Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gleboznawstwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 01-OS-S1-1OS-20
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gleboznawstwo
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 2 sem. ochrony środowiska /stacj. I stopnia/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Skrócony opis:

Wstęp do gleboznawstwa ma na celu:

- poznanie czynników i procesów glebotwórczych,

- poznanie klasyfikacji gleb,

- opanowanie umiejętności opisu profilu glebowego i rozpoznawania typów gleb oraz ich elementów składowych.

Pełny opis:

Planuje się realizację następujących treści programowych:

Pozycja gleby w ekosystemie. Czynniki glebotwórcze.

Trójfazowy układ gleby, charakterystyka fazy stałej, wody i powietrza w glebie. Wymiana międzyfazowa i sorpcja.

Główne procesy glebotwórcze i podstawowe profile glebowe. Poziomy genetyczne i diagnostyczne gleb.

Klasyfikacje gleb.

Geograficzne zróżnicowanie pokrywy glebowej.

Degradacja i erozja gleb.

Literatura:

1. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., 2004: Badania ekologiczno-gleboznawcze. PWN, Warszawa.

2. Bednarek R., Prusinkiewicz Z., 1997: Geografia gleb. PWN, Warszawa.

3. Dobrzański B. i in., 1987: Badanie gleb w laboratorium i w polu. UMCS, Lublin.

4. Kuźnicki F., Białousz S., Skłodowski P., 1979: Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb. PWN, Warszawa.

5. Mocek A., Drzymała S, Maszner P., 1997: Geneza, analiza i klasyfikacja gleb. Wyd. AR, Poznań.

6. Uziak S., Klimowicz Z., 2002: Elementy geografii gleb i gleboznawstwa. Wyd. UMCS, Lublin.

7. Zawadzki S. [red.], 1999: Gleboznawstwo. PWRiL, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student powinien opanować wiedzę z zakresu podstaw gleboznawstwa oraz mieć świadomość jak unikalnym i ważnym dla ludzkości tworem jest gleba. Student powinien rozumieć

przebieg procesów glebotwórczych, znać rolę czynników glebotwórczych, umieć prawidłowo opisać profil glebowy, rozumieć miejsce gleby w ekosystemie, znać występujące w Polsce typy gleb i ich rozmieszczenie, znać fizyczne i chemiczne metody badań właściwości gleby.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny w formie testu wyboru. Czas przewidziany na wypełnienie zestawu - 45 minut.

Na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie co najmniej 51% ogólnej liczby punktów z testu egzaminacyjnego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)