Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawny i etyczny wymiar działań edukacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 02-FP-PN-S2-PEWDE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawny i etyczny wymiar działań edukacyjnych
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Przedmiot o nazwie: prawny i etyczny wymiar działań edukacyjnych stanowi integralną część pedagogiki i dydaktyki szczegółowej. Celem wykładów jest zarówno przygotowanie nauczycieli polonistów do realizacji podstawowych obowiązków wynikających z odpowiednich aktów prawnych, jak również umiejętne korzystanie z przysługujących im praw w duchu zgodnym z etyką zawodową. W ramach zajęć są omawiane różne problemy etyczne (etyczne wybory), które musi na co dzień rozwiązywać nauczyciel.

Literatura:

Marek Bugdoł: Gry i zachowania nieetyczne w organizacji. Warszawa 2007.

Jan Galarowicz: Nowy elementarz etyczny. Kraków 2011.

Philipe Meirien: Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika. Warszawa 2003.

Krystyna Najder-Stefaniak: O powinności nauczyciela: wprowadzenie do refleksji etycznej. Warszawa 2001.

Jacqueline Russ: Współczesna myśl etyczna. Warszawa 2006.

Kazimierz Szewczyk: Wychować człowieka mądrego: zarys etyki nauczycielskiej. Warszawa 1999.

Wiesława Wołoszyn-Spirka: W poszukiwaniu realistycznych podstaw moralnego postępowania nauczyciela. Bydgoszcz 2001.

Dariusz Zając: Etyka zawodowa nauczycieli. Wybrane zagadnienia. Bydgoszcz 2011.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student:

- ma pogłębioną i usystematyzowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji w Polsce, o organach szkoły i zakresie ich

obowiązków, źródłach prawa oświatowego w Polsce,

- ma uporządkowaną wiedzę na temat praw i obowiązków nauczyciela oraz praw i obowiązków ucznia,

- ma wiedzę na temat zachowań etycznych i nieetycznych w różnych sytuacjach szkolnych,

- ma uporządkowaną wiedzę na temat procedur w typowych i nietypowych (trudnych) sytuacjach szkolnych,

- ma uporządkowaną wiedzę na temat awansu zawodowego, związanych z nim wymagań formalnych, dokumentacji; projektowania

ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego,

- potrafi właściwie posługiwać się przepisami prawa oświatowego i normami etycznymi w zakresie niezbędnym do wykonywania

zawodu,

- czyta, analizuje i interpretuje zapisy w Karcie Nauczyciela oraz w innych aktach prawnych i dokumentach dotyczących oświaty, w tym w dokumentach wewnątrzszkolnych,

- potrafi prowadzić dokumentację zawodową; potrafi właściwe ocenić przydatność typowych procedur, metod, dobrych praktyk

do realizacji zadań związanych ze swoją pracą zawodową,

- potrafi samodzielnie zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego,

- jest przekonany o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, zgodny z obowiązującymi przepisami i normami etycznymi,

- odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizowaniu powinności nauczyciela, a także w trakcie rozwiązywania problemów pojawiających się w życiu zawodowym; prawidłowo identyfikuje problemy moralne i dylematy etyczne w pracy nauczyciela, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami prawa i etyki.

Metody i kryteria oceniania:

metody podające (w tym: wykład informacyjny, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym), metody poszukujące (w tym: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny), metody praktyczne (metoda projektu)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)