Procesy ludnościowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-SN-S1-PL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Procesy ludnościowe |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Moduł Procesy ludnościowe ma umożliwić studentom poznanie i zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów ludnościowych, a także dostrzeganie związków, jakie zachodzą pomiędzy zjawiskami i przemianami społecznymi a ruchem naturalnym i wędrówkowym ludności. Dzięki poznaniu treści i genezy podstawowych nurtów teoretycznych w demografii społecznej student powinien rozumieć istotę i uwarunkowania aktualnych zjawisk i procesów ludnościowych, w szczególności zaś identyfikować czynniki mające wpływ na sprawdzalność prognoz demograficznych. Student ma ponadto poznać metody analizy demograficznej oraz zyskać umiejętność czerpania informacji ze źródeł danych demograficznych. |
Pełny opis: |
Moduł Procesy ludnościowe ma umożliwić studentom poznanie i zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów ludnościowych, a także dostrzeganie związków, jakie zachodzą pomiędzy zjawiskami i przemianami społecznymi a ruchem naturalnym i wędrówkowym ludności. Dzięki poznaniu treści i genezy podstawowych nurtów teoretycznych w demografii społecznej student powinien rozumieć istotę i uwarunkowania aktualnych zjawisk i procesów ludnościowych, w szczególności zaś identyfikować czynniki mające wpływ na sprawdzalność prognoz demograficznych. Student ma ponadto poznać metody analizy demograficznej oraz zyskać umiejętność czerpania informacji ze źródeł danych demograficznych. Moduł składa się z wykładów i zajęć ćwiczeniowych. Podczas wykładów omawiane są zagadnienia teoretyczne związane z problematyką procesów ludnościowych. Szczególny akcent jest położony na zapoznanie słuchaczy z aparatem pojęciowym stosowanym w demografii, jak również na omówienie kluczowych teorii ludnościowych. Prezentowane treści dotyczą także prognoz demograficznych oraz analizy współcześnie obserwowanych procesów ludnościowych. Ćwiczenia mają przede wszystkim na celu wykształcenie w słuchaczach umiejętności korzystania z danych statystycznych oraz metod analizy demograficznej dla opisu i charakterystyki procesów ludnościowych oraz zrozumienia zależności występujących pomiędzy zjawiskami i zdarzeniami ludnościowymi. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Mały Rocznik Statystyczny Polski 2014. J. Balicki, E. Frątczak, Ch. B. Nam, Przemiany ludnościowe. Fakty – interpretacje – opinie, Warszawa 2007. M. Okólski, A. Fihel, Demografia, Warszawa 2012. M. Okólski, Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie, Warszawa 2005. M. Kędelski, J. Paradysz, Demografia, Poznań 2006. M. Mitręga, Demografia społeczna, Katowice 1995. J. Z. Holzer, Demografia, Warszawa 2003. Literatura uzupełniająca: J. Kurkiewicz, Podstawowe metody analizy demograficznej, Warszawa, 1992. R. Domański, Zasady geografii społeczno-ekonomicznej, Warszawa-Poznań 2002. E. Rosset , Doktryna ludności optymalnej w rozwoju historycznym, Warszawa 1983. Procesy demograficzne u progu XXI wieku. Polska a Europa, red. Z. Strzelecki, Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
Student definiuje podstawowe procesy i zjawiska ludnościowe, klasyfikuje i porządkuje wiedzę na ich temat z wykorzystaniem terminologii z zakresu nauk społecznych. Student zna tezy kluczowych teorii demograficznych oraz rozumie genezę teorii ludnościowych. Student zna źródła danych stosowanych w demografii oraz metody analizy demograficznej. Student zna zasady prognozowania demograficznego, wskazuje zależności pomiędzy aktualną sytuacją społeczno-demograficzną populacji a przyszłymi zdarzeniami i procesami ludnościowymi. Student identyfikuje i wyjaśnia zależności występujące pomiędzy zjawiskami społecznymi a ruchem naturalnym i wędrówkowym ludności, potrafi zaprezentować własne pomysły i argumenty w dyskusji. Student posiada umiejętność wykorzystania metod analizy demograficznej do przeprowadzenia analiz zjawisk i procesów ludnościowych oraz zmian społecznych, posługuje się podstawowymi miarami demograficznymi w charakteryzowaniu zjawisk i procesów ludnościowych; wykazuje się umiejętnością interpretowania danych demograficznych. Student przyjmuje postawę analityczną względem obserwowanych zdarzeń i zjawisk ludnościowych, podejmuje wysiłek związany z dociekaniem przyczyn i konsekwencji procesów demograficznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia modułu są: - pozytywna ocena z ćwiczeń, - pozytywna ocena z egzaminu. Podstawą do zaliczenia ćwiczeń są: - obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności, każda następna nieobecność wymaga zaliczenia materiału), - aktywne uczestnictwo w zajęciach (znajomość treści lektur, udział w dyskusji), - pozytywna ocena z testu końcowego. Na ocenę końcową ćwiczeń składają się dwa elementy: - aktywne uczestnictwo w zajęciach – w przypadku znaczącej aktywności istnieje możliwość podniesienia oceny końcowej o połowę stopnia; - pozytywnie oceniony test końcowy. Test końcowy sprawdza wiedzę merytoryczną przekazaną w ramach ćwiczeń i składa się z 10 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru z czterema wariantami odpowiedzi (za prawidłową odpowiedź na każde z nich można uzyskać 1 punkt), 3 pytań otwartych (za prawidłową odpowiedź na każde z nich można uzyskać 1 punkt) oraz jednego zadania z treścią, w którym sprawdzana jest umiejętność wykorzystania diagramu Lexisa (maksymalna liczba punktów za wykonanie zadania wynosi 5). Maksymalna ilość punktów, jaką można uzyskać w teście wynosi 18. Kryteria oceny: 18-17 punktów – bardzo dobry 16-15 punktów – dobry plus 14-13 punktów – dobry 12-11 punktów – dostateczny plus 10 punktów – dostateczny 9 i mniej punktów – niedostateczny Test końcowy jest przeprowadzany w formie pisemnej. Czas trwania testu: 20 minut. Czas kolokwium liczony jest od momentu rozdania kart testowych. Test odbywa się na ostatnich zajęciach. Ocena uzyskiwana z egzaminu ustnego jest wypadkową ocen za każde pytanie. Wystawiana jest w oparciu o średnią wyciągniętą ze wszystkich ocen składowych – każde pytanie egzaminacyjne oceniane jest oddzielnie. Studenci przygotowują się do egzaminu w oparciu o pomocniczą listę zagadnień egzaminacyjnych. Egzamin przeprowadzany w formie ustnej. Każdy z przystępujących do egzaminu słuchaczy losuje po trzy pytania, otrzymuje ok. 5 minut na przygotowanie się do odpowiedzi. Czas trwania odpowiedzi to około 15-20 minut. Egzamin odbywa się zgodnie z harmonogramem sesji egzaminacyjnej w Instytucie Socjologii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.