Praca socjalna w różnych obszarach problemów społecznych (D): Praca socjalna z osobami starszymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-SP-S1-PSZOS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca socjalna w różnych obszarach problemów społecznych (D): Praca socjalna z osobami starszymi |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
Wymagania wstępne: | logowanie w USOS |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone senioralnej pracy socjalnej, pogłębiające wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie pracy z osobami starszymi. |
Pełny opis: |
Celem seminarium jest nabywanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie pracy z osobami starszymi. Studenci kształcą się w kierunku profesjonalnej współpracy z seniorami. Pogłębiają świadomość istoty problemu demograficznego starzenia się społeczeństw, analizują zadania senioralnej polityki społecznej, poznają złożoność aspektów starzenia się, rozwijają wiedzę w tematyce solidarności międzypokoleniowej, poznają pozytywne koncepcje starzenia się, kształtują niestereotypowe myślenie o etapie późnej starości, nabywają kompetencji sprzyjających budowaniu "kultury starzenia się". |
Literatura: |
Aktywność osób starszych i solidarność międzypokoleniowa. Statystyczny portret Unii Europejskiej 2012 Balon K., Rutkiewicz G., Staręga-Piasek J., Stec K., Szmaglińska I., Zielony M. (2011), Standard pracy socjalnej z osobą starszą Banach M., Szwedzik A., (2013), (red). Senior i rodzina, Kraków Błędowski P., Szatur-Jaworska B., Szweda-Lewandowska Z., Kubicki P. (2012), Raport na temat sytuacji osób starszych w Polsce, IPSS, Warszawa. Chabior A., Fabiś A., Wawrzyniak J.K. (2014), Starzenie się i starość w perspektywie pracy socjalnej. CRZL, Warszawa. Instytucje wobec potrzeb osób starszych (2010), IRSS, Warszawa Jaszczak-Kuźmińska D., Katarzyna Michalska (red.) (2010), Przemoc w rodzinie wobec osób starszych i niepełnosprawnych. Poradnik dla pracowników pierwszego kontaktu, PARPA, Warszawa Klimczuk A. (2010), Bariery i perspektywy integracji międzypokoleniowej we współczesnej Polsce (w:) D. Kałuża, P. Szukalski (red.), Jakość życia seniorów w XXI wieku z perspektywy polityki społecznej, Uniwersytet Łódzki, Łódź. Mapa pomocy osobom starszym. Metody pracy z seniorami (2012), ROPS, Kraków Miszczak E. (2006), Stereotypowy obraz człowieka starszego w Polsce, [w:] Jerzy T. Kowaleski, Piotr Szukalski (red.), Starość i starzenie się jako doświadczenie jednostek i zbiorowości ludzkich, Łódź Miszczak E. (2008), Czy w Polsce występuje gerontofobia? [w:] Jerzy T. Kowaleski, Piotr Szukalski (red.), Pomyślne starzenie się w perspektywie nauk społecznych i humanistycznych, Zakład Demografii i Gerontologii Społecznej UŁ, Łódź Mossakowska M., Więcek A., Błędowski P., (2012), Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce, PolSenior, Termedia, Poznań Nowicka A. (2008), Wybrane problemy osób starszych, Impuls, Kraków Nóżka M., Smagacz-Poziemska M. (2014), Starzenie się. Problemat społeczno-socjalny i praktyka działań, Kraków Pauli J., Włoch A. (2012), Standardy usług, Warszawa Racław M. (red.) (2011) Publiczna troska, prywatna opieka. Społeczności lokalne wobec osób starszych, ISP, Warszawa Rosochacka-Gmitrzak M., Chabiera A. (red.), (2013), Dialog międzypokoleniowy. Między ideą a praktyką. Inspiracje, Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich 2013, nr 8, Zasada równego traktowania. Prawo i praktyka, nr 10 Sobiesiak P., Zalewska J. (2011), Między wstydem a towarzyskością. Modele uczestnictwa społecznego osób starszych, (w:) Racław M. (red.) Publiczna troska, prywatna opieka. Społeczności lokalne wobec osób starszych, ISP, Warszawa Strategie działania w starzejącym się społeczeństwie. Tezy i rekomendacje (2012), RPO, Warszawa Szukalski P. (2009) Ageizm – przejawy indywidualne i instytucjonalne, [w:] Gospodarowanie zasobami pracy na początku XXI wieku. Aspekty makroekonomiczne i regionalne, Horodeński R. Cz., Sadowska-Snarska C. (red.) Warszawa-Białystok Szukalski P. (2010), Czym jest solidarność międzypokoleniowa?, Łódź Szukalski P., Kowaleski J.T., współred. (2008), Pomyślne starzenie się w perspektywie nauk o społecznych i humanistycznych, Łódź Tobiasz-Adamczyk B. (red.) (2009), Przemoc wobec osób starszych, Kraków Trafiałek E. (2014) Rodzina jako obszar aktywności i źródło wsparcia w aktywnym starzeniu się, Łódź Trafiałek E. (2006), Wykluczenie społeczne ludzi