Przedmiot specjalizacyjny SRiKS-6: Patologia mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-SO-R-S1-PMED | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot specjalizacyjny SRiKS-6: Patologia mediów | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjny |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-18 - 2016-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jolanta Klimczak | |
Prowadzący grup: | Jolanta Klimczak, Dorota Nowalska-Kapuścik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | przygotowanie i przedstawienie filmowej prezentacji medialnych technik i narzędzi manipulacyjnych |
|
Pełny opis: |
Przedmiot dostarcza wiedzy o patologicznych zjawiskach towarzyszących działanu mass mediów. Uczy umiejętności analizowania technik manipulacyjnych stosowanych w pratyce medialnej. I kształtuje kompetencje pozwalające na stawianie oporu medianym manipulacjom. Wykłady obejmują następująca problematykę: 1. Informacja a manipulacja - zarys historii 2. Modele manipulacji medialnej 3. Typologie manipulacji medialnych 4. Skutecznośc manipulacji medialnych w ujęciu: Teorii ustanawiania porządku (agenda-setting theory), spirali milczenia (spiral of silence theory); Bandwagon i underwagon effect, głosowanie strategiczne, efekt przyspieszenia; Efektu trzeciej osoby (third person effect); Efektu perswazji ukrytej (the hidden persuasion); Efektu medialnej inscenizacji wydarzeń; Teoria gate keeperów. 5. Sondażokracja 6. Wyrózniki manipulacji w ujęciu M. Karwata 7. 10 Strategii manipulacji wg N. Chomskiego 8. Manipulacja polityczna i społeczna w praktyce: (Komisja Creela, Slaktywizm, formuła Mohawk Valley,self-serving bias, infotainment, społeczny dowód słuszności, nowomowa, wielkie kwantyfikatowy, emfaza) 9. Startegie przeciwdziałania manipulacji (instytucjonalne i psychospołeczne) 10.Manipulacja w starych i nowych mediach: podobieństwa i różnice 11.Normatywne teorie mediów a nienormatywna praktyka mediana | |
Uwagi: |
Przedmiot ma charakter praktyczny. Wykłady przygotowują do realizacji filmu (5 min.) demonstrującego wybrane techniki manipulacji medialnej. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-18 - 2017-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jolanta Klimczak | |
Prowadzący grup: | Jolanta Klimczak, Dorota Nowalska-Kapuścik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jolanta Klimczak | |
Prowadzący grup: | Marcin Hylewski, Jolanta Klimczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | przygotowanie i przedstawienie filmowej prezentacji medialnych technik i narzędzi manipulacyjnych |
|
Pełny opis: |
Przedmiot dostarcza wiedzy o patologicznych zjawiskach towarzyszących działanu mass mediów. Uczy umiejętności analizowania technik manipulacyjnych stosowanych w pratyce medialnej. I kształtuje kompetencje pozwalające na stawianie oporu medianym manipulacjom. Wykłady obejmują następująca problematykę: 1. Informacja a manipulacja - zarys historii 2. Modele manipulacji medialnej 3. Typologie manipulacji medialnych 4. Skutecznośc manipulacji medialnych w ujęciu: Teorii ustanawiania porządku (agenda-setting theory), spirali milczenia (spiral of silence theory); Bandwagon i underwagon effect, głosowanie strategiczne, efekt przyspieszenia; Efektu trzeciej osoby (third person effect); Efektu perswazji ukrytej (the hidden persuasion); Efektu medialnej inscenizacji wydarzeń; Teoria gate keeperów. 5. Sondażokracja 6. Wyrózniki manipulacji w ujęciu M. Karwata 7. 10 Strategii manipulacji wg N. Chomskiego 8. Manipulacja polityczna i społeczna w praktyce: (Komisja Creela, Slaktywizm, formuła Mohawk Valley,self-serving bias, infotainment, społeczny dowód słuszności, nowomowa, wielkie kwantyfikatowy, emfaza) 9. Startegie przeciwdziałania manipulacji (instytucjonalne i psychospołeczne) 10.Manipulacja w starych i nowych mediach: podobieństwa i różnice 11.Normatywne teorie mediów a nienormatywna praktyka mediana | |
Uwagi: |
Przedmiot ma charakter praktyczny. Wykłady przygotowują do analizy tekstów medialnych i - szerzej- kulturowych pod kontem stosowanych technik manipulacji. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 0 godzin ![]() Wykład, 0 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 0 godzin ![]() Wykład, 0 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.