Prawny i etyczny wymiar działań edukacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 02-FP-PN-S2-PEWDE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawny i etyczny wymiar działań edukacyjnych |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Przedmiot o nazwie: prawny i etyczny wymiar działań edukacyjnych stanowi integralną część pedagogiki i dydaktyki szczegółowej. Celem wykładów jest zarówno przygotowanie nauczycieli polonistów do realizacji podstawowych obowiązków wynikających z odpowiednich aktów prawnych, jak również umiejętne korzystanie z przysługujących im praw w duchu zgodnym z etyką zawodową. W ramach zajęć są omawiane różne problemy etyczne (etyczne wybory), które musi na co dzień rozwiązywać nauczyciel. |
Literatura: |
Marek Bugdoł: Gry i zachowania nieetyczne w organizacji. Warszawa 2007. Jan Galarowicz: Nowy elementarz etyczny. Kraków 2011. Philipe Meirien: Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika. Warszawa 2003. Krystyna Najder-Stefaniak: O powinności nauczyciela: wprowadzenie do refleksji etycznej. Warszawa 2001. Jacqueline Russ: Współczesna myśl etyczna. Warszawa 2006. Kazimierz Szewczyk: Wychować człowieka mądrego: zarys etyki nauczycielskiej. Warszawa 1999. Wiesława Wołoszyn-Spirka: W poszukiwaniu realistycznych podstaw moralnego postępowania nauczyciela. Bydgoszcz 2001. Dariusz Zając: Etyka zawodowa nauczycieli. Wybrane zagadnienia. Bydgoszcz 2011. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student: - ma pogłębioną i usystematyzowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji w Polsce, o organach szkoły i zakresie ich obowiązków, źródłach prawa oświatowego w Polsce, - ma uporządkowaną wiedzę na temat praw i obowiązków nauczyciela oraz praw i obowiązków ucznia, - ma wiedzę na temat zachowań etycznych i nieetycznych w różnych sytuacjach szkolnych, - ma uporządkowaną wiedzę na temat procedur w typowych i nietypowych (trudnych) sytuacjach szkolnych, - ma uporządkowaną wiedzę na temat awansu zawodowego, związanych z nim wymagań formalnych, dokumentacji; projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego, - potrafi właściwie posługiwać się przepisami prawa oświatowego i normami etycznymi w zakresie niezbędnym do wykonywania zawodu, - czyta, analizuje i interpretuje zapisy w Karcie Nauczyciela oraz w innych aktach prawnych i dokumentach dotyczących oświaty, w tym w dokumentach wewnątrzszkolnych, - potrafi prowadzić dokumentację zawodową; potrafi właściwe ocenić przydatność typowych procedur, metod, dobrych praktyk do realizacji zadań związanych ze swoją pracą zawodową, - potrafi samodzielnie zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego, - jest przekonany o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, zgodny z obowiązującymi przepisami i normami etycznymi, - odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizowaniu powinności nauczyciela, a także w trakcie rozwiązywania problemów pojawiających się w życiu zawodowym; prawidłowo identyfikuje problemy moralne i dylematy etyczne w pracy nauczyciela, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami prawa i etyki. |
Metody i kryteria oceniania: |
metody podające (w tym: wykład informacyjny, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym), metody poszukujące (w tym: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny), metody praktyczne (metoda projektu) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.