Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Realizacja obrazu i dźwięku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05-DP-S1-ROD14
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Realizacja obrazu i dźwięku
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Markowski
Prowadzący grup: Zbigniew Markowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności studenta na zajęciach oraz opublikowania pracy zaliczeniowej

Pełny opis:

1. Urządzenia do rejestracji obrazu

a) stabilizatory kamer

- krótka historia stabilizacji obrazu w kinematografii oraz telewizji

- stabilizacja programowa i mechaniczna

- zastosowanie stabilizatorów w pracy reportera

- stabilizatory zintegrowane z kamerą i pozbawione integracji

- zasada działania stabilizatora

- urządzenia towarzyszące stabilizatorom: wózki, slidery, mocowania, uprzęże

b) transmisja online przy wykorzystaniu programu OBS Studio

- źródła sygnału wideo oraz audio w transmisji online

- przygotowanie materiałów do transmisji (obraz nieruchomy, ruchomy, animacja)

- synchroniczne łączenie źródeł obrazu

- wykorzystanie filtrów w transmisji online: alpha channel, korekcja parametrów obrazu

- zasada działania i sposób wykonania green screen

c) formuły przekazu online

- wykład w trybie stream, nauka zdalna

- formy publicystyczne online

- wywiad i rozmowa w trybie stream

d) bezzałogowe statki latające jako platformy dla kamer

- przepisy regulujące używanie dronów w Unii Europejskiej

- aplikacje wspomagające użytkowanie BSL

- kategorie użytkowania dronów

- dron o niewielkiej masie na przykładzie DJI Mavic Mini

- dron o średniej masie na przykładzie DJI Phantom III Advanced

- technika filmowania z powietrz

e) mikrokamery

- cechy i zastosowanie praktyczne mikrokamer

- kamera JVC GC-XA2 jako przykład mikrokamery uniwersalnej

- standard GoPro

- osprzęt stosowany podczas pracy z mikrokamerami

f) studio telewizyjne

- środowisko studia telewizyjnego na przykładzie obiektu CBS

- realizator wizji, realizator dźwięku i realizator oświetlenia

- przekaz na żywo

- wyposażenie współczesnego studia telewizyjnego

- niszowa konstrukcja studia programów informacyjnych i publicystycznych

- szczególne formuły studia telewizyjnego: studio prezenterskie, studio uniwersalne

g) generatory obrazu cyfrowego

- grafika komputerowa w produkcji telewizyjnej i filmowej

- silniki gier jako źródło obrazu: wykorzystanie praktyczne

- generowanie map - systemy Google Maps i Google Earth Pro

h) oprogramowanie służące tworzeniu obrazu statycznego

- przegląd oprogramowania: od Irfan View, poprzez Corel PhotoPaint do programu Gimp

- zastosowanie grafiki statycznej

- animacja grafiki statycznej przy pomocy oprogramowania montażowego

i) edycja obrazu

- przegląd oprogramowania do edycji wideo - Corel Video Studio i DaVinci Resolve 16

- łączenie ujęć: teoria i praktyka

- zasady montażu filmowego

j) rejestratory dźwięku na przykładzie urządzeń Tascam

- nagrywanie dźwięku ze źródła naturalnego oraz liniowego

- osprzęt dodatkowy służący rejestracji dźwięku (mikrofony, uchwyty, okablowanie)

k) oprogramowanie służące edycji audio na przykładzie Audacity

- formaty plików dźwiękowych

- zasady edycji audio

- możliwości wzbogacenia i poprawienia parametrów nagranego dźwięku

l) działania reporterskie

- sprzęt reporterski - dobór, zasady użytkowania, wykorzystanie praktyczne

- specyfika reporterskiej realizacji obrazu i dźwięku

Uwagi:

Bibliografia:

Mercado G.: Okiem filmowca. Nauka i łamanie zasad filmowej kompozycji, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2018

Duś Z.: Podstawy montażu filmowego, Wydawnictwo kamera, Kołobrzeg 2000

Bordwell D., Thompson K.: film art. Sztuka filmowa, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2013

Burgess J., Green J.: Youtube. Wideo online a kultura uczestnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011

Przedpełska - Bieniek M.: Sztuka dźwięku. Technika i realizacja, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2017

Francuz P., Jędrzejewski S.: Nowe media i komunikowanie wizualne, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010

Czyżewski S., Sitarski P.: Kamera - światło - montaż, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2001

red. Godzic W.: Media audiowizualne. Podręcznik akademicki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010

Mascelli A V.: 5 tajników warsztatu filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2018

Block B.: Opowiadanie obrazem. Tworzenie wizualnej struktury w filmie, telewizji i mediach cyfrowych, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 20218

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)