Realizacja obrazu i dźwięku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-DP-S1-ROD14 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Realizacja obrazu i dźwięku |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR L
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Markowski | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Markowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności studenta na zajęciach oraz opublikowania pracy zaliczeniowej |
|
Pełny opis: |
1. Urządzenia do rejestracji obrazu a) stabilizatory kamer - krótka historia stabilizacji obrazu w kinematografii oraz telewizji - stabilizacja programowa i mechaniczna - zastosowanie stabilizatorów w pracy reportera - stabilizatory zintegrowane z kamerą i pozbawione integracji - zasada działania stabilizatora - urządzenia towarzyszące stabilizatorom: wózki, slidery, mocowania, uprzęże b) transmisja online przy wykorzystaniu programu OBS Studio - źródła sygnału wideo oraz audio w transmisji online - przygotowanie materiałów do transmisji (obraz nieruchomy, ruchomy, animacja) - synchroniczne łączenie źródeł obrazu - wykorzystanie filtrów w transmisji online: alpha channel, korekcja parametrów obrazu - zasada działania i sposób wykonania green screen c) formuły przekazu online - wykład w trybie stream, nauka zdalna - formy publicystyczne online - wywiad i rozmowa w trybie stream d) bezzałogowe statki latające jako platformy dla kamer - przepisy regulujące używanie dronów w Unii Europejskiej - aplikacje wspomagające użytkowanie BSL - kategorie użytkowania dronów - dron o niewielkiej masie na przykładzie DJI Mavic Mini - dron o średniej masie na przykładzie DJI Phantom III Advanced - technika filmowania z powietrz e) mikrokamery - cechy i zastosowanie praktyczne mikrokamer - kamera JVC GC-XA2 jako przykład mikrokamery uniwersalnej - standard GoPro - osprzęt stosowany podczas pracy z mikrokamerami f) studio telewizyjne - środowisko studia telewizyjnego na przykładzie obiektu CBS - realizator wizji, realizator dźwięku i realizator oświetlenia - przekaz na żywo - wyposażenie współczesnego studia telewizyjnego - niszowa konstrukcja studia programów informacyjnych i publicystycznych - szczególne formuły studia telewizyjnego: studio prezenterskie, studio uniwersalne g) generatory obrazu cyfrowego - grafika komputerowa w produkcji telewizyjnej i filmowej - silniki gier jako źródło obrazu: wykorzystanie praktyczne - generowanie map - systemy Google Maps i Google Earth Pro h) oprogramowanie służące tworzeniu obrazu statycznego - przegląd oprogramowania: od Irfan View, poprzez Corel PhotoPaint do programu Gimp - zastosowanie grafiki statycznej - animacja grafiki statycznej przy pomocy oprogramowania montażowego i) edycja obrazu - przegląd oprogramowania do edycji wideo - Corel Video Studio i DaVinci Resolve 16 - łączenie ujęć: teoria i praktyka - zasady montażu filmowego j) rejestratory dźwięku na przykładzie urządzeń Tascam - nagrywanie dźwięku ze źródła naturalnego oraz liniowego - osprzęt dodatkowy służący rejestracji dźwięku (mikrofony, uchwyty, okablowanie) k) oprogramowanie służące edycji audio na przykładzie Audacity - formaty plików dźwiękowych - zasady edycji audio - możliwości wzbogacenia i poprawienia parametrów nagranego dźwięku l) działania reporterskie - sprzęt reporterski - dobór, zasady użytkowania, wykorzystanie praktyczne - specyfika reporterskiej realizacji obrazu i dźwięku |
|
Uwagi: |
Bibliografia: Mercado G.: Okiem filmowca. Nauka i łamanie zasad filmowej kompozycji, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2018 Duś Z.: Podstawy montażu filmowego, Wydawnictwo kamera, Kołobrzeg 2000 Bordwell D., Thompson K.: film art. Sztuka filmowa, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2013 Burgess J., Green J.: Youtube. Wideo online a kultura uczestnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011 Przedpełska - Bieniek M.: Sztuka dźwięku. Technika i realizacja, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2017 Francuz P., Jędrzejewski S.: Nowe media i komunikowanie wizualne, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010 Czyżewski S., Sitarski P.: Kamera - światło - montaż, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2001 red. Godzic W.: Media audiowizualne. Podręcznik akademicki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010 Mascelli A V.: 5 tajników warsztatu filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2018 Block B.: Opowiadanie obrazem. Tworzenie wizualnej struktury w filmie, telewizji i mediach cyfrowych, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 20218 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.