Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Języki informacyjno-wyszukiwawcze 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 02-BN-S1-JIW04
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Języki informacyjno-wyszukiwawcze 2
Jednostka: Instytut Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej
Grupy: Przedm. obowiązkowe - 4 sem. informacji nauk. i bibliotekoznawstwa /st. I stopnia/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Zaliczenie modułu: Języki informacyjno-wyszukiwawcze 1.

Skrócony opis:

Moduł obejmuje wybrane zagadnienia z zakresu metodologicznej analizy języków informacyjno-wyszukiwawczych.

Pełny opis:

W ramach modułu studenci zdobywają wiedzą na temat struktury, funkcjonalności i pragmatyki różnych typów języków informacyjno-wyszukiwawczych (ze szczególnym uwzględnieniem języków: klasyfikacyjnych, haseł przedmiotowych, słów kluczowych i deskryptorowych) w kontekście ich zastosowania w tradycyjnych i zautomatyzowanych systemach informacyjno-wyszukiwawczych. Studenci poznają także podstawowe założenia metodyki projektowania języków informacyjno-wyszukiwawczych. Zasadniczym celem modułu jest wdrożenie umiejętności posługiwania się różnymi językowymi narzędziami organizacji informacji. Wiedza i umiejętności uwzględnione w treściach przedmiotowych tego modułu stanowią rozszerzenie i pogłębienie zakresu modułu Języki informacyjno-wyszukiwawcze 1 i również prezentowane są w szerokim kontekście procesów informacyjnych, m.in. jako propedeutyka opracowania zbiorów bibliotecznych i innych zbiorów informacji.

Wykłady poświęcone są zagadnieniom teoretycznym, natomiast ćwiczenia mają za zadanie wdrożenie wiedzy praktycznej (wykształcenie umiejętności).

Literatura:

1. Babik W. (2006): Języki informacyjno-wyszukiwawcze – charakterystyka funkcjonalno-strukturalna i metodologiczna. [W:] Informacja naukowa: rozwój, metody, organizacja. Pod red. Z. Żmigrodzkiego, W. Babika i D. Pietruch-Reizes. Warszawa, s. 191-218.

2. Babik W. (2010): Słowa kluczowe. Kraków.

3. Bibliotekarstwo. Pod red. A. Tokarskiej. Warszawa 2013. Moduł III: Organizowanie informacji w bibliotece, rozdziały III.4-III.10, s. 294-400.

4. Burchard M. (2006): Języki informacyjno-wyszukiwawcze w katalogu centralnym NUKAT . [W:] Opracowanie przedmiotowe dokumentów z zakresu nauk ścisłych: matematyczno-przyrodniczych i technicznych. Język haseł przedmiotowych KABA: teoria, praktyka, przyszłość. Kazimierz Dolny, 20-22 września 2006 roku [online]. Red. B. Szczepańska. [Dostęp 15.02.2015]. Dostępny w Internecie: http://www.ebib.info/publikacje/matkonf/kaba/burchard.php.

5. Chmielewska-Gorczyca E. (2011): Mikrotezaurusy Biblioteki Sejmowej. „Przegląd Sejmowy” nr 3, s. 111-124 [tekst dostępny także w Internecie: http://www.sejm.gov.pl/wydarzenia/przeglad/teksty/ps44.pdf].

6. Głowacka T. (2003): Język KABA i języki haseł przedmiotowych nowej generacji. „Przegląd Biblioteczny” R. 71, z. 1/2 , s. 125-137.

7. Informacja i język. Księga pamiątkowa poświęcona Profesorowi Eugeniuszowi Ściborowi (1929-2003). Pod red. W. Babika i D. Pietruch-Reizes. Katowice 2013.

8. Klenczon W. (2009): Indeksowanie zawartości treściowej w bibliograficznych bazach danych. [W:] Bibliograficzne bazy danych: kierunki rozwoju i możliwości współpracy. Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji 10-lecia bazy danych BazTech. Bydgoszcz, 27 29 maja 2009 [online]. Red. L. Derfert-Wolf, B. Szczepańska. [Dostęp: 15.02.2015]. Dostępny w Internecie: http://www.ebib.pl/publikacje/matkonf/mat19/klenczon.php.

9. PN-92/N-09018 Tezaurus jednojęzyczny: zasady tworzenia, forma i struktura.

10. Roszkowski M. (2009): Simple Knowledge Organization System (SKOS) – reprezentacja wiedzy w sieciowych systemach organizacji wiedzy. „Zagadnienia Informacji Naukowej” nr 1, s. 89-102.

11. Roszkowski M. (2010): Linked Data - model danych powiazanych w Sematic Web. „Zagadnienia Informacji Naukowej” nr 2 (96), s. , 52-68.

12. Roszkowski M. (2010): Zagadnienia organizacji wiedzy w taksonomiach internetowych. [W:] Zarządzanie informacją w nauce. Pod red. D. Pietruch-Reizes i W. Babika przy współpr. R. Frączek. Katowice, s. 209-220.