starych. Źródła, skutki, perspektywy na przyszłość [w:] Jerzy T. Kowaleski, Piotr Szukalski (red.), Starość i starzenie się jako doświadczenie jednostek i zbiorowości ludzkich, Zakład Demografii UŁ, Łódź Trempała J. (2014), Ageizm a funkcjonowanie i rozwój osób starszych, Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy. Nauki Społeczne, nr 1(9), Olsztyn Twardowska-Rajewska J., Kaźmierczak D. (2014), Ku dobrej starości. Senior jako wyzwanie dla pracy socjalnej, Konin Woźniak Z. (2012), Solidarność międzypokoleniowa w starzejącym się świecie – perspektywy i zagrożenia, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, Zeszyt 3 Zając-Lamparska L. (2012), Psychologiczne koncepcje pomyślnego starzenia się człowieka, Rocznik Andragogiczny 2012 Założenia długofalowej Polityki Senioralnej w Polsce na lata 2014–2020 Zgliczyński W. (2012), Aktywność społeczna osób starych w Polsce w ramach wolontariatu i uniwersytetów trzeciego wieku, „Studia BAS” Nr 2(30) Zych A. (red.) (2012), Poznać, zrozumieć i zaakceptować starość, Łask UZUPEŁNIAJĄCA: Brzezińska M. (2011), Proaktywna starość. Strategie radzenia sobie ze stresem w okresie późnej dorosłości, Warszawa Dudek M., Murat M. Wsparcie osób starszych w Polsce – wybrane problemy Fabiś A., Łacina-Łanowski A., Tomczyk Ł. (red.) (2013), Kreatywna starość, Oświęcim Halicki J. (2008), Potoczne definicje pomyślnego starzenia się, [w:] J. T. Kowaleski, P. Szukalski (red.), Pomyślne starzenie się w perspektywie nauk społecznych i humanistycznych, Zakład Demografii i Gerontologii Społecznej UŁ, Łódź Klimczuk A. (2013), Bariery i perspektywy integracji międzypokoleniowej we współczesnej Polsce, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 292 Kopeć E. (2013), Warunki życia a potrzeby osób w podeszłym wieku, „Społeczeństwo i rodzina”, nr 36 (3/2013) Makara-Studzińska M., Kryś-Noszczyk K. (2012), Oblicza starości – przegląd piśmiennictwa, „Psychogeriatria Polska”, nr 9 (2) Matysiak-Błaszczyk A., Modrzewski J., Sipińska D. (red.) (2011), Socjalizacja w kategoriach wieku społecznego. Dorosłość i starość, Leszno Parnicka U., Parnicki F. (2013), Aktywny senior. Teoria i praktyka, Zamość Richert-Kaźmierska A., Forkiewicz M. (2013), Kształcenie osób starszych w koncepcji aktywnego starzenia się, „Studia Ekonomiczne”, nr 131 Wieczorkowska-Tobis K., Talarska D. (2010), Pozytywna starość, Poznań Zawada A. (2010), Starość jako wartość. Relacje międzypokoleniowe, [w:] Baloglova B., Elan vital v priestore medzigeneračných vzt´ahov, Wyd. Prešovská univerzita v Prešove, Prešov |
Efekty uczenia się: |
Orientacja w skali problemu starzenia się w ujęciu demograficznym Znajomość aspektów procesu starzenia Umiejętność wskazania cech charakterystycznych populacji osób starszych Świadomość zmian we współczesnym rozumieniu starości Umiejętność poprawnego diagnozowania potrzeb osób starszych Orientacja w społecznym wizerunku osoby starszej i świadomość znaczenia jego kształtowania Znajomość modeli uczestnictwa społecznego osób starszych Przeciwdziałanie mechanizmowi samospełniającego się proroctwa w zachowaniach seniorów Znajomość pojęcia solidarności międzypokoleniowej i świadome kształtowanie postawy solidarności Umiejętności w zakresie komunikacji międzypokoleniowej Wiedza odnośnie zmian modelu życia rodzinnego i ich wpływu na pozycję osoby starszej Umiejętność przeciwdziałania społecznemu wykluczeniu opiekuna osoby starszej Wiedza w zakresie miejsc i form aktywności seniorów Świadomość dotycząca istoty mieszkania seniora w kontekście pracy socjalnej Umiejętność współpracy z środowiskiem lokalnym seniorów Wiedza odnośnie determinant jakości życia osób starszych Znajomość problemów wieku senioralnego i umiejętność ich rozwiązywania Orientacja w zakresie potrzeb osób starszych i umiejętność wychodzenia im naprzeciw Wiedza w zakresie negatywnych zjawisk okresu senioralnego (gerontofobia, ageizm, przemoc, dyskryminacja, wykluczenie społeczne, i inne) Świadomość pozytywnych aspektów okresu późnej dorosłości Znajomość koncepcji aktywnego / pomyślnego / pozytywnego starzenia się Kształtowanie kultury starości Orientacja w zakresie polityki senioralnej w Polsce Znajomość narzędzi senioralnej pracy socjalnej Wiedza w zakresie form wsparcia i pomocy dostępnych dla seniorów (pomoc formalna i nieformalna) Umiejętność poszukiwania nowych sposobów współpracy z seniorami Znajomość i umiejętność zastosowania standardu pracy socjalnej z osobami starszymi Umiejętność angażowania