Literatura najnowsza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 02-FP-S2-LN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura najnowsza |
Jednostka: | Instytut Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Kurs dotyczy polskiej literatury oraz życia literackiego po roku 1989. Przedmiotem uwagi są przemiany świadomości literackiej, instytucji (np. nowe czasopisma), najważniejsze zjawiska literackie okresu. Poprzez wpisanie najnowszej poezji i prozy w szerokie konteksty współczesnej kultury oraz życia intelektualnego, zajęcia zmierzać będą w stronę ujęcia historycznoliterackiego. Szczególny akcent pada na dynamikę procesu literackiego oraz czynniki zmianotwórcze. |
Pełny opis: |
Problematyka szczegółowa: 1. Cezura 1989 roku w procesie historycznoliterackim: dyskusja o przełomie literackim, konteksty historyczne, kulturowe, ustrojowe i polityczne. 2. Zmiana typu i stylu kultury. Nowoczesność i ponowczesność: ideologia new age, anarchokonserwatyzm i komunionizm, feminizm, dekonstrukcja i filozofie różnicy, nowa lewica. 3. Nowe środowiska i pisma literackie: „bruLion” (Kraków–Warszawa), „Czas Kultury” (Poznań), „FA-art” (Śląsk), „Kresy” (Lublin), „Nowy Nurt” (Poznań), „Ha!art” (Kraków), „Krytyka Polityczna” (Warszawa) i in. 4. Kształtowanie się rynku książki: najważniejsze wydawnictwa, nowe strategie promocyjne, młoda literatura jako zjawisko rynkowe i medialne; boom literatury popularnej 5. Najważniejsze zjawiska w poezji i prozie: pokolenie „bruLionu”, literatura małych ojczyzn, postmodernizm, banalizm, literatura kobieca, roczniki siedemdziesiąte, literatura zaangażowana, literatura neomieszczańska. |
Efekty uczenia się: |
student ma uporządkowaną wiedzę o najważniejszych tendencjach literackich po roku 1989 zna konteksty kulturowe warunkujące literaturę po roku 1989 (postmodernizm, feminizm, komunionizm i in.) posiada szczegółową wiedzę o instytucjach kultury oraz współczesnym życiu literackim zna przykłady wzajemnych powiązań między zjawiskami z różnych obiegów literackich (lit. artystyczna i popularna) potrafi zrekonstruować, poddać analizie i skonfrontować ze sobą różne stanowiska krytyczne potrafi uchwycić związki między zjawiskami literackimi a szerszymi procesami społeczno-cywilizacyjnymi potrafi sformułować opinię krytyczną na temat poznanego utworu z zakresu literatury po roku 1989 uczestniczy w sympozjach poświęconych najnowszej literaturze, potrafi skomentować wysłuchany referat jest świadom znaczenia literatury dla kształtowania postaw prospołecznych docenia kulturotwórczą i społeczną rolę pisarzy i krytyków docenia znaczenie regionu dla ogólnopolskiego życia literackiego interesuje się nowymi zjawiskami w życiu literackim oraz kulturalnym |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Zaliczenie pracy indywidualnej: zaliczenie pisemnego sprawozdania z sympozjum (konferencji, odczytu, debaty krytycznej, spotkania autorskiego itp.) nt. literatury najnowszej – stanowi 20% oceny z ćwiczeń. 2. Zaliczenie ćwiczeń: zaliczenie na podstawie stopnia przygotowania i udziału w konwersatoriach – stanowi 80% oceny z ćwiczeń. 3. Egzamin: wymaga się znajomości lektur według spisu dla danego roku akad., ich problematyki oraz poetyki, a także zreferowania zagadnień egzaminacyjnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.