Polski system medialny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-DK-N1-PSM12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polski system medialny |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Moduł System medialny w Polsce ma umożliwić studentowi opanować metodologię poznania w zakresie systemowej analizy przestrzeni medialnej i komunikacyjnej w Polsce w poszczególnych fazach ich przekształceń. Dzięki temu student powinien uzyskać lepsze zrozumienie procesów transformacji systemu medialnego w Polsce na poziomie lokalnym, regionalnym i ogólnopolskim. Złożoność procesów zachodzących w systemach medialnych mających wielorakie pochodzenie i uwarunkowania, wymaga pokazania w szerszym kontekście przekształceń ustrojowych i doktryn medialnych i ich pływ na funkcjonowanie poszczególnych struktur mediów periodycznych w Polsce. Ważnym jest przedstawienie istoty rynkowości i komercjalizacji mediów. Zrozumienie tych procesów pozwoli studentom poznać specyfikę poszczególnych struktur sytemu medialnego w Polsce a także czytać przestrzeń medialną i komunikacyjną niezbędną w zawodach medialnych i okołomedialnych. |
Pełny opis: |
- system mediów masowych w Polsce w okresie poprzedzającym transformację społeczno- polityczną - proces konstytuowania się regionów medialnych w Polsce - etapy transformacji mediów w Polsce - kształtowanie się polityki medialnej w Polsce w okresie transformacji - kształtowanie się systemu wydawniczego i kolportażowego w Polsce - transformacja radia i telewizji w Polsce - organizacje dziennikarskie w Polsce - agencje prasowe w Polsce - kapitał zagraniczny w mediach polskich - wpływ zmian w prasie polskiej po 1989 roku na kształtowanie się systemu informacji społecznej - media periodyczne w polskim systemie mediów - procesy koncentracji i konsolidacji mediów w Polsce - wpływ zmian technologiczne w mediach na funkcjonowanie komunikacji periodycznej w w polskim systemie mediów |
Literatura: |
1. Materiały pomocnicze do najnowszej historii dziennikarstwa. Praca zbiorowa pod redakcją Aliny Słomkowskiej .Warszawa 1992, 1993, Tom XX, XXI 2. Jacek Sobczak , Prawo środków masowej informacji. Prasa, radio, telewizja. Toruń 1999 3. Media i dziennikarstwo w Polsce 1989 – 1995. Praca zbiorowa po redakcją: Gerda Koppera, Ignacego Rutkiewicza, Kathariny Schliep. Kraków 1996 4. Stanisław Jędrzejewski, Radio renesans. Od monopolu do konkurencji. Warszawa 1997 5. Tomasz Mielczarek, Miedzy monopolem a pluralizmem. Kielce 1998 6. Wiesław Sonczyk, Media w Polsce. Warszawa 1999 7. Środki masowej informacji w Polsce po likwidacji instytucji cenzury ( 1990- 2000). Warszawa 2000 8. Polskie media u progu XXI wieku. Praca zbiorowa pod redakcją Janusza Adamowskiego i Marka Jabłonowskiego. Warszawa 2001 9. Marek Jachimowski, Regiony periodycznej komunikacji medialnej. Katowice 2006 10. Tadeusz Kowalski, Bohdan Jung, Media na rynku. Warszawa 2006 11. Media w Polsce .Pierwsza włada IV RP?. Warszawa 2007 12. Rafał Habielski., Polityczna Historia mediów w Polsce w XX wiek. Warszawa 2009 13. Bogusława Dobek-Ostrowska, Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka w mediach. Wrocław 2011 14.Tadeusz Kononiuk, Profesjonalizacja w dziennikarstwie. Między modernizmem a ponowoczesnością, Warszawa 2013 15.Transformacja telewizji w Polsce. Praca zbiorowa pod redakcja Wiesława Dudka. Katowice 19962.Transformacja radia w Polsce i na świecie. Praca zbiorowa pod redakcją Jana Kantyki i Marka Jachimowskiego. Katowice 1996 16.Oblicz polskich mediów po 1989.RedakcjaLidia Pokrzycka, Beata Romiszewska. Lublin 2008 17.Henryk Pietrzyk, Nowe podmioty w przestrzeni medialnej. Rzeszów 2012 18.Dziennikarze mediów lokalnych w Polsce .Między profesjonalizmem a koniecznością Przetrwania. Wrocław 2013 19.Piotr Celiński, Postmedia. Cyfrowy kod i bazy danych. Lublin 20123 |
Efekty uczenia się: |
Student; ma podstawową wiedzę z perspektywy historycznej i współczesnej o roli człowieka w życiu społecznym oraz jego interakcjach z otoczeniem społecznym, ma wiedzę o istocie dyskursu publicznego zna warunki i formy uczestnictwa w życiu społecznym na różnych jego poziomach, potrafi analizować postawy i zachowania jednostek oraz grup społecznych w życiu publicznym, umie określić rolę i znaczenie państwa, jego instytucji oraz polityki w życiu społeczeństwa, osiada zdolność analizowania i oceniania treści przekazu medialnego i jego wykorzystania w działalności publicznej, Jest przygotowany do uczestnictwa w budowaniu zinstytucjonalizowanych form aktywności obywatelskiej, Ma świadomość znaczenia zachowywania się w sposób profesjonalny i etyczny w pracy zawodowej oraz działalności publicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny będzie obejmował wiedzę merytoryczną przekazaną zarówno w ramach wykładów jak i ćwiczeń. Maksymalna ilość punktów w ramach egzaminu: 21. Egzamin składa się z trzech zagadnień do opracowania. Kryteria oceny: Bardzo dobry – 19-21 Dobry – 15-18 Dostateczny – 11-14 Niedostateczny – 10 i mniej punktów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.