MPS A - FIZYKOCHEMIA FAZ SKONDENSOWANYCH - PHYSICAL CHEMISTRY OF LIQUIDS AND SOLUTIONS
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0310-CH-S2-PCLS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MPS A - FIZYKOCHEMIA FAZ SKONDENSOWANYCH - PHYSICAL CHEMISTRY OF LIQUIDS AND SOLUTIONS |
Jednostka: | Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
Charakterystyka stanu ciekłego: ściśliwość, lepkość, napięcie powierzchniowe, optyczne własności cieczy. Roztwory: mieszaniny jako "naturalny" stan występowania substancji. Przykłady klasyfikacji faz wieloskładnikowych. Termodynamiczne funkcje nadmiarowe i wielkości cząstkowe molowe. Ciecze jonowe i ich charakterystyka. Związek pomiędzy budową cieczy jonowych a ich właściwościami fizykochemicznymi. Metody badań właściwości fizykochemicznych cieczy jonowych. Termodynamiczna prędkość ultradźwięków w cieczach jonowych - podstawy i zastosowania. Zastosowanie cieczy jonowych w syntezie i ekstrakcji. Zastosowanie cieczy jonowych jako płynów hydraulicznych i układów do magazynowania energii. Przewidywanie właściwości fizykochemicznych cieczy: wykorzystanie teorii i korelacji danych doświadczalnych. |
Literatura: |
[1] Atkins, P. W. Chemia fizyczna, PWN, Warszawa 2003. [2] Buchowski, H.; Ufnalski, W. Roztwory, WNT, Warszawa, 1995. [3] Reis, J. C. R.; Blandamer, M. J.; Davis, M. I.; Douhéret, G. The Concept of Non−Gibbsian and Non−Lewisian Properties in Chemical Thermodynamics. Chem. Phys. Chem. 2001, 3, 1465–1470. [4] Douhéret, G.; Davis, M. I.; Reis, J. C. R.; Blandamer, M. J. Isentropic Compressibilities−Experimental Origin and the Quest for their Rigorous Estimation in Thermodynamically Ideal Liquid Mixtures. Chem. Phys. Chem. 2001, 2, 148–161. Artykuły specjalistyczne dotyczące omawianych zagadnień dostępne w bazach danych w CINiBA. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dla sprawdzianu pisemnego: Student otrzymuje zestaw 3 pytań i problemów do rozwiązania. Zestaw zawiera zadania o różnym stopniu trudności, sprawdzające umiejętności rozwiązywania złożonych zagadnień problemowych, zagadnień typowych, podstawowych praw i pojęć oraz przedstawienia ich treści. Odpowiedź pisemna trwa 90 minut i polega na odpowiedzi na pytania oraz rozwiązaniu wszystkich zawartych w zestawie zadań. Obowiązuje następująca skala procentowa: poniżej 55% - ndst 55 -69% - dost 70-75% - +dost 76-88% - dobry 89-94% - +dobry > 95 – bardzo dobry Student przygotowuje prezentację kierując się kryterium merytorycznym (realizacja tematu) oraz formy przekazu (kompozycja obrazu, język i styl, wykorzystanie czasu). Ocena bardzo dobra – rozległa znajomość tematu, zrozumienie wszystkich kwestii z nim związanych, właściwa selekcja materiału, wnikliwa jego interpretacja, własne wnioski, właściwe wykorzystanie materiału pomocniczego, odpowiednia terminologia i pojęcia, wypowiedź planowa i zorganizowana (konstrukcja logiczna, dyskursywna), zachowanie proporcji między wstępem, rozwinięciem i zakończeniem, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu, poprawne merytorycznie odpowiedzi, żywe uczestnictwo w rozmowie, prezentacja multimedialna przygotowana perfekcyjnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu (wykresy, rysunki, teksty, komentarze, animacje, ...); Ocena dobra plus - znajomość tematu, zrozumienie wszystkich kwestii z nim związanych, właściwa selekcja materiału i jego interpretacja, własne wnioski, właściwe wykorzystanie materiału pomocniczego, odpowiednia terminologia i pojęcia, wypowiedź planowa i zorganizowana, zachowanie proporcji między wstępem, rozwinięciem i zakończeniem, idealne zaplanowanie i