Historia literatury hispanojęzycznej I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 02-FL-HT-S1-HLH-1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury hispanojęzycznej I |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedm. obowiązkowe - 4 sem. język hiszpański /st. I stopnia/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Znajomość języka hiszpańskiego na poziomie B1. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi historii literatury hiszpańskiej (kierunki, tendencje, twórcy, dzieła). |
Pełny opis: |
1. Literatura Półwyspu Iberyjskiego do XV w.: początki piśmiennictwa, wczesna liryka i rozkwit liryki dworskiej, epika i jej pochodne, literatura dydaktyczno-moralizatorska. 2. Hiszpańska literatura epoki Odrodzenia: literatura przełomu epok, liryka i narodziny powieści. 3. Barok w literaturze hiszpańskiej: Cervantes, teatr Złotego Wieku, poezja, proza satyryczna. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. El Poema del Cid. 2. La Celestina, Fernando de Rojas. 3. Lazarrillo de Tormes. 4. El Quijote, Miguel de Cervantes. 5. La vida es sueño, Pedro Calderón de la Barca. 6. Fuenteovejuna, Lope de Vega. 7. El Burlador de Sevilla, Tirso de Molina. 8. Wybór fragmentów prozy i poezji. Literatura uzupełniająca: 1. Rico, F., ed. (1980-1992). Historia y crítica de la literatura española. T. 1-9. Barcelona: Editorial Crítica. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student przedstawia periodyzację procesu historycznoliterackiego w Hiszpanii; - student opisuje główne nurty i tendencje literatury hiszpańskiej; - student wymienia najważniejszych przedstawicieli literatury hiszpańskiej i charakteryzuje ich twórczość; - student wskazuje najbardziej reprezentatywne dzieła literatury hiszpańskiej, odtwarza własnymi słowami ich treść oraz objaśnia ich znaczenie w procesie ewolucji w/w literatury; - student definiuje podstawowe pojęcia i terminy związane z literaturą hiszpańska (np. moaxaja, serranilla itp.); Umiejętności: - student odnajduje w tekście typowe dla danej epoki, nurtu czy tendencji literackiej elementy oraz wyznaczniki stylu danego twórcy; - student łączy podstawowe zjawiska literackie z ich uwarunkowaniami historycznymi; - student samodzielnie analizuje i interpretuje wybrane teksty literackie; Kompetencje społeczne: - świadomy związków literatury z życiem społeczności, której manifestację artystyczną stanowi, student docenia znaczenie literatury jako źródła wiedzy o interesującym go kręgu kulturowym; - student jest wrażliwy i otwarty na ewolucję idei, problemów i motywów literackich oraz artystycznych; - student akceptuje pluralizm krytyczny, argumentuje własne stanowisko i poddaje krytycznemu osądowi cudze opinie; - student wykazuje aktywną postawę w poszerzaniu własnych kompetencji językowych poprzez kontakt z żywym tekstem literackim; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.