Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 02-ROM-PSY-1
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia
Jednostka: Instytut Języków Romańskich i Translatoryki
Grupy: Przedm. obowiązkowe - 1 sem. filogii włoskiej /st. I stopnia/
Przedm. obowiązkowe - 1 sem. filologii romańskiej /st. I stopnia/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Wprowadzenie podstawowych pojęć psychologicznych z perspektywy teorii kształcenia. Poruszane są następujące tematy: obserwacyjne. Koncepcje psychologiczne człowieka (podejście behawiorystyczne, psychoanalityczne, humanistyczne, kognitywne i integracyjne). Pojęcie wiedzy o świecie i jej funkcjach. Psychologia rozwojowa człowieka. Człowiek i jego środowisko: pojęcia normy, optimum i rozbieżności od normy. Grupa społeczna i jej wpływ.

Procesy kognitywne (uwaga, percepcja, wyobraźnia, myślenie i pamięć). Mowa i język. Czynniki determinujące procesy językowe. Uczniowie specjalnej troski: zróżnicowanie umiejętności, trudności w nauczaniu i środki zaradcze. Temperament i osobowość; mechanizmy mające wpływ na zachowanie człowieka. Stres I sposoby radzenia sobie ze stresem. Agresja w różnych grupach społecznych; u dzieci, nastolatków i dorosłych.. Zaburzenia zachowania natury psychologicznej wieku rozwojowego.

Literatura:

Kozielecki, J., 1998: Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa; Oficyna Znak

Mika, S., 1990: Psychologia społeczna dla nauczycieli, Warszawa: PWN

Zimbardo, P.G. and F. Ruch, 1996 : Psychologia i życie, Warszawa; PWN

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)