Hydrologia regionalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 04-GF-S2-GG2-603 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Hydrologia regionalna |
Jednostka: | Wydział Nauk Przyrodniczych |
Grupy: |
Przedm. obowiązkowe - 3 sem. geografii - hydroklimatologia /stacjon. II stopnia/ Przedm. obowiązkowe - 3 sem. geografii - hydrologia i gospodarka wodna /stacjon. II stopnia/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
Na wykładach student poznaje: ogólną charakterystykę sieci dolinno-rzecznej na tle warunków fizycznogeograficznych; typologie reżimów rzecznych; zróżnicowanie jeziorności kraju oraz występowania i typologia zbiorników retencyjnych; obszary podmokłe i tendencje ich zmian; zróżnicowanie hydrogeologiczne kraju; regionalizacje hydrologiczną Polski. Na ćwiczeniach student nabywa umiejętności prezentacji wybranych zagadnień z zakresu hydrologii regionalnej. |
Pełny opis: |
Treść wykładów: 1. Zasoby wodne i bilans wodny kontynentów (struktura zasobów). 2. Charakterystyka hydrograficzna kontynentów. 3. Największe systemy rzeczne kuli ziemskiej. 4. Rozmieszczenie i geneza jezior oraz zbiorników wodnych na kuli ziemskiej. 5. Problemy nadmiaru i niedoboru wody. 6. Znaczenie rzek, jezior i zbiorników wodnych. 7. Regionalizacja hydrologiczna. 8. Wykład podsumowujący zagadnienia hydrologii regionalnej. |
Literatura: |
1. Lwowicz M. I., 1979: Zasoby wodne świata. PWN, Warszawa. 2. Gutry-Korycka M. (red.) 2001. Geograficzne uwarunkowania ustroju rzek. Wyd. Uni. Warszawski. Warszawa. 3. Kundzewicz Z. 2000. Zasoby wodne dla trwałego rozwoju. PWN. Warszawa. 4. Dawydow L. K., Dmitrijewa A. A., Konkina N. G., 1979: Hydrologia ogólna. PWN, Warszawa. 5. Parde M., 1957: Rzeki (tłum. i przypisami opatrzył K. Dębski), Warszawa. 6. Głodek J., 1985: Jeziora zaporowe świata. PWN, Warszawa. 7. Lwowicz M. I., 1979: Zasoby wodne świata. PWN, Warszawa. 8. Choiński A., 2007: Limnologia fizyczna Polski. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. 9. Mikuski Z. 1998: Gospodarka wodna, PWN Warszawa. 10. Jaworski J., Sekutnicki J. (red.) 2001. Dynamika biegu wody w zlewniach rzecznych. IMGW; Seria: Atlasy i monografie. Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
1. Ma pogłębioną wiedzę z zakresu nauk geograficznych umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie 2. Ma wiedzę w zakresie aktualnych dyskutowanych w literaturze geograficznej problemów z zakresu hydrologii regionalnej 3. Biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu nauk geograficznych, czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych 4. Wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł 5. Rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy 6. Systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny z wykładów będzie wynik końcowego kolokwium zaliczeniowego, w którym akcent będzie padał na wiedzę. Uzyskanie mniej niż 50 % to ocena niedostateczna (2.0); co najmniej 50% poprawnych odpowiedzi - dostateczna (3.0), co najmniej 65% odpowiedzi - dobra (4.0), a zaliczenie powyżej 80% umożliwia otrzymanie oceny bardzo dobrej (5.0). Realizacja ćwiczeń będzie miała charakter projektu, którego efekt końcowy - prezentacja grupy - stanowi podsumowanie prac studentów i podstawę oceny. Celem ćwiczeń będzie praca grupowa nad opracowaniem wybranych zagadnień hydrologii regionalnej, które utrwalą wiedzę i umiejętności. Celem pośrednim jest całościowe podejście do zadania - od wyznaczenia ról w grupie, szukania literatury i danych, narzędzi do ich gromadzenia, obróbki, wizualizacji, umiejętności dyskusji problemu, przygotowania do prezentacji wg określonych wymagań formalnych i porządku. Praca będzie odbywać się w oparciu o literaturę podstawową i dodatkową, wyszukane dane i inne źródła, wprowadzenie prowadzącego zajęcia i instrukcję do projektu. Projekt zakończy się prezentacją wraz z przygotowanym konspektem omawiającym zagadnienie.Oceniania będzie poprawność merytoryczna, przygotowanie graficzne, sposób prezentacji w skali od 2 do 5. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.