13. Roszkowski M. (2014): Do czego potrzebne są nam ontologie? Charakterystyka funkcjonalna ontologii jako narzędzi reprezentacji wiedzy. [W:] Nauka o informacji w okresie zmian. Pod. red. B. Sosińskiej-Kalaty. Warszawa, s. 151-167.

14. Słownik encyklopedyczny informacji, języków i systemów informacyjno-wyszukiwawczych. Oprac. B. Bojar. Warszawa 2002 [wybrane definicje].

15. Sosińska-Kalata B. (2001): Język informacyjno-wyszukiwawczy jako narzędzie organizacji wiedzy. „Zagadnienia Informacji Naukowej” nr 2 (78), s. 28-42.

16. Sosińska-Kalata B. (2002): Klasyfikacja: struktury organizacji wiedzy, piśmiennictwa i zasobów informacyjnych. Warszawa.

17. Sosińska-Kalata B. (2004): Języki informacyjno-wyszukiwawcze: współczesne tendencje w badaniach i zastosowaniu. [W:] Społeczeństwo informacyjne i jego technologie. Pod red. B. Sosińskiej-Kalaty oraz K. Materskiej i W. Glińskiego. Warszawa, s. 79-91.

18. Sosińska-Kalata B. (2005): Systemy organizacji wiedzy w środowisku sieciowym. [W:] Od informacji naukowej do technologii społeczeństwa informacyjnego. Pr. zb. pod red. B. Sosińskiej-Kalaty i M. Przastek-Samokowej przy współpr. A. Skrzypczaka. Warszawa, s. 141-162.

19. Sosińska-Kalata B. (2011): Nowe narzędzia organizacji wiedzy a jakość usług informacyjnych. [W:] Bezpieczna, innowacyjna i dostępna informacja. Perspektywy dla sektora usług informacyjnych w społeczeństwie wiedzy. Pod red. D. Pietruch-Reizes, W. Babika i R. Frączek. Katowice, s. 95-109.

20. Sosińska-Kalata B. (2013): Ewolucja paradygmatu badań organizacji wiedzy. [W:] Nauka o informacji w okresie zmian. Pod. red. B. Sosińskiej-Kalaty i E. Chuchro przy współpr. M. Luterka. Warszawa, s. 113-127.

21. Tomaszczyk J. (2007): Taksonomia jako narzędzie organizacji wiedzy. „Zagadnienia Informacji Naukowej” nr 1, s. 40-49.

22. Tomaszczyk J. (2013): Mapa tematów jako system reprezentacji wiedzy. [W:] Nauka o informacji w okresie zmian. Pod. red. B. Sosińskiej-Kalaty i E. Chuchro przy współpr. M. Luterka. Warszawa, s. 389-400.

23. Woźniak-Kasperek J. (2005): Podstawy budowy tezaurusa: poradnik. Warszawa.

24. Woźniak-Kasperek J. (2011): Wiedza i język informacyjny w paradygmacie sieciowym. Warszawa.

Efekty uczenia się:

Student ma wiedzę na temat struktury, funkcjonalności i pragmatyki różnych typów języków informacyjno-wyszukiwawczych (ze szczególnym uwzględnieniem języków: klasyfikacyjnych, haseł przedmiotowych, słów kluczowych i deskryptorowych), potrafi wskazać podobieństwa i różnice pomiędzy nimi.

Student zna podstawowe założenia metodyki projektowania języków informacyjno-wyszukiwawczych.

Student posiada ogólne przygotowanie do opracowania zbiorów bibliotecznych i innych zbiorów informacji, potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się językowymi narzędziami organizacji informacji w celu realizacji procesów biblioteczno-informacyjnych.

Student umie samodzielnie zaprojektować prosty język informacyjny zgodnie z założeniami metodyki, jest wstępnie przygotowany do projektowania i implementacji różnych rozwiązań w zakresie języków informacyjno-wyszukiwawczych w systemach informacyjno-wyszukiwawczych.

Student ma elementarne umiejętności organizacyjne, pozwalające samodzielnie i w zespole podejmować profesjonalne działania związane z organizacją dostępu do informacji zgromadzonej w systemie informacyjno-wyszukiwawczym oraz przedstawić własne propozycje usprawnienia działalności biblioteczno-informacyjnej w tym zakresie.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład wybranych zagadnień dotyczących metodologii, historii i kierunków rozwoju języków informacyjno-wyszukiwawczych, z wykorzystaniem pomocy wizualnych.

Analiza piśmiennictwa – omówienie i systematyzacja treści programowych na podstawie tekstów zaleconych do samodzielnej lektury. Ćwiczenia z wykorzystaniem metod pogadanki, dyskusji dydaktycznej, burzy mózgów, pokazu, prezentacji. Case study – analiza przykładowych języków informacyjno-wyszukiwawczych różnych typów. Prezentacja i analiza projektów realizowanych przez studentów.

Lektura uzupełniająca oraz przygotowanie projektów zgodnie z wymogami prowadzącego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)