Praca socjalna w różnych obszarach problemów społecznych (D): Interwencja kryzysowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-SP-S1-IK | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca socjalna w różnych obszarach problemów społecznych (D): Interwencja kryzysowa | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-18 - 2016-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Warsztat, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sabina Pawlas-Czyż | |
Prowadzący grup: | Sabina Pawlas-Czyż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Podstawą do zaliczenia modułu są: Pozytywna ocena z ćwiczeń Pozytywna ocena z egzaminu Na ocenę końcową modułu (OKM) składają się 2 elementy: Ocena z egzaminu (50%) Ocena z ćwiczeń (50%) Podstawą do OKM jest średnia wystawiana zgodnie z zasadami przyjętymi w Regulaminie UŚ do 3,25 – dostateczny; 3,26 do 3,75 – dostateczny plus; 3,76 do 4,25 – dobry; 4,26 do 4,60 – dobry plus; powyżej 4,61 – bardzo dobry UWAGA! W przypadku oceny niedostatecznej w pierwszym terminie (z ćwiczeń lub / i egzaminu), warunkiem wystawienia pozytywnej OKM jest uzyskanie minimum oceny dostatecznej w drugim terminie zaliczenia ćwiczeń lub / i egzaminu Oceny z obu terminów są wliczane do średniej OKM |
|
Pełny opis: |
Zasadniczym celem przedmiotu jest wyposażenie słuchaczy zarówno w teoretyczną wiedzę na temat sytuacji kryzysowych w życiu człowieka i ich wpływu dla jego jednostkowego i społecznego funkcjonowania, jak i przedstawienie metod praktycznego zastosowania tej wiedzy w pracy z klientem W ramach zajęć omówione zostaną najważniejsze zagadnienia dotyczące udzielania profesjonalnej pomocy osobom w sytuacjach kryzysu w ramach interwencji kryzysowej Oprócz podstaw teoretycznych słuchacze zdobędą także umiejętności i wiedzę z zakresu praktycznych wymiarów stosowania interwencji kryzysowej i jej różnych celów w zależności od rodzaju sytuacji kryzysowej |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-18 - 2017-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Warsztat, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sabina Pawlas-Czyż | |
Prowadzący grup: | Sabina Pawlas-Czyż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin z modułu
Warsztat - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Podstawą do zaliczenia modułu są: Pozytywna ocena z ćwiczeń Pozytywna ocena z egzaminu Na ocenę końcową modułu (OKM) składają się 2 elementy: Ocena z egzaminu (50%) Ocena z ćwiczeń (50%) Podstawą do OKM jest średnia wystawiana zgodnie z zasadami przyjętymi w Regulaminie UŚ do 3,25 – dostateczny; 3,26 do 3,75 – dostateczny plus; 3,76 do 4,25 – dobry; 4,26 do 4,60 – dobry plus; powyżej 4,61 – bardzo dobry UWAGA! W przypadku oceny niedostatecznej w pierwszym terminie (z ćwiczeń lub / i egzaminu), warunkiem wystawienia pozytywnej OKM jest uzyskanie minimum oceny dostatecznej w drugim terminie zaliczenia ćwiczeń lub / i egzaminu Oceny z obu terminów są wliczane do średniej OKM |
|
Pełny opis: |
Zasadniczym celem przedmiotu jest wyposażenie słuchaczy zarówno w teoretyczną wiedzę na temat sytuacji kryzysowych w życiu człowieka i ich wpływu dla jego jednostkowego i społecznego funkcjonowania, jak i przedstawienie metod praktycznego zastosowania tej wiedzy w pracy z klientem W ramach zajęć omówione zostaną najważniejsze zagadnienia dotyczące udzielania profesjonalnej pomocy osobom w sytuacjach kryzysu w ramach interwencji kryzysowej Oprócz podstaw teoretycznych słuchacze zdobędą także umiejętności i wiedzę z zakresu praktycznych wymiarów stosowania interwencji kryzysowej i jej różnych celów w zależności od rodzaju sytuacji kryzysowej |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
seminarium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sabina Pawlas-Czyż | |
