CHEMIA NIEORGANICZNA
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0310-TCH-S1-015 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | CHEMIA NIEORGANICZNA |
Jednostka: | Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
Wykład: 1. Klasyfikacja, budowa, nazewnictwo, właściwości i reaktywność związków nieorganicznych; informacje podstawowe. – 2h 2. Wiązania chemiczne w związkach i substancjach nieorganicznych, w tym w związkach koordynacyjnych i metaloorganicznych. - 2 h 3. Klasy związków i substancji nieorganicznych, budowa, wiązania, charakterystyka. – 2 h 4. Okresowość właściwości pierwiastków i związków nieorganicznych. -2 h 5. Kwasy i zasady w chemii nieorganicznej, teorie kwasów i zasad. – 2h 6. Elementy chemii koordynacyjnej i metaloorganicznej, wiązanie metal ligand, izomeria i nazewnictwo wybranych połączeń. -2 h 7. Szczegółowa chemia pierwiastków bloków s i p – wybrane elementy, wstęp. -2h 8. Tlenki, wodorotlenki, halogenki: budowa, właściwości, otrzymywanie. – 2 h 9. Połączenia z siarką, azotem, innymi pierwiastkami, sole: budowa, synteza, właściwości. -2h 10. Ogólna charakterystyka pierwiastków bloków d i f; specyfika pierwiastków przejściowych, wybrane klasy związków pierwiastków przejściowych. – 3h 11. Typy reakcji związków nieorganicznych i kompleksowych; mechanizmy wybranych reakcji. -2h 12. Równowagi chemiczne w chemii związków nieorganicznych i kompleksowych. – 2h 13. Otrzymywanie pierwiastków, metody laboratoryjne i przemysłowe, wybrane przykłady. – 2 h 14. Preparatyka wybranych związków nieorganicznych i koordynacyjnych; metody laboratoryjne i przemysłowe, elementy technologii nieorganicznej. -2 h 15. Wybrane przykłady zastosowań pierwiastków i ich związków nieorganicznych, koordynacyjnych i metaloorganicznych w różnych działach chemii i technologii chemicznej, w elektronice, medycynie, metalurgii i innych dziedzinach nauki i techniki. – 2h Laboratorium: 1. Zajęcia organizacyjne, BHP, szkło, techniki pracy laboratoryjnej – 4 h 2. Sprawdziany pisemne – 4 h 3. Wykonywanie wybranych preparatów (9 związków) 9 * 5 h = 45 h Preparaty wybierane są przez prowadzącego z następującej puli: • DICHLOROBIS(TRIFENYLOFOSFINA)NIKIEL(II) [NiCl2(PPh3)2] • BIS(2,4-PENTANODIONIANO)OKSOWANAD(IV); ACETYLOACETONIAN WANADYLU [VO(acac)2] • ORTOFOSFORAN WAPNIA Ca3(PO4)2 • SIARCZAN GLINOWO-POTASOWY (AŁUN GLINOWO-POTASOWY) KAl(SO4)2 · 12 H2O • SIARCZAN CHROMOWO – POTASOWY KCr(SO4)2· 12 H2O • TRISZCZAWIANOGLINIAN (III) POTASU K3[Al(C2O4)3] • 3 H2O • JODEK TLENEK BIZMUTU; TLENOJODEK BIZMUTU BiOI • JODAN(VII) POTASU KIO4 • TRISZCZAWIANOCHROMIAN(III) POTASU K3[Cr(C2O4)3] • CHLOREK TRIS(ETYLENODIAMINA)KOBALTU(III) [Co(en)3]Cl3 • AZOTAN trans-DIAZOTYNOBIS(ETYLENODIAMINA)KOBALTU(III) trans-[Co(en)2(NO2)2]NO3 • TETRATIOCYJANIANOKOBALTAN (II) RTĘCI Hg[Co(SCN)4] • OCTAN MIEDZI (II) Cu2(CH3COO)4 · 2H2O • Katena-POLIDICHLORO(1,5-CYKLOOKTADIEN)RUTEN( II) {[RuCl2(1,5-COD)]X} 4. Odrabianie zajęć – 7 h Konwersatorium: Rozwiązywanie zestawów zadań obejmujących zagadnienia problemowe z zakresu chemii nieorganicznej. Dyskusja dydaktyczna. 1. Repetytorium z podstaw chemii - 1h 2. Wiązania chemiczne – 2h 3. Związki koordynacyjne – 2h 4. Kwasy i zasady w chemii – 2h 5. Wodór i litowce – 1h 6. Berylowce – 1h 7. Borowce – 1h 8. Węglowce - 1h 9. Azotowce – 1h Kolokwia pisemne – 3h |
