PODSTAWY DYDAKTYKI B
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0301-MT-S2-13-PDYDB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | PODSTAWY DYDAKTYKI B |
Jednostka: | Instytut Matematyki |
Grupy: |
Przedmioty specjalistyczne - matematyka nauczycielska /stacjonarne II stopnia/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Wymagania określone zgodnie z treściami programowymi konwersatorium |
Skrócony opis: |
I. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki II. System oświaty – organizacja i funkcjonowanie III. Praca z uczniem zdolnym oraz z uczniem ze specjalnymi IV. Diagnoza, kontrola i ocena kształcenia |
Pełny opis: |
I. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki (2 godz.) - dydaktyka ogólna, a dydaktyki szczegółowe II. System oświaty – organizacja i funkcjonowanie - przegląd najważniejszych nurtów myślenia na temat edukacji i szkoły - podstawy prawne polskiego systemu oświatowego - autonomia szkoły i nauczyciela w Polsce - korelacja międzyprzedmiotowa programów nauczania - kreowanie autorskich programów nauczania - szkoła jako miejsce poznawania przez ucznia wiedzy i uzyskiwania umiejętności - rola szkoły w społeczeństwie i państwie - modele współczesnej szkoły III. Praca z uczniem zdolnym oraz z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w klasie szkolnej - motywowanie uczniów do nauki - rozpoznanie i rozwijanie uczniowskich uzdolnień i predyspozycji - style i techniki pracy z uczniem zdolnym i wymagającym specjalnych potrzeb edukacyjnych - formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole masowej - problematyka klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego - nauczyciel jako przewodnik ucznia na ścieżkach poznania - nauczyciel w społeczeństwie informacyjnym - nauczyciel jako mistrz „żywego słowa” – przykuwający uwagę ucznia oraz stymulujący uczniowską aktywność - adresowanie przez nauczyciela oddziaływań edukacyjnych do pojedynczego ucznia i grupy uczniów IV. Diagnoza, kontrola i ocena kształcenia - ocenianie w szkolnej codzienności - wewnątrzszkolny system oceniania, zewnętrzny system oceniania - zasady tworzenia kryteriów oceniania oraz narzędzi diagnozujących zdobytą przez ucznia wiedzę - rola pracy domowej w procesie nauczania - przykłady interpretacji rozwiązań uczniowskich zadań – analiza i ocena prac |
Literatura: |
K. Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła, Warszawa 2004 A. Nalaskowski, Przestrzeń i miejsca szkoły, Kraków 2002 G. Petty, Nowoczesne nauczanie, Sopot 2010 J. Calhann, Hopkins, Przykłady modeli uczenia się i nauczania, WSiP,Warszawa 1999. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003 B. Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1999 |
Efekty uczenia się: |
- przegląd wybranych programów nauczania - tworzenie fragmentu autorskiego programu z uwzględnieniem korelacji międzyprzedmiotowej - tworzenie przykładowych zadań do pracy z uczniem zdolnym - przygotowanie zestawu zadań dostosowanego do ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - tworzenie przedmiotowego systemu oceniania do wybranego działu matematyki - analiza uczniowskich prac pod kątem interpretacji rozumowań uczniowskich |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę będzie mieć wpływ forma i jakość przygotowanych do zajęć materiałów: - fragmentu autorskiego programu z uwzględnieniem korelacji międzyprzedmiotowej - przykładowych zadań do pracy z uczniem zdolnym - zestawu zadań dostosowanego do ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - przedmiotowego systemu oceniania do wybranego działu matematyki - sposobu dokonania analizy uczniowskich prac i sposobu ich oceniania Student otrzyma oceny za: - tworzenie fragmentu autorskiego programu z uwzględnieniem korelacji międzyprzedmiotowej - tworzenie przykładowych zadań do pracy z uczniem zdolnym - przygotowanie zestawu zadań dostosowanego do ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - tworzenie przedmiotowego systemu oceniania do wybranego działu matematyki - analiza uczniowskich prac pod kątem interpretacji rozumowań uczniowskich Średnia arytmetyczna poszczególnych ocen cząstkowych będzie wyznacznikiem oceny końcowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.