Praca socjalna w różnych obszarach problemów społecznych C: Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością - zagadnienia teoretyczne i praktyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-SP-S1-PSOSN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca socjalna w różnych obszarach problemów społecznych C: Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością - zagadnienia teoretyczne i praktyczne |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT S
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zuzanna Teper-Solarz | |
Prowadzący grup: | Zuzanna Teper-Solarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | PODSTAWA ZALICZENIA MODUŁU: • obecność na zajęciach • aktywny udział w realizacji zadań grupowych • współudział w realizacji projektu o opracowanie Modelu o prezentacja Modelu ELEMENTY SKŁADOWE OCENY KOŃCOWEJ: • obecność na zajęciach (W przypadku więcej niż 2 nieobecności, należy w oparciu o program wybranych zajęć, na których osoba była nieobecna oraz obowiązkową literaturę przedmiotu, przygotować pisemne opracowanie tematu. W przypadku 3 nieobecności będzie to jedno opracowanie, w przypadku 4 nieobecności dwa opracowania itd.). Za uzupełnienie nieobecności osoba otrzymuje dodatkowe punkty za obecność (1p) i za opracowanie tematu (5p) – razem 6p. • przygotowanie do zajęć (zapoznanie się z obowiązkową literaturą przedmiotu) • aktywny udział w zajęciach (udział w dyskusji i zadaniach grupowych) • realizacja projektu (współudział w opracowaniu i prezentacji Modelu). WYTYCZNE DO OPRACOWANIA MODELU WSPÓŁPRACY CEL zgromadzenie informacji, które stanowić będą wsparcie w realizacji współpracy z osobami z określonym rodzajem niepełnosprawności. KATEGORIE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ DLA KTÓRYCH OPRACOWANY ZOSTANIE MODEL • Osoby z niepełnosprawnością słuchu – wzorcowe studium przypadku opracowane przez osobę prowadzącą • Osoby z niepełnosprawnością wzroku • Osoby z niepełnosprawnością ruchu • Osoby z niepełnosprawnością intelektualną • Osoby z zaburzeniami psychicznymi • Osoby starsze zależne • Osoby somatycznie i przewlekle chore LICZBA GRUP OPRACOWUJĄCYCH MODEL • 6 zespołów ZASADY OPRACOWANIA MODELU Model opracowujemy zgodnie z wytycznymi oraz na podstawie studium przypadku opracowanego przez osobę prowadzącą zajęcia. W opracowanie Modelu, przygotowanie i przedstawienie prezentacji na jego temat oraz odpowiadanie na pytania publiczności i wymyślenie zadania dla audytorium, zaangażowane powinny być, w równym stopniu, wszystkie osoby należące do grupy. Osoby z pozostałych grup, uważnie słuchają, zadają pytania zespołowi po prezentacji. Mają również wykonać zadanie przygotowane przez grupę we wskazanym obszarze tematycznym. ZADANIA AUDYTORIUM Zaangażowanie osób z pozostałych grup w: • uważne słuchanie, • zadawanie pytań zespołowi • wykonanie zadania przygotowanego przez grupę opracowującą Model LIMITY CZASOWE • prezentacja - 45 minut • pytania od audytorium do grypy przygotowującej Model – 10 minut, • zadanie dla audytorium – 30 minut. ZAKRES GROMADZONYCH DANYCH 1. CHARAKTERYSTYKA NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI o poziomy niepełnosprawności w populacji o rodzaje schorzeń w populacji o przyczyny niepełnosprawności w populacji o współwystępowanie innych niepełnosprawności o inne istotne czynniki różnicujące populację o charakterystyka demograficzna 2. SYTUACJA SPOŁECZNA - OBSZARY MARGINALIZACJI I WŁĄCZENIA o sytuacja prawna o sytuacja edukacyjna o sytuacja na rynku pracy o dostęp do informacji o główny nurt kultury o przestrzeń publiczna o przestrzeń prywatna 3. SPOŁECZNY ODBIÓR NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI - POSTAWY NEGATYWNE I POZYTYWNE o etykiety o stereotypy o uprzedzenia o dyskryminacja 4. ANALIZA SWOT • TYPOWE OGRANICZENIA I ZAGROŻENIA WYNIKAJĄCE Z DANEGO TYPU NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI zdrowotne architektoniczne techniczne społeczno-kulturowe psychiczne edukacyjne ekonomiczne o POTENCJALNE MOCNE STRONY I MOŻLIWOŚCI zdrowotne architektoniczne techniczne społeczno-kulturowe psychiczne edukacyjne ekonomiczne 5. WYZWANIA PRACOWNIKA SOCJALNEGO W TWORZENIU RELACJI 6. WYZWANIA PRACOWNIKA SOCJALNEGO NA ETAPIE DIAGNOZY 7. WYZWANIA PRACOWNIKA SOCJALNEGO NA ETAPIE WSPÓŁPRACY Z OSOBĄ 8. WYZWANIA PRACOWNIKA SOCJALNEGO NA ETAPIE WSPÓŁPRACY Z RODZINĄ OSOBY 9. WYZWANIA PRACOWNIKA SOCJALNEGO NA ETAPIE WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM OSOBY 10. ORGANIZACJE POMOCOWE I SAMOPOMOCOWE DZIAŁAJĄCE NA RZECZ GRUPY ŹRÓDŁA DANYCH Informacje do Modelu gromadzimy na podstawie: Desk research realizujemy z wykorzystaniem danych zastanych z: • Literatury naukowej, popularnonaukowej, specjalistycznej, biograficznej • Wyników badań: raporty badawcze zawierające dane demograficzne i statystyczne • Materiałów specjalistycznych (artykuły, filmy), dostępnych w Internecie, przykładowo na stronach internetowych organizacji zajmujących się wskazaną problematyką • Źródeł biograficznych, przykładowo Blog’i, Vlog’i osób z niepełnosprawnością Danych wywołanych: • Dane wywołane np. rozmowa/wywiad z osobą z danym rodzajem niepełnosprawności, wywołanie dyskusji/ zebranie opinii na forum internetowym lub w mediach społecznościowych Osobistych doświadczeń: • W przypadku gdy jesteśmy osobą z daną niepełnosprawnością lub w naszym bliskim otoczeniu znajdują się takie osoby, możemy wykorzystać te doświadczenia w celu uzupełnienia Modelu PREZENTACJA Każda z grup zaprezentuje w sposób czytelny i ciekawy opracowany wspólnie MODEL. UPOWSZECHNIENIE Opracowany MODEL z ewentualnymi uzupełnieniami lub korektami wprowadzonymi podczas zajęć prezentacyjnych należy rozesłać do wszystkich osób z grupy seminaryjnej. |
|
Pełny opis: |
Seminarium poświęcone pracy socjalnej z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności, w tym zagadnieniom teoretycznym oraz praktycznym w obszarze problematyki. Celem seminarium jest pogłębienie wiedzy, umiejętności oraz wykształcenie odpowiednich postaw i kompetencji społecznych w obszarze pracy socjalnej z osobami z niepełnosprawnością, w tym zagadnień ogólnych (dotyczących pracy socjalnej z osobami z niepełnosprawnością w ogóle) oraz szczegółowych (odnoszących się do pracy socjalnej z osobami z określonymi rodzajami niepełnosprawności). Zdobyte kompetencje pozwolą osobom uczestniczącym w seminarium podjąć profesjonalną i zgodną ze standardami etycznymi współpracę z klientami z różnymi rodzajami niepełnosprawności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.