Prowadzący grup: | Sabina Pawlas-Czyż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin z modułu
seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Podstawą do zaliczenia modułu jest: Pozytywna ocena z seminarium Podstawą do OKM jest średnia wystawiana zgodnie z zasadami przyjętymi w Regulaminie UŚ do 3,25 – dostateczny; 3,26 do 3,75 – dostateczny plus; 3,76 do 4,25 – dobry; 4,26 do 4,60 – dobry plus; powyżej 4,61 – bardzo dobry |
|
Pełny opis: |
Zasadniczym celem przedmiotu jest wyposażenie słuchaczy zarówno w teoretyczną wiedzę na temat sytuacji kryzysowych w życiu człowieka i ich wpływu dla jego jednostkowego i społecznego funkcjonowania, jak i przedstawienie metod praktycznego zastosowania tej wiedzy w pracy z klientem. W ramach zajęć omówione zostaną najważniejsze zagadnienia dotyczące udzielania profesjonalnej pomocy osobom w sytuacjach kryzysu w ramach interwencji kryzysowej. Oprócz podstaw teoretycznych słuchacze zdobędą także umiejętności i wiedzę z zakresu praktycznych wymiarów stosowania interwencji kryzysowej i jej różnych celów w zależności od rodzaju sytuacji kryzysowej. 1. Sytuacje kryzysowe w cyklu życia jednostki. 2. Wprowadzenie definicji podstawowych pojęć i ujęć teoretycznych z zakresu: 1) Kryzys psychologiczny w życiu jednostki 2) Sytuacje kryzysowe - rodzaje 3) Krytyczne wydarzenia życiowe 3. Symptomy kryzysu i ich rozpoznawanie. 4. Główne obszary zmian w funkcjonowaniu jednostki w sytuacji kryzysowej. 5. Dynamika reakcji kryzysowej – analiza jej przebiegu 6. Jednostka w kryzysie – subiektywne doświadczanie kryzysu 7. Strategie i mechanizmy radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. 8. Działania korzystne dla jednostki znajdującej się w kryzysie jak i dla jej rodziny. 9. Zachowania, działania nieprzystosowawcze, destrukcyjne podejmowane przez osoby w różnych sytuacjach kryzysowych. 10. Etapy interwencji kryzysowej w praktyce. 11. PTSD - zespół stresu pourazowego 1) Rys historyczny naukowych dociekań nad zjawiskiem skrajnego stresu 2) Stres traumatyczny – zjawisko i jego konsekwencje dla życia jednostki i społeczeństwa 3) Definicja zespołu PTSD 4) Kryteria diagnostyczne zespołu stresu pourazowego; główne grupy objawów PTSD 5) Formy leczenia PTSD – główne kierunki oddziaływania terapeutycznego 12. Interwencja kryzysowa – najważniejsze zagadnienia 13. Definicja interwencji kryzysowej 14. Charakterystyka interwencji kryzysowej – cele, priorytety IK. 15. Ośrodki Interwencji Kryzysowej – realizowane zadania; formy pracy; zasady działania Zarządzanie interwencją przez noteworking. 16. Interwencja kryzysowa i jej najważniejsze cele w wybranych rodzajach sytuacji kryzysowych 17. Sytuacje przemocy wewnątrzrodzinnej jako obszar działań interwencyjnych. 18. Interwencja kryzysowa w sytuacjach przemocy stosowanej wobec kobiet – podstawowe zasady postępowania w przypadku przemocy wobec kobiet. 19. Sytuacje przemocy wobec dzieci a cele interwencji kryzysowej. 20. Podstawowe wskazania dotyczące postępowania z dzieckiem wykorzystywanym seksualnie. 21. Gwałt i mity z nim związane 22. Interwencja kryzysowa wobec osoby która doznała napaści seksualnej 23. Interwencja wobec dorosłych ofiar gwałtu w przeszłości 24. Interwencja kryzysowa wobec dzieci, ofiar gwałtu. 25. Podejmowanie interwencji kryzysowej w przypadkach prób samobójczych 26. Czynniki zwiększające ryzyko prób samobójczych; 27. Zróżnicowanie interwencji w zależności od rodzaju zachowań suicydalnych (ostrzeżenie, podjęcie próby samobójczej). 28. Wybrane procedury stosowane w interwencji kryzysowej w sytuacji ostrzeżenia o próbie samobójczej. 29. Strata i żałoba w doświadczeniu jednostki – interwencja kryzysowa w sytuacjach utraty bliskiej osoby 30. Znaczenie procesu żałoby w kryzysie spowodowanym stratą 31. Przebieg żałoby; nietypowy przebieg procesu żałoby 32. Specyfika żałoby w różnych okresach życia – dziecko, dorastający, osoba starsza 33. Śmierć współmałżonka – cele interwencji 34. Śmierć dziecka – cele interwencji 35. Inne rodzaje strat: strata pracy, rozwód, strata kochanego zwierzęcia – cele interwencji 36. Poznanie narzędzi pomocniczych wykorzystywanych dla usprawnienia procesu diagnostycznego 37. Umiejętności oraz cechy oczekiwane u osoby zajmującej się interwencją kryzysową |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
