Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Fakultet - Przemoc wobec dzieci – charakter zjawisk i interwencji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PC-S1-53.1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fakultet - Przemoc wobec dzieci – charakter zjawisk i interwencji
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywny

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-18 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jarosz
Prowadzący grup: Ewa Jarosz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

ocena końcowa jest wypadkową: oceny przygotowanego projektu (materiał edukacyjny zawierający wszystkie nurty tematyczne zagadnień), zaangażowania na zajęciach oraz prezentowania na zajęciach przygotowanych zagadnień

Pełny opis:

1. Mity o przemocy wobec dzieci i ich znaczenie

2. Istota zjawiska (przegląd definicji, kryteria zasadnicze rozumienia zjawiska?); Formy i przejawy przemocy wobec dzieci.

3. Historia zjawiska przemocy wobec dzieci – jak było dawniej? Występowanie zjawiska współcześnie – rozmiary i sposoby ich określania szacowania (kwestie diagnozy społecznej i lokalnej - przykłady danych i badań).

4. Wiele hałasu o nic? Znaczenie zjawiska przemocy wobec dziecka /konsekwencje indywidualne i społeczne/

5. Uwarunkowania zjawiska, czynniki ryzyka przemocy wobec dzieci, uwarunkowania przemocowego rodzicielstwa

6. Rozwój działań ochrony dzieci przed przemocą (historia). Źródła współczesnych standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem – międzynarodowe i polskie regulacje w zakresie problemu krzywdzenia dzieci. Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem – założenia, kierunki i poziomy działań. Podstawy prawne przeciwdziałania przemocy wobec dzieci w Polsce.

7. Systemy lokalne ochrony dzieci przed przemocą; wielosektorowe zintegrowane działania - idea, metodyka tworzenia, obszary działań, zespoły interdyscyplinarne, niebieska karta .

Przykłady rozwiązań systemowych i programów w innych krajach.

Przegląd wybranych programów polskich w zakresie ograniczania problemu oraz kampanie społeczne

Uwagi:

literatura przedstawiana na pierwszych zajęciach (kwestie organizacyjne) Zakres zadań indywidualnych prezentowany przy kwestaich organizacyjnych

zajęcia mają charakter dyskusyjno-warsztatowy, analizy problemowej oraz realizacji zadań w grupach oraz mini projektów

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jarosz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

ocena końcowa jest wypadkową: oceny przygotowanego projektu (materiał edukacyjny zawierający wszystkie nurty tematyczne zagadnień), zaangażowania na zajęciach oraz prezentowania na zajęciach przygotowanych zagadnień

Pełny opis:

1. Mity o przemocy wobec dzieci i ich znaczenie

2. Istota zjawiska (przegląd definicji, kryteria zasadnicze rozumienia zjawiska?); Formy i przejawy przemocy wobec dzieci.

3. Historia zjawiska przemocy wobec dzieci – jak było dawniej? Występowanie zjawiska współcześnie – rozmiary i sposoby ich określania szacowania (kwestie diagnozy społecznej i lokalnej - przykłady danych i badań).

4. Wiele hałasu o nic? Znaczenie zjawiska przemocy wobec dziecka /konsekwencje indywidualne i społeczne/

5. Uwarunkowania zjawiska, czynniki ryzyka przemocy wobec dzieci, uwarunkowania przemocowego rodzicielstwa

6. Rozwój działań ochrony dzieci przed przemocą (historia). Źródła współczesnych standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem – międzynarodowe i polskie regulacje w zakresie problemu krzywdzenia dzieci. Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem – założenia, kierunki i poziomy działań. Podstawy prawne przeciwdziałania przemocy wobec dzieci w Polsce.

7. Systemy lokalne ochrony dzieci przed przemocą; wielosektorowe zintegrowane działania - idea, metodyka tworzenia, obszary działań, zespoły interdyscyplinarne, niebieska karta .

Przykłady rozwiązań systemowych i programów w innych krajach.

Przegląd wybranych programów polskich w zakresie ograniczania problemu oraz kampanie społeczne

Uwagi:

literatura przedstawiana na pierwszych zajęciach (kwestie organizacyjne) Zakres zadań indywidualnych prezentowany przy kwestaich organizacyjnych

zajęcia mają charakter dyskusyjno-warsztatowy, analizy problemowej oraz realizacji zadań w grupach oraz mini projektów

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/2020" (w trakcie)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.