Metodyka pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie w przedszkolu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PC-S1-35 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie w przedszkolu |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://- |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Skrócony opis: |
Pierwsze trzy efekty pedagogiczne oraz pierwsze dwa efekty nauczycielskie zostaną zrealizowane podczas wykładów. Na zajęciach ćwiczeniowych oraz w ramach pracy własnej student będzie realizował pozostałe zakładane w module efekty kształcenia. |
Pełny opis: |
Treści realizowane w ramach wykładów: 1. Podstawy teoretyczne i organizacyjno-prawne pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu. 2. Specyfika rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym. 3-4. Planowanie i organizacja pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu. Normy, procedury oraz dobre praktyki związane z wykonywaniem zadań wynikających z podstawy programowej, pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Dokumentowanie pracy. 5. Rola przedszkola w budowaniu więzi dziecka z niepełnosprawnością intelektualną z otoczeniem. 6-7. Hospitacje zajęć w grupach przedszkolnych, analiza dokumentacji dzieci. Treści realizowane w ramach ćwiczeń: 1. Edukacja przedszkolna dziecka z niepełnosprawnością intelektualną (edukacja segregacyjna, integracyjna i włączająca) - analiza aktów prawnych. Założenia i treści współczesnego wychowania przedszkolnego. Alternatywne formy edukacji przedszkolnej. Cele i zadania edukacji przedszkolnej. Obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego. 2. Adaptacja przedszkolna dziecka z niepełnosprawnością intelektualną – źródła, trudności, możliwości wspomagania. 3. Diagnoza przedszkolna dziecka z niepełnosprawnością intelektualną – sposoby, narzędzia, dokumentacja. Dojrzałość i gotowość szkolna dziecka z niepełnosprawnością intelektualną – rola nauczycieli i specjalistów w przygotowaniu dziecka z niepełnosprawnością intelektualną do podjęcia nauki w szkole. 4. Cele, funkcje i treści programowe edukacji przedszkolnej a potrzeby i możliwości rozwojowe dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym. Obszary aktywności dziecka – rodzaje zajęć. 5. Zasady, formy pracy w przedszkolu i metody pracy dydaktyczno-wychowawczej z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym. Zadania nauczyciela. 6. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego, aktualne programy wychowania przedszkolnego, podręczniki, książki pomocnicze dla dzieci, opracowania metodyczne dla nauczycieli. 7. Współpraca przedszkola z rodziną i środowiskiem lokalnym dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. |
Literatura: |
Poziom niżej. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia - pedagogika: 1. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie w wieku przedszkolnym, jego biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw. 2. Student ma podstawową wiedzę na temat możliwości rozwojowych małego dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym. 3. Student posiada podstawową wiedzę o rodzajach i budowaniu więzi społecznych dziecka niepełnosprawnego intelektualnie w wieku przedszkolnym. 4. Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w placówce wychowania przedszkolnego dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie. 5. Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu pedagogiki specjalnej oraz metodyki wychowania przedszkolnego w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązania oraz przewidywać skutki planowanych działań. Efekty uczenia - nauczycielskie 1. Potrafi scharakteryzować specyfikę rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym. 2. Student posiada wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań − norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie w przedszkolu. 3. Student potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie w przedszkolu. 4. Student ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w wieku przedszkolnym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Praca pisemna - forma pisemna o charakterze opisowym, obejmująca znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia modułu Ćwiczenia: Projekt zajęć z wykorzystaniem poznawanych metod pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie w przedszkolu – opracowanie teoretyczne i praktyczne |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.