Literatura: |
1. F.A. Cotton, G. Wilkinson, P.L. Gaus, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1995. 2. L. Kolditz, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1994. 3. A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 2010. 4. Wykłady umieszczone na stronie internetowej Zakładu http://www.inorganic.us.edu.pl/ 5. P. A. Cox Krótkie wykłady. Chemia nieorganiczna, PWN. Warszawa, 2004 6. Wstęp do chemii koordynacyjnej Cieślak-Golonka Maria, Starosta Jan, Wasielewski Marek, PWN, Warszawa, 2010. 7. Ćwiczenia laboratoryjne z chemii nieorganicznej. Podręcznik dla studentów chemii Hubicki Zbigniew (red.), 2008, UMCS 8. Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych. 9. Literatura podana do wykładu 10. Preparatyka organiczna - Vogel Arthur Israel WNT w części dotyczącej BHP, szkła i techniki laboratoryjnej 11. Ćwiczenia laboratoryjne z chemii nieorganicznej. Podręcznik dla studentów chemii Hubicki Zbigniew (red.), 2008, UMCS http://www.inorganic.us.edu.pl/?site=conv |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin: Wiedza oraz umiejętności w rozwiązywaniu problemów z zakresu Chemii nieorganicznej. Wiadomości przekazane podczas wykładów, laboratoriów i konwersatoriów. Skala ocen: 51 - 57 % prawidłowych odpowiedzi – 3,0 58 - 65% prawidłowych odpowiedzi – 3,5 66 - 74% prawidłowych odpowiedzi – 4,0 75 - 84% prawidłowych odpowiedzi – 4,5 85 - 100% prawidłowych odpowiedzi – 5,0 Egzamin pisemny. Czas trwania 180 minut. Studenci rozwiązują od 15 zadań spośród podanych wcześniej około 120. Zadania są otwarte, podane uprzednio zadania obejmują całość materiału wykładowego. Kolokwium pisemne: Zakres obejmuje zagadnienia poruszane na wykładzie oraz treści wskazanej literatury w tym zagadnienia umieszczone na stronie internetowej Zakładu Skala ocen: 51 - 57 % prawidłowych odpowiedzi – 3,0 58 - 65% prawidłowych odpowiedzi – 3,5 66 - 74% prawidłowych odpowiedzi – 4,0 75 - 84% prawidłowych odpowiedzi – 4,5 85 - 100% prawidłowych odpowiedzi – 5,0 Sprawdzian pisemny – czas trwania 30 minut Na zajęciach laboratoryjnych 4 kolokwia pisemne Na konwersatorium 3 kolokwia pisemne Sprawdzian pisemny weryfikujący wiedzę oraz umiejętności w rozwiązywaniu zadań i problemów z zakresu chemii nieorganicznej. Sprawozdanie: Prawidłowość wykonania syntezy, wyciągnięcie odpowiednich wniosków Poprawność merytoryczna wykonania sprawozdania (50%), wydajność uzyskanego preparatu (50%) Student przedstawia pisemne sprawozdanie w przeciągu dwóch tygodni od wykonania ćwiczenia obrazujące proces otrzymania zadanego związku (wraz z obliczeniami wydajności). Sprawozdanie zostaje ocenione przez prowadzącego w terminie siedmiu dni. Ocenianie ciągłe: Wiedza przekazana na wykładzie oraz podczas samodzielnej pracy ze wskazaną literaturą. Ocenianie umiejętności praktycznych podczas zajęć laboratoryjnych. Indywidualne lub grupowe dyskusje, spostrzeżenia prowadzących zajęcia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.