seminarium, 15 godzin ![]() Warsztat, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sabina Pawlas-Czyż | |
Prowadzący grup: | Sabina Pawlas-Czyż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
seminarium - Zaliczenie na ocenę Warsztat - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Podstawą do zaliczenia modułu jest: Pozytywna ocena z seminarium Podstawą do OKM jest średnia wystawiana zgodnie z zasadami przyjętymi w Regulaminie UŚ do 3,25 – dostateczny; 3,26 do 3,75 – dostateczny plus; 3,76 do 4,25 – dobry; 4,26 do 4,60 – dobry plus; powyżej 4,61 – bardzo dobry |
|
Pełny opis: |
Zasadniczym celem przedmiotu jest wyposażenie słuchaczy zarówno w teoretyczną wiedzę na temat sytuacji kryzysowych w życiu człowieka i ich wpływu dla jego jednostkowego i społecznego funkcjonowania, jak i przedstawienie metod praktycznego zastosowania tej wiedzy w pracy z klientem. W ramach zajęć omówione zostaną najważniejsze zagadnienia dotyczące udzielania profesjonalnej pomocy osobom w sytuacjach kryzysu w ramach interwencji kryzysowej. Oprócz podstaw teoretycznych słuchacze zdobędą także umiejętności i wiedzę z zakresu praktycznych wymiarów stosowania interwencji kryzysowej i jej różnych celów w zależności od rodzaju sytuacji kryzysowej. 1. Sytuacje kryzysowe w cyklu życia jednostki. 2. Wprowadzenie definicji podstawowych pojęć i ujęć teoretycznych z zakresu: 1) Kryzys psychologiczny w życiu jednostki 2) Sytuacje kryzysowe - rodzaje 3) Krytyczne wydarzenia życiowe 3. Symptomy kryzysu i ich rozpoznawanie. 4. Główne obszary zmian w funkcjonowaniu jednostki w sytuacji kryzysowej. 5. Dynamika reakcji kryzysowej – analiza jej przebiegu 6. Jednostka w kryzysie – subiektywne doświadczanie kryzysu 7. Strategie i mechanizmy radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. 8. Działania korzystne dla jednostki znajdującej się w kryzysie jak i dla jej rodziny. 9. Zachowania, działania nieprzystosowawcze, destrukcyjne podejmowane przez osoby w różnych sytuacjach kryzysowych. 10. Etapy interwencji kryzysowej w praktyce. 11. PTSD - zespół stresu pourazowego 1) Rys historyczny naukowych dociekań nad zjawiskiem skrajnego stresu 2) Stres traumatyczny – zjawisko i jego konsekwencje dla życia jednostki i społeczeństwa 3) Definicja zespołu PTSD 4) Kryteria diagnostyczne zespołu stresu pourazowego; główne grupy objawów PTSD 5) Formy leczenia PTSD – główne kierunki oddziaływania terapeutycznego 12. Interwencja kryzysowa – najważniejsze zagadnienia 13. Definicja interwencji kryzysowej 14. Charakterystyka interwencji kryzysowej – cele, priorytety IK. 15. Ośrodki Interwencji Kryzysowej – realizowane zadania; formy pracy; zasady działania Zarządzanie interwencją przez noteworking. 16. Interwencja kryzysowa i jej najważniejsze cele w wybranych rodzajach sytuacji kryzysowych 17. Sytuacje przemocy wewnątrzrodzinnej jako obszar działań interwencyjnych. 18. Interwencja kryzysowa w sytuacjach przemocy stosowanej wobec kobiet – podstawowe zasady postępowania w przypadku przemocy wobec kobiet. 19. Sytuacje przemocy wobec dzieci a cele interwencji kryzysowej. 20. Podstawowe wskazania dotyczące postępowania z dzieckiem wykorzystywanym seksualnie. 21. Gwałt i mity z nim związane 22. Interwencja kryzysowa wobec osoby która doznała napaści seksualnej 23. Interwencja wobec dorosłych ofiar gwałtu w przeszłości 24. Interwencja kryzysowa wobec dzieci, ofiar gwałtu. 