Pedagogika penitencjarna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-N2-R-05 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika penitencjarna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Skrócony opis: |
Efekty kształcenia modułu powiązane są zarówno z ćwiczeniową, jak i wykładową formą kształcenia. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Literatura przedmiotu, cel zajęć, warunki zaliczenia i egzamin. Kara pozbawienia wolności i jej cele. 2. Organizacja więzienia, cele resocjalizacyjne i karne. 3. Pedagogika penitencjarna a resocjalizacja. 4. Specyfika odbywania kary w poszczególnych systemach, regulaminy. 5. Specyfika zakładów karnych dla kobiet. 6. Zakłady karne dla więźniów młodocianych i specyfika oddziaływań resocjalizacyjnych 7. „Drugie życie” i charakterystyka podkultury więziennej i sytuacje trudne z zakładzie karnym. 8. Rola wychowawców i pracowników więzienia. Autorytet w pracy penitencjarnej. Negatywne skutki pracy w więzieniu. 9. Problem wypalenia zawodowego i profilaktyka. 10. Udział społeczeństwa w poprawie więźniów. Praca kuratorów sądowych 11. Nauka zawodu, oświata i kultura w więzieniu. Znaczenie nauki szkolnej 12. Alkoholizm, narkotyki a przestępczość. 13. System oddziaływań terapeutycznych w zakładzie karnym. 14. Europejskie standardy traktowania więźniów. Stosowanie tortur i przemocy wobec ludzi pozbawionych wolności. Organizacje międzynarodowe. 15. Opieka postpenitencjarna. Skuteczność stosowania kar. Problemy otwarte w penitencjarystyce. Ćwiczenia 1. Aktualne problemy penitencjarystyki. 2. Więziennictwo w Polsce (zakłady, aktualne problemy, przepisy). 3. Nauka, praca, praca zawodowa i zatrudnienie więźniów. 4. Czas wolny w zakładzie karnym. Kultura, sport, religia. 5. Kontakty ze światem zewnętrznym. Rodzina, odwiedziny, urlopy. 6. Przygotowanie do opuszczenia zakładu karnego, opieka postpenitencjarna. 7. Rola wychowawcy w zakładzie karnym. 8. Wypalenie zawodowe, sytuacje trudne. 9. Specyfika zakładów dla kobiet. 10. Kary, nagrody, prawa więźnia, organizacje międzynarodowe. 11. Przyczyny recydywy. Efektywność pobytu w zakładzie. 12. Propozycje nowych rozwiązań w penitencjarystyce. 13. Koszty więziennictwa. Długie kary i probacja. 14. Więziennictwo na świecie. 15. Przestępczość zorganizowana, narkomania, handel ludźmi, sposoby zapobiegania i oddziaływania penitencjarne. |
Literatura: |
Ciosek M. (2001): Psychologia sądowa i penitencjarna. Wydawnictwo Prawnicze. PWN. Warszawa. Machel H. (2003): Więziennictwo jako instytucja karna i resocjalizacyjna. „Arche”. Gdańsk. Rejman J. (2000): System wychowawczy zakładu penitencjarnego dla młodocianych. Model organizacji i resocjalizacji. Wydawnictwo WSP. Rzeszów. Hołyst B., Ambrozik W., Stępniak P., (2001): Więziennictwo. Nowe wyzwania. Centralny zarząd Służby Więziennej. UAM, PTP, Centralny Ośrodek Szkolenia Służby Więziennej. Warszawa-Poznań-Kalisz. Kozaczuk F., red. (2004): Resocjalizacja instytucjonalna. Perspektywy i zagrożenia. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Rzeszów. Przybyliński S. (2005): Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Impuls. Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Student posiada wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji penitencjarnych. Student posiada umiejętność prezentowania programów korekcyjnych realizowanych w resocjalizacji penitencjarnej. Student docenia wagę resocjalizacji penitencjarnej w procesie przywracania jednostki do życia społecznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin, projekt organizacji placówki penitencjarnej i ocena aktywności w dyskusji grupowej. Obowiązuje znajomość prezentowanych podczas zajęć zagadnień. Oceniana będzie znajomość elementów systemu oddziaływań penitencjarnych. Napisanie przez studenta pracy pisemnej. Wszyscy uczestnicy wykładu napiszą egzamin w terminie uzgodnionym z prowadzącym. Tekst mieści się na jednej stronie A4. Na jego wypełnienie przewidziano 20 minut. Obowiązuje następująca punktacja: 8 - 10 pkt. – ocena: bardzo dobry 6 - 8 pkt. – ocena: dobry plus 4 - 6 pkt. – ocena: dostateczny 2 - 4 pkt. – ocena: dostateczny plus 1 - 2 pkt. – ocena: niedostateczny Wyniki ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Niezaliczony test należy poprawić w formie ustnej. Merytoryczny udział w pracy 2-3 osobowej grupy studentów. Oceniana będzie kompletność i jakość wykonania wystąpienia przedstawiającego problem penitencjarny. Wysoko oceniane będzie korzystanie ze źródeł obcojęzycznych (zwłaszcza anglojęzycznych). Na zajęciach ćwiczeniowych grupy prezentować będą wyniki (8-10 minutowe) prezentowania swojej pracy w postaci wystąpienia i krytycznej analizy problemu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.