Metodyka nauczania i wychowania osób z niepelnosprawnością sprzężoną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PC-S1-36 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania i wychowania osób z niepelnosprawnością sprzężoną |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Celem modułu będzie zaznajomienie studenta z metodami pracy edukacyjnej , wychowawczej i terapeutycznej, wykorzystywanymi w pracy z osobami ze sprzężonymi niepełnosprawnościami. Efekty kształcenia modułu powiązane są zarówno z ćwiczeniową, jak i wykładową formą kształcenia. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1.Terminologia związana z pojęciem niepełnosprawność złożona 2.Etiologia niepełnosprawności złożonej. Klasyfikacje niepełnosprawności złożonej 3. Modele pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością złożoną. 4.Rola rodziny w procesie rehabilitacji osób z niepełnosprawnością złożoną 5.Alternatywne sposoby porozumiewania się osób z niepełnosprawnością złożoną. 6-7.Ośrodki i instytucje sprawujące opiekę nad osobą z niepełnosprawnością sprzężoną w zakresie edukacji, rehabilitacji i wychowania w woj. śląskim. Ćwiczenia: 1.Możliwości diagnozy osoby z niepełnosprawnością złożoną (skala Callier-azusa) 2.Organizacja i realizacja procesu edukacyjno – rehabilitacyjnego dzieci z niepełnosprawnością złożoną w placówkach integracyjnych ogólnodostępnych i specjalnych na poziomie przedszkolnym i szkolnym 3.Metody i techniki oddziaływania terapeutyczno – edukacyjnego w środowisku rodzinnym, szkolnym i pozaszkolnym 4.Specyfika komunikacji dzieci z niepełnosprawnością złożoną 5.Rola terapeuty w procesie rehabilitacji osób z niepełnosprawnością złożoną 6.Gry i zabawy z dziećmi z niepełnosprawnością złożoną 7.Problemy dorosłości osób z niepełnosprawnością złożoną |
Literatura: |
Frohlich A.: Stymulacja od podstaw. Warszawa 1998. Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową. Red. K.Cwirynkało, Cz. Kosakowski, Toruń 2012 Twardowski A.: Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami. (w:) Pedagogika specjalna. Red. W.Dykcik. Poznań 2007. Wspomaganie rozwoju i rehabilitacja dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń. Red. W.Dykcik, A.Twardowski. Poznań 2004 Zaorska M.: Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniemych w Polsce i Rosji, Toruń 2010. Fournier J.L.: Tato gdzie jedziemy? Katowice 2008 (?) Hepp P.: Świat w moich dłoniach: Życie bez słuchu i wzroku. Katowice 2008 Keller H.: Historia mojego życia. Warszawa 1978 Vujicic N.: Bez rąk, bez nóg, bez ograniczeń! Wrocław 2012. |
Efekty uczenia się: |
Student ma pogłębioną wiedzę na temat możliwych zaburzeń rozwoju zarówno w aspekcie psychologicznym jak i biologicznym pojawiających się w cyklu życia osoby z niepełnosprawnością sprzężoną Student ma uporządkowaną wiedzę na temat ośrodków i instytucji mogących sprawować opiekę nad osobą z niepełnosprawnością sprzężoną w zakresie edukacji, rehabilitacji i wychowania. Student potrafi odpowiednio wybrać i zastosować metody pracy z osobami z niepełnosprawnością sprzężoną w celu efektywnego wykonania zadań związanych z ich edukacją, rehabilitacją oraz wychowaniem. Student w sytuacjach pracy z osobą z niepełnosprawnością sprzężoną potrafi wykazać się profesjonalizmem, stosując zasady etyki zawodowej związanej z pracą pedagoga specjalnego. Student posiada wiedzę na temat współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania osoby ze sprzężoną niepełnosprawnością oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów Student potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i ortodydaktyki w celu analizowania i prognozowania sytuacji oraz dobierania metod pracy z uczniem ze złożoną niepełnosprawnością na poszczególnych etapach edukacyjnych Student potrafi analizować własne działania pedagogiczne związane z projektowaniem programu terapeutycznego Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; projektuje oddziaływania terapeutyczne dla osoby ze sprzężoną niepełnosprawnością |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.