Terapia pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-AR-S1-35 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Terapia pedagogiczna | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Danuta Krzywoń | |
Prowadzący grup: | Danuta Krzywoń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena ta jest średnią arytmetyczną za ćwiczenia i wykład. Wliczane są do oceny końcowej modułu uzyskane przez studentów oceny niedostateczne. Metody i kryteria oceniania 1. Warunki: - obecność na wszystkich zajęciach typu ćwiczenia, także wykłady - gotowość: przygotowanie merytoryczne i techniczne, - aktywność operatywna: posługiwanie się wiedzą przedmiotową i umiejętnościami oraz środkami dydaktycznymi, 2. Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń na ocenę - forma ustna /i lub pisemna [ewentualnie kontakt indywidualny z wykładowcą w wyznaczonych terminach] 3. Egzamin forma pisemna [ewentualnie ustna - kontakt indywidualny z wykładowcą w wyznaczonych terminach] Student - posiada własną strukturę wiedzy wnikającą z programu zajęć, - posługuje się nią operatywnie w toku rozmowy i odpowiada na konkretne pytania sprawdzające efekty uczenia się, - dokonuje samooceny swojego uczestnictwa w zajęciach. - wyraża własne zadanie w kwestii wpływu przedmiotu Terapia pedagogiczna na jego wykształcenie zawodowe. Zajęcia obowiązkowe, polegają na osobistym udziale w nich studentów, gdyż mają charakter warsztatów metodycznych podczas których nabierają oni konkretnych kompetencji, ucząc się efektywnego wiązania teorii z praktyką oraz ich zastosowania w działalności profilaktycznej i pomocowej. Nie dopuszcza się innych form organizacji studiowania tego przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
1. Student: - zna i rozumie treść podstawowych pojęć przedmiotowych, - posługuje się kompetentnie specjalistyczną terminologią wyjaśniając zagadnienia teoretyczne, rozwiązując zadania praktyczne, 2. Student: - zna cel i istotę pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, - wyjaśnia zasady jej udzielania, - wymienia jej formy organizacyjne, - wskazuje akty prawa sankcjonujące jej miejsce w systemie edukacji. 3. Student: - zna definicję terapii pedagogicznej, - wymienia, z krótkim, komentarzem fazy diagnozy pedagogicznej, - zna narzędzia diagnozy pedagogicznej do: - oceny gotowości szkolnej, - oceny stopnia opanowania umiejętności czytania i pisania, - rozpoznawania symptomów mikro zaburzeń w rozwoju psychoruchowym, - rozpoznawania i ryzyka dysleksji rozwojowej, - potrafi w/w narzędzia zastosować praktycznie, - potrafi zanalizować i zinterpretować wyniki, - określić specjalne potrzeby edukacyjne i rozwojowe badanej osoby, - wskazać sposoby zaspokojenia potrzeb specjalnych, - prognozować konsekwencje specjalnych potrzeb. 4. Student - zna strukturę systemu percepcyjno - motorycznego - wyjaśnia wpływ opóźnień i deficytów rozwojowych na dysfunkcje zaburzające proces uczenia się dziecka, - podaje konkretne przykłady bezpośrednich i wtórnych następstw, charakterystycznych dla I etapu edukacji. - podaje przykłady ćwiczeń stymulujących, korektywnych, usprawniających rozwój zaburzonych funkcji. 5. Student - zna strategie uczenia się czytania i pisania, - zna konwencjonalne metody nauki czytania i pisania - potrafi wyjaśnić istotę metody sylabowej stosowanej w terapii dysleksji, - podaje przykłady wyrazów, adekwatne do etapów metody sylabowej, - podaje przykłady modeli ćwiczeń korektywnych i/lub usprawniających umiejętności czytania na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. 6.Student - wyjaśnia istotę terapii pedagogicznej i pracy korekcyjnej, kompensacyjnej wobec: * mikro zaburzeń rozwoju psychomotorycznego, * zaburzeń w nauce poprawnego czytania i pisania, - wymienia metody, programy, środki terapeutyczne, - potrafi opracować krótki konspekt zajęć terapeutycznych. 7. Student: - pisze wzorcowo pismem elementarzowym, - pisze wzorcowo pismem bibliotecznym, - potrafi zrealizować ćwiczenia dla 3 etapów świadomości fonologicznej, - potrafi zrealizować ćwiczenia dla percepcji słuchowej, - potrafi zrealizować ćwiczenia dla percepcji wzrokowo - przestrzennej, - potrafi zrealizować ćwiczenia dla motoryki małej i wielkiej. 8. Student posługuje się pragmatycznie prawem oświatowym podczas rozwiązywania konkretnych problemów edukacyjnych i wychowawczych uczniów, nauczycieli, rodziców /opiekunów. 9. Student potrafi - zaakceptować odmienny sposób funkcjonowania ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, - podjąć działania zaspokajające jego specjalne potrzeby edukacyjne, - współpracować z rodzicami i odpowiednimi specjalistami. | |
