Fizjologiczne podstawy działania leków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 01-BT-S2-2BT-22 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizjologiczne podstawy działania leków | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Przyrodniczych | ||
Grupy: |
Przedmioty do wyboru - biotechnologia /stacj II stopnia/ |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-18 - 2016-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Bogdan Doleżych | |
Prowadzący grup: | Bogdan Doleżych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Na ocenę końcową składa się ocena z zaliczenia wykładów (ważąca w 40%) i ocena z zaliczenia ćwiczeń (ważąca w 60%). |
|
Pełny opis: |
CELEM zajęć jest uzyskanie przez studenta wiedzy na temat molekularnych celów i mechanizmów działania leków, uwzględniających uwarunkowania fizjologiczne (w tym homeostazę) i praktycznych umiejętności pozwalających poprawnie wykorzystać dane z opisu leków, w tym leków biotechnologicznych. | |
Uwagi: |
Wymagania wstępne: wiedza i umiejętności z zakresu fizjologii zwierząt, biochemii, biologii molekularnej i biologii komórki, zdobyte na wcześniejszych etapach kształcenia, pozwalające na rozumienie języka farmakologii i patofizjologicznego podejścia do opisu leku. Wskazane, aczkolwiek niekonieczne, jest posiadanie elementarnej wiedzy z zakresu patofizjologii. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-18 - 2017-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Bogdan Doleżych | |
Prowadzący grup: | Bogdan Doleżych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin ![]() Konwersatorium, 10 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Bogdan Doleżych | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin ![]() Konwersatorium, 10 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Bogdan Doleżych | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin ![]() Konwersatorium, 10 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Maria Augustyniak | |
Prowadzący grup: | Maria Augustyniak, Agnieszka Babczyńska, Monika Tarnawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Na ocenę końcową (OKM) składa się ocena z zaliczenia wykładów (waga 0,4) i ocena z zaliczenia ćwiczeń (waga 0,6). Ocena z ćwiczeń: suma zdobytych na zajęciach punktów (maksymalnie 40) oraz spełnienie minimów (złożenie 3 sprawozdań oraz wygłoszenie referatu podczas konwersatorium). Uzyskanie zaliczenia uwarunkowane jest osiągnięciem co najmniej 21 punktów. Ocena z wykładu: Pisemna praca (kolokwium) sprawdzająca stopień zrozumienia i opanowania wiadomości oraz umiejętności nabytych w czasie ćwiczeń i wykładów. Studenci, którzy w czasie ćwiczeń zdobyli minimum 34 punkty (ocena: db+) oraz byli obecni na co najmniej 2/3 wykładów mogą być zwolnieni z tego sprawdzianu. Wynikiem kolokwium staje się wtedy ocena z zaliczenia ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
CELEM zajęć jest uzyskanie przez studenta wiedzy na temat molekularnych mechanizmów działania leków, uwzględniających uwarunkowania fizjologiczne (w tym homeostazę) i praktycznych umiejętności analizy danych. Wymagania wstępne: wiedza i umiejętności z zakresu fizjologii zwierząt, biochemii, biologii molekularnej i biologii komórki, zdobyte na wcześniejszych etapach kształcenia, pozwalające na rozumienie języka farmakologii i patofizjologicznego podejścia do opisu leku. Wskazane, aczkolwiek niekonieczne, jest posiadanie elementarnej wiedzy z zakresu patofizjologii. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin ![]() Konwersatorium, 10 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Bogdan Doleżych | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin ![]() Konwersatorium, 10 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Maria Augustyniak | |
Prowadzący grup: | Maria Augustyniak, Monika Tarnawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | UWAGA: Zgodnie z Zarządzeniem nr 28 i 29 Rektora Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach z dnia 12 i 13 marca 2020 r. w sprawie przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się koronawirusa SARS-CoV-2 od dnia 13 marca zajęcia prowadzone są w trybie zdalnym. W związku z tym sposób ustalania ocen uległ nieznacznym modyfikacjom. Na ocenę końcową (OKM) składa się ocena z zaliczenia wykładów (waga 0,3), oceny z konwersatorium (waga 0,3) oraz ocena z zaliczenia ćwiczeń (waga 0,4). Ocena z ćwiczeń: suma zdobytych na zajęciach punktów ze złożonych sprawozdań (maksymalnie 30 pkt). Ocena z Konwersatorium: przygotowanie i przesłanie do prowadzącego prezentacji wraz z komentarzami (maksymalnie 10 pkt). Ocena z wykładu: Test zaliczający wykład przeprowadzony na platformie Moodle (maksymalnie 20 pkt) |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest uzyskanie przez studenta wiedzy na temat molekularnych celów i mechanizmów działania leków, uwzględniających uwarunkowania fizjologiczne (w tym homeostazę) i praktycznych umiejętności pozwalających poprawnie wykorzystać dane z opisu leków, w tym leków biotechnologicznych. Wykłady obejmują przegląd fizjologicznych i patofizjologicznych podstaw farmakologii (receptory dla leków; kaskada wzbudzanych lub hamowanych reakcji) oraz elementy farmakokinetyki i farmakodynamiki; elementy farmakoekonomiki. Ćwiczenia uczą studentów wykorzystania wirtualnych modeli farmakokinetycznych, związków dawka - efekt i wyszukiwania danych w bazach leków, wraz z ich analizą. Praca własna – z podręcznikami i internetowymi źródłami danych, służy przygotowaniu się do ćwiczeń oraz tworzeniu schematów i zestawień, wykorzystywanych na zajęciach. | |
Uwagi: |
Wymagania wstępne: Wiedza i umiejętności z zakresu fizjologii zwierząt, biochemii, biologii molekularnej i biologii komórki, zdobyte na wcześniejszych etapach kształcenia, pozwalające na rozumienie języka farmakologii i patofizjologicznego podejścia do opisu leku. Wskazane, aczkolwiek niekonieczne, jest posiadanie elementarnej wiedzy z zakresu patofizjologii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.