Logika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-N2-05 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Logika |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.krzysztofwieczorek.pl/informacje |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
W module Logika zakłada się, że efekty kształcenia będą realizowane za pomocą wykładowej i ćwiczeniowej formy kształcenia. W ramach modułu studenci będą mieli możliwość wzbogacenia wiedzy i doskonalenia umiejętności odnośnie wykorzystania wiedzy z zakresu logiki do uzasadniania własnych tez, budowania argumentów, stosowania praw logiki w przeprowadzonych rozumowaniach. |
Pełny opis: |
1. Klasyczny rachunek zdań (KRZ): budowanie schematów zdań, wykorzystanie metody zero-jedynkowej do badania formuł, sprawdzanie logicznej poprawności wnioskowań. 2. Nazwy i definicje: określanie rodzaju nazwy, badanie stosunków zakresowych między nazwami, badanie poprawności definicji sprawozdawczych i regulujących, tworzenie definicji. 3. Dokonywanie podziałów i klasyfikacji. |
Literatura: |
Podstawowa: Stanosz B., Ćwiczenia z logiki. Warszawa, 1998. Tokarz M., Wykłady z logiki. Tychy, 1998. Wieczorek K., Wprowadzenie do logiki dla studentów wszystkich kierunków. Warszawa, 2005. Uzupełniająca: Ajdukiewicz K., Logika pragmatyczna. Warszawa, 1975. Marciszewski W. (red.), Mała encyklopedia logiki. Ossolineum, 1988. Przybyłowski J., Logika z ogólną metodologią nauk. Gdańsk, 1997. Stanosz B., Wprowadzenie do logiki formalnej. Podręcznik dla humanistów, Warszawa, 2005. Tokarz M., Ćwiczenia z wnioskowania i argumentacji. Tychy, 2006. Ziembiński Z., Logika praktyczna. Warszawa, 1996. |
Efekty uczenia się: |
Student: - Przedstawia teorie naukowe, prawa naukowe oraz ich funkcje wewnątrz naukowe i społeczne, posługuje się terminologią używaną w naukach społecznych oraz w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym; - Sprawnie porozumiewa się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzysta z nowoczesnych rozwiązań technologicznych; - Potrafi określić zależności zachodzące pomiędzy zdaniami, wskazać strukturę wyrażenia języka naturalnego i określić kategorie składniowe jego części, zapisuje logiczne schematy zdań korzystając z symboliki klasycznego rachunku zdań (KRZ). Analizuje wypowiedzi pod kątem ich wieloznaczności i wyjaśnia, na czym ewentualna amfibolia polega. Jest w stanie sprawdzić, czy formuła jest prawem logiki (tautologią). Potrafi zapisać schemat wnioskowania, a następnie zbadać jego poprawność formalną i przedyskutować poprawność materialną. Potrafi dokonać klasyfikacji dowolnego zbioru oraz przeanalizować poprawność dowolnego podziału, określić typ definicji, ocenić jej poprawność, a także samodzielnie zaproponować definicję dowolnego pojęcia. Wykorzystuje terminologię z zakresu logiki do uzasadniania swoich tez; dostrzega stosowane prawa logiki w przeprowadzanych przez siebie rozumowaniach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Napisanie na ostatnich zajęciach sprawdzianu polegającego na rozwiązywaniu zadań podobnych do tych, jakie były przerabiane na ćwiczeniach. Osoby, które biorąc aktywny udział w zajęciach wykazały się umiejętnością rozwiązywania analogicznych zadań przy tablicy, mogą zostać zwolnione z konieczności pisania sprawdzianu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.