25. Podejmowanie interwencji kryzysowej w przypadkach prób samobójczych 26. Czynniki zwiększające ryzyko prób samobójczych; 27. Zróżnicowanie interwencji w zależności od rodzaju zachowań suicydalnych (ostrzeżenie, podjęcie próby samobójczej). 28. Wybrane procedury stosowane w interwencji kryzysowej w sytuacji ostrzeżenia o próbie samobójczej. 29. Strata i żałoba w doświadczeniu jednostki – interwencja kryzysowa w sytuacjach utraty bliskiej osoby 30. Znaczenie procesu żałoby w kryzysie spowodowanym stratą 31. Przebieg żałoby; nietypowy przebieg procesu żałoby 32. Specyfika żałoby w różnych okresach życia – dziecko, dorastający, osoba starsza 33. Śmierć współmałżonka – cele interwencji 34. Śmierć dziecka – cele interwencji 35. Inne rodzaje strat: strata pracy, rozwód, strata kochanego zwierzęcia – cele interwencji 36. Poznanie narzędzi pomocniczych wykorzystywanych dla usprawnienia procesu diagnostycznego 37. Umiejętności oraz cechy oczekiwane u osoby zajmującej się interwencją kryzysową |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
seminarium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sabina Pawlas-Czyż | |
Prowadzący grup: | Sabina Pawlas-Czyż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Podstawa zaliczenia modułu: - obecność na zajęciach - aktywne uczestnictwo w zajęciach – merytoryczny udział w dyskusji, realizacja zadań warsztatowych - pozytywna ocena projektu podnoszenia wiedzy i umiejętności z zakresu interwencji kryzysowej Na ocenę końcową składają się: - zaliczenie projektu podnoszenia wiedzy i umiejętności z zakresu interwencji kryzysowej - aktywność w trakcie warsztatów grupowych - aktywność indywidualna |
|
Pełny opis: |
Zasadniczym celem przedmiotu jest wyposażenie słuchaczy zarówno w teoretyczną wiedzę na temat sytuacji kryzysowych w życiu człowieka i ich wpływu dla jego jednostkowego i społecznego funkcjonowania, jak i przedstawienie metod praktycznego zastosowania tej wiedzy w pracy z klientem. W ramach zajęć omówione zostaną najważniejsze zagadnienia dotyczące udzielania profesjonalnej pomocy osobom w sytuacjach kryzysu w ramach interwencji kryzysowej. Oprócz podstaw teoretycznych słuchacze zdobędą także umiejętności i wiedzę z zakresu praktycznych wymiarów stosowania interwencji kryzysowej i jej różnych celów w zależności od rodzaju sytuacji kryzysowej. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
seminarium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sabina Pawlas-Czyż | |
Prowadzący grup: | Sabina Pawlas-Czyż | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Podstawa zaliczenia modułu: - obecność na zajęciach - aktywne uczestnictwo w zajęciach – merytoryczny udział w dyskusji, realizacja zadań warsztatowych - pozytywna ocena projektu podnoszenia wiedzy i umiejętności z zakresu interwencji kryzysowej - zaliczenie testu końcowego Na ocenę końcową składają się: - zaliczenie projektu podnoszenia wiedzy i umiejętności z zakresu interwencji kryzysowej - zaliczenie testu końcowego - aktywność w trakcie warsztatów grupowych - aktywność indywidualna |
|
Pełny opis: |
Zasadniczym celem przedmiotu jest wyposażenie słuchaczy zarówno w teoretyczną wiedzę na temat sytuacji kryzysowych w życiu człowieka i ich wpływu dla jego jednostkowego i społecznego funkcjonowania, jak i przedstawienie metod praktycznego zastosowania tej wiedzy w pracy z klientem. W ramach zajęć omówione zostaną najważniejsze zagadnienia dotyczące udzielania profesjonalnej pomocy osobom w sytuacjach kryzysu w ramach interwencji kryzysowej. Oprócz podstaw teoretycznych słuchacze zdobędą także umiejętności i wiedzę z zakresu praktycznych wymiarów stosowania interwencji kryzysowej i jej różnych celów w zależności od rodzaju sytuacji kryzysowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.