. -wyjaśnia podstawowe procesy różnicowania komórek i tkanek. Klasyfikuje typy tkanek roślinnych, potrafi wyjaśnić związek pomiędzy ich budową i funkcją oraz opisuje organizację organów roślinnych. -opisuje anatomiczne przystosowania roślin do różnych środowisk naturalnych -stosuje podstawowe techniki preparatyki mikroskopowej i posługuje się mikroskopem świetlnym. -prezentuje wyniki samodzielnej pracy w postaci sprawozdań i prezentacji. -wykazuje odpowiedzialność za własną pracę oraz sprzęt mikroskopowy i laboratoryjny, z którym pracuje -jest świadomy konieczności ciągłego uzupełniania swojej wiedzy i krytycznego podejścia do dostępnych źródeł informacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową modułu składa się średnia ważona z ocen 2 aktywności studenta: - egzamin końcowy (60%) - laboratorium (40%) Zaliczenie wymaga uzyskania oceny pozytywnej z każdej aktywności. Na ocenę końcową laboratorium składa się ocena z kolokwium (80%), konwersatorium (10%) oraz ocena ciągła umiejętności praktycznych (10%). Ocena pozytywna z laboratorium wymaga zaliczenia każdej z aktywności weryfikowanej w ramach laboratorium. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest ocena pozytywna z laboratorium oraz konwersatorium. Skala ocen (z egzaminu, laboratorium i konwersatorium): bdb: 91-100% punktów +db: 86-90% db: 76-85% +dst: 61– 75% dst: 51-60% ndst: 0 – 50% punktów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.