Uwagi: |
Metody i kryteria oceniania 1. Warunki: - obecność na wszystkich zajęciach typu ćwiczenia, także wykłady - gotowość: przygotowanie merytoryczne i techniczne, - aktywność operatywna: posługiwanie się wiedzą przedmiotową i umiejętnościami oraz środkami dydaktycznymi, 2. Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń na ocenę - forma ustna /i lub pisemna [ewentualnie kontakt indywidualny z wykładowcą w wyznaczonych terminach] 3. Egzamin forma pisemna [ewentualnie ustna - kontakt indywidualny z wykładowcą w wyznaczonych terminach] Student - posiada własną strukturę wiedzy wnikającą z programu zajęć, - posługuje się nią operatywnie w toku rozmowy i odpowiada na konkretne pytania sprawdzające efekty uczenia się, - dokonuje samooceny swojego uczestnictwa w zajęciach. - wyraża własne zadanie w kwestii wpływu przedmiotu Terapia pedagogiczna na jego wykształcenie zawodowe. Zajęcia obowiązkowe, polegają na osobistym udziale w nich studentów, gdyż mają charakter warsztatów metodycznych podczas których nabierają oni konkretnych kompetencji, ucząc się efektywnego wiązania teorii z praktyką oraz ich zastosowania w działalności profilaktycznej i pomocowej. Nie dopuszcza się innych form organizacji studiowania tego przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sabina Pawlik | |
Prowadzący grup: | Edyta Nieduziak, Sabina Pawlik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | OKM jest średnią arytmetyczną za ćwiczenia i wykład. Wliczane są do oceny końcowej modułu uzyskane przez studentów oceny niedostateczne. |
|
Pełny opis: |
1. Student: - zna i rozumie treść podstawowych pojęć przedmiotowych, - posługuje się kompetentnie specjalistyczną terminologią wyjaśniając zagadnienia teoretyczne, rozwiązując zadania praktyczne, 2. Student: - zna cel i istotę pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, - wyjaśnia zasady jej udzielania, - wymienia jej formy organizacyjne, - wskazuje akty prawa sankcjonujące jej miejsce w systemie edukacji. 3. Student: - zna definicję terapii pedagogicznej, - wymienia, z krótkim, komentarzem fazy diagnozy pedagogicznej, - zna narzędzia diagnozy pedagogicznej do: - oceny gotowości szkolnej, - oceny stopnia opanowania umiejętności czytania i pisania, - rozpoznawania symptomów mikro zaburzeń w rozwoju psychoruchowym, - rozpoznawania i ryzyka dysleksji rozwojowej, - potrafi w/w narzędzia zastosować praktycznie, - potrafi zanalizować i zinterpretować wyniki, - określić specjalne potrzeby edukacyjne i rozwojowe badanej osoby, - wskazać sposoby zaspokojenia potrzeb specjalnych, - prognozować konsekwencje specjalnych potrzeb. 4. Student - zna strukturę systemu percepcyjno - motorycznego - wyjaśnia wpływ opóźnień i deficytów rozwojowych na dysfunkcje zaburzające proces uczenia się dziecka, - podaje konkretne przykłady bezpośrednich i wtórnych następstw, charakterystycznych dla I etapu edukacji. - podaje przykłady ćwiczeń stymulujących, korektywnych, usprawniających rozwój zaburzonych funkcji. 5. Student - zna strategie uczenia się czytania i pisania, - zna konwencjonalne metody nauki czytania i pisania - potrafi wyjaśnić istotę metody sylabowej stosowanej w terapii dysleksji, - podaje przykłady wyrazów, adekwatne do etapów metody sylabowej, - podaje przykłady modeli ćwiczeń korektywnych i/lub usprawniających umiejętności czytania na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. 6.Student - wyjaśnia istotę terapii pedagogicznej i pracy korekcyjnej, kompensacyjnej wobec: * mikro zaburzeń rozwoju psychomotorycznego, * zaburzeń w nauce poprawnego czytania i pisania, - wymienia metody, programy, środki terapeutyczne, - potrafi opracować krótki konspekt zajęć terapeutycznych. 