wykorzystanie czasu, poprawne merytorycznie odpowiedzi, prezentacja multimedialna przygotowana perfekcyjnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu (wykresy, rysunki, teksty, komentarze, animacje, ...); Ocena dobra - zrozumienie tematu i pełna jego realizacja, prowadząca do pogłębionego wnioskowania, przestrzeganie zasad poprawnego mówienia, odpowiednia terminologia, właściwe wykorzystanie czasu, formułowanie poprawnych merytorycznie odpowiedzi, prezentacja multimedialna przygotowana poprawnie pod względem formy, z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu (wykresy, rysunki, teksty, komentarze, animacje, ...); Ocena dostateczna plus - zrozumienie omawianego tematu i niepełna jego realizacja, przywołanie podstawowych kontekstów (z literatury), częściowo udana argumentacja, wypowiedź na ogół uporządkowana i spójna, dążenie do zamknięcia całości wnioskiem uogólniającym, panowanie nad czasem, formułowanie na ogół poprawnych merytorycznie odpowiedzi, prezentacja multimedialna przygotowana poprawnie pod względem formy, z zastosowaniem wybranych środków wyrazu (wykresy, rysunki, teksty, komentarze, animacje, ...); Ocena dostateczna - omówienie tematu w sposób niepogłębiony, odtwórczy, liczne błędy w mówieniu, ale zachowana komunikatywność języka, ubogie słownictwo i terminologia, niepełne rozumienie pytań, podjęcie rozmowy, odpowiedzi częściowo nie na temat, prezentacja multimedialna przygotowana poprawnie pod względem formy; Ocena niedostateczna - student nie realizuje tematu na żadnym poziomie. Egzamin: Na egzaminie obowiązują treści ujęte w opisie zajęć dydaktycznych i pracy studenta, przekazane na wykładzie oraz zawarte w literaturze obowiązkowej. Ocena bardzo dobra - student samodzielnie rozwiązuje zagadnienia problemowe z zakresu wybranej przez siebie specjalizacji, wymagające korzystania z wiedzy z innych dziedzin chemii oraz fizyki i matematyki, nie popełnia błędów; Ocena dobra plus - student samodzielnie rozwiązuje zagadnienia problemowe z zakresu wybranej przez siebie specjalizacji, wymagające korzystania z wiedzy z innych dziedzin chemii oraz fizyki i matematyki, popełnia nieliczne błędy niewynikające z braków merytorycznych; Ocena dobra - student wykorzystuje wiedzę do rozwiązywania zagadnień typowych oraz rozwiązuje z pomocą egzaminatora zagadnienia problemowe z zakresu wybranej przez siebie specjalizacji, wymagające korzystania z wiedzy z innych dziedzin chemii oraz fizyki i matematyki popełniając nieliczne błędy; Ocena dostateczna plus - student wykorzystuje wiedzę do rozwiązywania zagadnień typowych z zakresu wybranej przez siebie specjalizacji, wymagające korzystania z wiedzy z innych dziedzin chemii oraz fizyki i matematyki popełniając przy tym błędy; Ocena dostateczna - student rozumie i potrafi wyjaśnić podstawowe pojęcia i prawa, z pomocą egzaminatora wykorzystuje wiedzę do rozwiązywania zagadnień typowych z zakresu wybranej przez siebie specjalizacji; Ocena niedostateczna - student nie rozumie i nie potrafi wyjaśnić podstawowych pojęć i praw. Egzamin ustny. Student losuje zestaw trzech pytań. W zestawie znajduje się jedno pytanie problemowe, jedno pytanie sprawdzające umiejętność wykorzystania wiedzy do rozwiązywania zagadnień typowych oraz jedno pytanie dotyczące podstawowych pojęć i praw. Na przygotowanie ma 15 minut. W tym czasie część odpowiedzi może zamieścić na kartce. Odpowiedź ustna trwa od 15 do 20 minut. Polega na odpowiedzi na wylosowane pytania i dyskusji z egzaminatorem. Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna oceny z konwersatorium oraz egzaminu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.