seniorów do współpracy Wiedza w zakresie specyfiki zawodu opiekuna osoby starszej Wiedza w obszarze działań niepożądanych w pracy z osobami starszymi Znajomość dobrych praktyk w pracy seniorami |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt pomocy seniorom: Praca w zespołach. Należy tak podzielić pracę by każda osoba w zespole była zaangażowana w proces (podział zadań). Projekt powinien zawierać: 1. Diagnozę: a. określenie profilu seniora, b. analiza SWOT, c. zdiagnozowane problemy (narzędzia: 1. Wywiad – rozpoznanie sytuacji; 2. Diagnoza – ocena sytuacji; 3. Wywiad z osobą starszą; 4. Arkusz obserwacji kondycji psychofizycznej osoby starszej; 5. Ekomapa) 2. Wyznaczenie celów (narzędzie – Umowa współpracy) 3. Opracowanie planu działania / wsparcia / współpracy uwzględniające nowe metody pracy socjalnej (narzędzie – Umowa współpracy) 4. Realizację planu działania (przewidywane efekty działań) 5. Systematyczną ewaluację oraz ewaluację końcową – wskaźniki Kryteria oceny Bdb Projekt zgodny z wymogami, zawierający minimum 5 wypełnionych narzędzi Db + Projekt zgodny z wymogami, zawierający minimum 3 wypełnione narzędzia Db Projekt zgodny z wymogami, zawierający minimum 1 wypełnione narzędzie Dst + Projekt zgodny z wymogami, brak wypełnionych narzędzi Dst Projekt z nieznacznymi uchybieniami, brak wypełnionych narzędzi Kwerenda medialna pt. Starość w mediach 1. Czy temat starości jest poruszany? 2. Jak często? 3. W jakim ujęciu – jaki jest obraz osób starszych i starości (pozytywny, negatywny, neutralny)? 4. W jakiej formie są informacje (pełny artykuł, krótka notatka, mała wzmianka)? 5. Jakie tematy porusza się najczęściej? Zadanie: A). Dokonać kwerendy prasowej - prasa codzienna – ostatni miesiąc (luty 2015) np. Gazeta wyborcza - prasa cotygodniowa – ostatnie pół roku (wrzesień 2014-luty 2015) np. Polityka - prasa comiesięczna – ostatni rok (marzec 2014-luty 2015) np. Wysokie obcasy B). Dokonać kwerendy TV - programy interwencyjne (codzienne) – miesiąc luty lub marzec, np. Uwaga! (TVN), Interwencja (Polsat) lub - program interwencyjny cotygodniowy – od grudnia 2014 do marca 2015, np. Magazyn Ekspresu Reporterów (TVP2) Termin omówienia materiału 17 kwietnia Aktywność w ramach prac zespołów (pytania kontrolne) Aktywność dotycząca odpowiedzi na pytania kontrolne przygotowane przez każdy zespół prezentujący materiał. Odpowiedzi udzielają zespoły będące audytorium. Każdy zespół, który udzieli prawidłowej odpowiedzi na minimum 4 pytania innych zespołów otrzymuje zaliczenie z danych zajęć. Brak zaliczenia skutkuje koniecznością realizacji zadania domowego. Aktywność indywidualna Aktywny i twórczy udział w dyskusji dydaktycznej dotyczącej tematyki senioralnej pracy socjalnej. Studenci wykorzystują wiedzę zdobytą w czasie studiów z zakresu między innymi psychologii rozwojowej i społecznej, działań interpersonalnych, treningu interpersonalnego, praktyk zawodowych. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT S
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Leśniak-Berek | |
Prowadzący grup: | Ewa Leśniak-Berek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Podstawą do zaliczenia modułu są: - obecność na zajęciach (w przypadku nieobecności w czasie prezentacji materiału wymagane jest dostarczenie zespołowi swojej części pracy), - aktywne uczestnictwo w zajęciach (znajomość lektur, udział w dyskusji, twórcze realizowanie zadań warsztatowych), - zaliczenie kwerendy medialnej - przygotowanie projektu wsparcia dla seniora (lub przygotowanie plakatu do sesji posterowej konferencji nt. DPS) Na ocenę końcową składają się 4 elementy: - zaliczenie kwerendy medialnej - opracowanie projektu pomocy osobie starszej lub przygotowanie plakatu - aktywność w trakcie zajęć zespołowych - aktywność indywidualna |
|
Pełny opis: |
Celem seminarium jest nabywanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie pracy z osobami starszymi. Studenci kształcą się w kierunku profesjonalnej współpracy z seniorami. Pogłębiają świadomość istoty problemu demograficznego starzenia się społeczeństw, analizują zadania senioralnej polityki społecznej, poznają złożoność aspektów starzenia się, rozwijają wiedzę w tematyce solidarności międzypokoleniowej, poznają pozytywne koncepcje starzenia się, kształtują niestereotypowe myślenie o etapie późnej starości, nabywają kompetencji sprzyjających budowaniu "kultury starzenia się". |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.