Zarys fizjologii zwierząt
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 01-BT-S1-1BT-21 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarys fizjologii zwierząt |
Jednostka: | Wydział Nauk Przyrodniczych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 3 sem. biotechnologii /stacjonarne I stopnia/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Wiedza i umiejętności z zakresu nauk ścisłych oraz przyrodniczych, szczególnie z biologii komórki oraz elementów zoologii, pozwalające na zrozumienie opisu fizjologicznego oraz wnioskowania i interpretacji danych fizjologicznych |
Skrócony opis: |
Wykłady obejmują przegląd funkcji organizmu ze szczególnym uwzględnieniem tych, jakie stanowią podstawę dalszego kształcenia kierunkowego biotechnologa (fizjologia rozrodu, fizjologia żywienia) oraz tych, które pokazują integrację funkcji na poziomie organizmu (fizjologia układu nerwowego, fizjologia regulacji hormonalnej, fizjologia wysiłku fizycznego i fizjologia homeostazy). Ćwiczenia laboratoryjne uczą studentów dokonywania obserwacji i pomiarów fizjologicznych oraz wykonywania niezbędnych obliczeń i sporządzania protokołów. Ważnym elementem ćwiczeń jest korzystanie z wirtualnych laboratoriów, filmów i animacji, pozwalających przybliżyć zagadnienia niedostępne bezpośredniej obserwacji. |
Pełny opis: |
Wykłady obejmują przegląd funkcji organizmu ze szczególnym uwzględnieniem tych, jakie stanowią podstawę dalszego kształcenia kierunkowego biotechnologa (fizjologia rozrodu, fizjologia żywienia) oraz tych, które pokazują integrację funkcji na poziomie organizmu (fizjologia układu nerwowego, fizjologia regulacji hormonalnej, fizjologia wysiłku fizycznego i fizjologia homeostazy). Ćwiczenia laboratoryjne uczą studentów dokonywania obserwacji i pomiarów fizjologicznych oraz wykonywania niezbędnych obliczeń i sporządzania protokołów. Ważnym elementem ćwiczeń jest korzystanie z wirtualnych laboratoriów, filmów i animacji, pozwalających przybliżyć zagadnienia niedostępne bezpośredniej obserwacji. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. D. McLaughlin, J. Stamford, D. White. 2009. Fizjologia człowieka. Krótkie wykłady. PWN, Warszawa. 2. R.D. Jurd. 2006. Biologia zwierząt. Krótkie wykłady. PWN, Warszawa. 3. W. Traczyk. 2004. Fizjologia człowieka w zarysie. WL PZWL Warszawa Uzupełniająca: 1. K. Schmidt-Nielsen. 2008. Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska. PWN, Warszawa. 2. I Kay. 2001. Wprowadzenie do fizjologii zwierząt. PWN, Warszawa. 3. B. Doleżych i P. Łaszczyca (red). 2003.Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń. 4. J. Jaworek. 2012. Podstawy fizjologii medycznej. Wyd. Medycyna Praktyczna, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
CELEM zajęć jest uzyskanie przez studenta wiedzy na temat funkcji organizmu i praktycznych umiejętności pozwalających na pomiar wybranych parametrów funkcjonowania ciała i poprawną interpretację wartości zmierzonych na ćwiczeniach oraz tych, jakie są dostępne w różnych źródłach. Po zakończeniu cyklu student: Ma wiedzę z podstaw fizjologii zwierząt, czyli potrafi klasyfikować i opisać - z użyciem poprawnej terminologii - zjawiska zachodzące w ciele zwierzęcia i człowieka, ich wzajemne zależności i znaczenie adaptacyjne Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę i umiejętności z zakresu chemii, biochemii, biofizyki, genetyki, biologii molekularnej i anatomii dla poprawnej interpretacji zjawisk fizjologicznych i ich molekularnego podłoża Umie pozyskać i zinterpretować dane pomiarowe, z uwzględnieniem ograniczeń narzuconych przez obiekt badań, przyrząd i matematyczno-statystyczną obróbkę wyników. Potrafi sporządzić, z zastosowaniem podstawowych metod obliczeniowych, protokół z przeprowadzonych obserwacji i pomiarów fizjologicznych Aktywnie wykorzystuje „wirtualne laboratorium” dla przygotowania do zajęć, samokształcenia i doskonalenia znajomości terminologii fizjologicznej w języku angielskim Wykorzystuje – krytycznie - źródła informacji o fizjologii ustroju, w tym dane internetowe. Potrafi oszacować wiarygodność informacji na podstawie jej źródła i użyć ww. informacji w procesie samokształcenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie końcowe: Całościowy sprawdzian zdobytej wiedzy (a także częściowo umiejętności) w zakresie wyznaczonym przez prowadzącego i w oparciu o zalecane podręczniki. Kolokwium: Pisemna praca sprawdzająca stopień zrozumienia, opanowania wiadomości i umiejętności nabytych w czasie laboratoriów Ocena ciągła umiejętności praktycznych: Bieżąca ocena wykonywania ćwiczeń, rzetelności przeprowadzanych pomiarów, protokołów i sprawozdań, obejmująca weryfikację otrzymanych wartości, poprawność przeprowadzonych obliczeń, poprawność opisu i interpretacji, terminowość wykonania. W przypadku „wirtualnego laboratorium” adekwatne udokumentowanie przeprowadzenia doświadczenia (print screens, narzędzia sprawozdawcze programów). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.