DYDAKTYKA MATEMATYKI NA III i IV ETAPIE EDUKACYJNYM I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0301-MT-S2-12-DMB1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | DYDAKTYKA MATEMATYKI NA III i IV ETAPIE EDUKACYJNYM I |
Jednostka: | Instytut Matematyki |
Grupy: |
Przedmioty specjalistyczne - matematyka nauczycielska /stacjonarne II stopnia/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Wymagania określone zgodnie z treściami programowymi konwersatorium |
Skrócony opis: |
I. Miejsce matematyki jako przedmiotu na III i IV etapie edukacyjnym (5 godz.) II. Jednostka lekcyjna jako źródło organizacji procesu nauczania matematyki (10 godz.) III. Metody, formy i zasady nauczania (15 godz.) |
Pełny opis: |
I. Miejsce matematyki jako przedmiotu na III i IV etapie edukacyjnym (5 godz.): 1. Rozporządzenie MEN o podstawie programowej kształcenia ogólnego: - cele kształcenia ogólnego na III i IV etapie edukacyjnym - omówienie celów kształcenia i wymagań ogólnych z uwzględnieniem metodyki nauczania matematyki, przeanalizowanie wymagań szczegółowych w oparciu o treści nauczania 2. Programy nauczania: - przegląd programów nauczania matematyki - dobór i zatwierdzenie programu nauczania - cechy dobrego podręcznika - przegląd i ocena dostępnych podręczników 3. Projektowanie procesu kształcenia: - kryteria doboru treści kształcenia w konstrukcji programów nauczania - przegląd rozkładu materiału w oparciu o wybrany program nauczania - tworzenie planów wynikowych do realizacji wybranych działów matematyki II. Jednostka lekcyjna jako źródło organizacji procesu nauczania matematyki (10 godz.) - omówienie formalnej struktury lekcji jako jednostki dydaktycznej - wyszczególnienie typów i modeli lekcji w zakresie przedmiotu, tworzenie przykładów - formułowanie celów lekcji z uwzględnieniem specyfiki danej jednostki lekcyjnej, dobór odpowiednich treści nauczania do wyszczególnionych celów - planowanie lekcji, omówienie przykładowych, gotowych konspektów, tworzenie konspektu do wybranej lekcji z III, IV poziomu edukacyjnego z uwzględnieniem technologii informacyjnej III. Metody, formy i zasady nauczania (15 godz.) 1. Wprowadzenie pojęcia metody i klasyfikacji metod pracy na lekcji matematyki - omówienie najczęściej stosowanych metod nauczania w oparciu o konkretne przykłady - scharakteryzowanie wybranych metod i zasad nauczania 2. Poznawanie schematu punktowania i oceniania na przykładzie prac uczniów 3. Planowanie lekcji z wykorzystaniem Technologii Informacyjnej (TI): tablicy interaktywnej i programu Geogebra - organizowanie pracy w klasie z wykorzystaniem TI - korzystanie na lekcji z różnych źródeł informacji (internetu, filmu etc.) - użytkowanie tablicy interaktywnej na lekcji matematyki na przykładzie zdań maturalnych z uwzględnieniem sposobu punktowania tych zadań - obługa i wykorzystanie programu Geogebra do rozwiązywania zadań geometrycznych z uwzględnieniem sposobu punktowania tych zadań |
Literatura: |
H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej, WSiP, Warszawa, 2005. Notatki z zajęć Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dziennik Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17. Programy nauczania i podręczniki do nauczania matematyki na III i IV etapie edukacyjnym. |
Efekty uczenia się: |
- tworzenie scenariuszy lekcji z wykorzystaniem TI - tworzenie fragmentu planu wynikowego - tworzenie zestawów zadań dla zobrazowania poszczególnych metod, form i zasad nauczania - ocenianie i punktowanie przykładowych prac uczniów - samodzielne studiowanie literatury przedmiotu |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę będzie mieć wpływ forma i jakość przygotowanych przez studentów scenariuszy do lekcji, fragmentów planów wynikowych, zestawów zadań oraz sposobu punktowania i oceniania uczniowskich prac. Oceniane będzie również przygotowanie merytoryczne studenta do zajęć, znajomość poznanych wcześniej pojęć i zagadnień oraz udział w dyskusjach. Student otrzyma oceny za: - przygotowanie skróconego scenariusza do lekcji z wykorzystaniem TI - przygotowanie fragmentu planu wynikowego do określonego działu matematyki - przygotowanie zestawów zadań dla zobrazowania poszczególnych metod, form i zasad nauczania - przeprowadzenie przykładowej jednostki lekcyjnej z uwzględnieniem odpowiednich form i metod nauczania z wykorzystanie tablicy interaktywnej i programu Geogebra Średnia arytmetyczna poszczególnych ocen cząstkowych będzie wyznacznikiem oceny końcowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.