7. Student: - pisze wzorcowo pismem elementarzowym, - pisze wzorcowo pismem bibliotecznym, - potrafi zrealizować ćwiczenia dla 3 etapów świadomości fonologicznej, - potrafi zrealizować ćwiczenia dla percepcji słuchowej, - potrafi zrealizować ćwiczenia dla percepcji wzrokowo - przestrzennej, - potrafi zrealizować ćwiczenia dla motoryki małej i wielkiej. 8. Student posługuje się pragmatycznie prawem oświatowym podczas rozwiązywania konkretnych problemów edukacyjnych i wychowawczych uczniów, nauczycieli, rodziców /opiekunów. 9. Student potrafi - zaakceptować odmienny sposób funkcjonowania ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, - podjąć działania zaspokajające jego specjalne potrzeby edukacyjne, - współpracować z rodzicami i odpowiednimi specjalistami. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sabina Pawlik | |
Prowadzący grup: | Edyta Nieduziak, Sabina Pawlik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | OKM jest średnią arytmetyczną za ćwiczenia i wykład. Wliczane są do oceny końcowej modułu uzyskane przez studentów oceny niedostateczne. |
|
Pełny opis: |
1. Student: - zna i rozumie treść podstawowych pojęć przedmiotowych, - posługuje się kompetentnie specjalistyczną terminologią wyjaśniając zagadnienia teoretyczne, rozwiązując zadania praktyczne, 2. Student: - zna cel i istotę pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, - wyjaśnia zasady jej udzielania, - wymienia jej formy organizacyjne, - wskazuje akty prawa sankcjonujące jej miejsce w systemie edukacji. 3. Student: - zna definicję terapii pedagogicznej, - wymienia, z krótkim, komentarzem fazy diagnozy pedagogicznej, - zna narzędzia diagnozy pedagogicznej do: - oceny gotowości szkolnej, - oceny stopnia opanowania umiejętności czytania i pisania, - rozpoznawania symptomów mikro zaburzeń w rozwoju psychoruchowym, - rozpoznawania i ryzyka dysleksji rozwojowej, - potrafi w/w narzędzia zastosować praktycznie, - potrafi zanalizować i zinterpretować wyniki, - określić specjalne potrzeby edukacyjne i rozwojowe badanej osoby, - wskazać sposoby zaspokojenia potrzeb specjalnych, - prognozować konsekwencje specjalnych potrzeb. 4. Student - zna strukturę systemu percepcyjno - motorycznego - wyjaśnia wpływ opóźnień i deficytów rozwojowych na dysfunkcje zaburzające proces uczenia się dziecka, - podaje konkretne przykłady bezpośrednich i wtórnych następstw, charakterystycznych dla I etapu edukacji. - podaje przykłady ćwiczeń stymulujących, korektywnych, usprawniających rozwój zaburzonych funkcji. 5. Student - zna strategie uczenia się czytania i pisania, - zna konwencjonalne metody nauki czytania i pisania - potrafi wyjaśnić istotę metody sylabowej stosowanej w terapii dysleksji, - podaje przykłady wyrazów, adekwatne do etapów metody sylabowej, - podaje przykłady modeli ćwiczeń korektywnych i/lub usprawniających umiejętności czytania na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. 6.Student - wyjaśnia istotę terapii pedagogicznej i pracy korekcyjnej, kompensacyjnej wobec: * mikro zaburzeń rozwoju psychomotorycznego, * zaburzeń w nauce poprawnego czytania i pisania, - wymienia metody, programy, środki terapeutyczne, - potrafi opracować krótki konspekt zajęć terapeutycznych. 7. Student: - pisze wzorcowo pismem elementarzowym, - pisze wzorcowo pismem bibliotecznym, - potrafi zrealizować ćwiczenia dla 3 etapów świadomości fonologicznej, - potrafi zrealizować ćwiczenia dla percepcji słuchowej, - potrafi zrealizować ćwiczenia dla percepcji wzrokowo - przestrzennej, - potrafi zrealizować ćwiczenia dla motoryki małej i wielkiej. 8. Student posługuje się pragmatycznie prawem oświatowym podczas rozwiązywania konkretnych problemów edukacyjnych i wychowawczych uczniów, nauczycieli, rodziców /opiekunów. 9. Student potrafi - zaakceptować odmienny sposób funkcjonowania ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, - podjąć działania zaspokajające jego specjalne potrzeby edukacyjne, - współpracować z rodzicami i odpowiednimi specjalistami. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.