Teoria wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-OG-S1-16 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria wychowania | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
||
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-18 - 2016-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alicja Żywczok | |
Prowadzący grup: | Edyta Charzyńska, Beata Ecler-Nocoń, Małgorzata Kitlińska-Król, Alicja Żywczok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocenę końcową z modułu ustala się na podstawie średniej arytmetycznej oceny z ćwiczeń oraz z wykładu (egzaminu). |
|
Skrócony opis: |
Wszystkie, przedstawione efekty kształcenia planuje się osiągnąć za pomocą wykładowej oraz ćwiczeniowej formy kształcenia, dodatkowo zostaną pogłębione przez pracę własną studenta. Celem modułu jest zaznajomienie studentów z teoretycznymi i praktycznymi koncepcjami wychowania oraz ukazanie aktualnego stanu badań. | |
Pełny opis: |
1. Teoria wychowania jako subdyscyplina pedagogiki. 2. Sens i wartość wychowania. Aksjologiczne i teleonomiczne podłoże wychowania. 3. Analiza merytoryczna ideału wychowania. 4. Teleologia wychowania jako dział filozofii wychowania. 5. Zasady, metody i formy wychowania – analiza porównawcza. 6. Autorytet nauczyciela – jego zdobywanie i skutki utraty. 7. Poszanowanie godności człowieka w procesie edukacji – „klucz” pedagogicznego autorytetu. 8. Konstytutywne cechy człowieka – w kierunku teorii osoby. 9. Wolność i zniewolenie w wychowaniu, sposoby przezwyciężania presji szkolnej i barier edukacyjnych. 10. Ontologiczne problemy wychowania. Czy jest możliwe wychowanie człowieka? 11. Życie bez wychowania – podstawowe tezy antypedagogiki. 12. Pojęcie moralnej odpowiedzialności jako podstawowej modalności aksjologicznej. 13. Wychowawczy sens kultywowania tradycji w procesie wychowania. 14. Podstawowe założenia oraz przedstawiciele pedagogiki egzystencjalnej i personalistycznej. Główne Idee pedagogiki filozoficznej i antropologicznej. 15. Związki teorii naukowych z praktyką pedagogiczną. Pedagogika jako nauka teoretyczno-praktyczna. 16. Neonaturalizm pedagogiczny - poglądy J.J. Rousseau wyrażone w jego dziełach. 17. Wychowanie, wychowawca, wychowanek w ujęciu Janusza Korczaka. 18. Znaczenie wychowania do wolności na przykładzie szkoły Rudolfa Steinera i Alexandra S. Neilla. 19. Wychowanie do zacności w teorii wychowania Rabindranatha Tagore. 20. Nowatorskie rozwiązania w systemie prewencyjnym św. Jana Bosko. 21. Altruizm a proces wychowania. 22. Miłość ludzkiej duchowości - rdzeń pedeutologii Jana Władysława Dawida 23. Karola Wojtyły koncepcja wychowania personalistycznego. 24. Stefan Kunowski jako teoretyk współczesnych systemów wychowania. 25. Afirmacja życia - wartość etyczna i ideał wychowania. 26. Samowychowanie jako naczelna kategoria teorii wychowania. 27. Pokój – ideał i cel edukacji międzykulturowej. | |
Literatura: |
Cichoń W.: Wartości – człowiek – wychowanie. Kraków 1996, Wyd. UJ. Ecler-Nocoń B.: Wychowawcze konteksty myśli Karola Wojtyły. Rzecz dla pedagogów. Katowice 2009, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”. Kozielecki J. (red.): Humanistyka przełomu wieków. Warszawa 1999, Wyd. Akademickie „Żak”. Kwieciński Z.: Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza. Poznań – Olsztyn 2000, Wyd. „Edytor”. Łobocki M.: Teoria wychowania w zarysie. Kraków 2003, Oficyna Wyd. „Impuls”. Łobocki M.: Wychowanie moralne w zarysie. Kraków 2002, Oficyna Wyd. „Impuls”. Nalaskowski S.: O ideale wychowania i celach kształcenia. Toruń 1999, Wyd. A. Marszałek. Nowak M.: Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa 2008, WAiP. Olbrycht K. (red.): Edukacja aksjologiczna. Odpowiedzialność pedagoga. Katowice 1995, Wyd. UŚ. Opara, E. Starzyńska – Kościuszko (red.): Z zagadnień współczesnej aksjologii. Olsztyn 1996, Wyd. WSP. Palka S. (red.): Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. Kraków |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-18 - 2017-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alicja Żywczok | |
Prowadzący grup: | Beata Ecler-Nocoń, Alicja Żywczok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocenę końcową z modułu ustala się na podstawie średniej arytmetycznej oceny z ćwiczeń oraz z wykładu (egzaminu). |
|
Skrócony opis: |
Wszystkie, przedstawione efekty kształcenia planuje się osiągnąć za pomocą wykładowej oraz ćwiczeniowej formy kształcenia, dodatkowo zostaną pogłębione przez pracę własną studenta. Celem modułu jest zaznajomienie studentów z teoretycznymi i praktycznymi koncepcjami wychowania oraz ukazanie aktualnego stanu badań. | |
Pełny opis: |
1. Teoria wychowania jako subdyscyplina pedagogiki. 2. Sens i wartość wychowania. Aksjologiczne i teleonomiczne podłoże wychowania. 3. Analiza merytoryczna ideału wychowania. 4. Teleologia wychowania jako dział filozofii wychowania. 5. Zasady, metody i formy wychowania – analiza porównawcza. 6. Autorytet nauczyciela – jego zdobywanie i skutki utraty. 7. Poszanowanie godności człowieka w procesie edukacji – „klucz” pedagogicznego autorytetu. 8. Konstytutywne cechy człowieka – w kierunku teorii osoby. 9. Wolność i zniewolenie w wychowaniu, sposoby przezwyciężania presji szkolnej i barier edukacyjnych. 10. Ontologiczne problemy wychowania. Czy jest możliwe wychowanie człowieka? 11. Życie bez wychowania – podstawowe tezy antypedagogiki. 12. Pojęcie moralnej odpowiedzialności jako podstawowej modalności aksjologicznej. 13. Wychowawczy sens kultywowania tradycji w procesie wychowania. 14. Podstawowe założenia oraz przedstawiciele pedagogiki egzystencjalnej i personalistycznej. Główne Idee pedagogiki filozoficznej i antropologicznej. 15. Związki teorii naukowych z praktyką pedagogiczną. Pedagogika jako nauka teoretyczno-praktyczna. 16. Neonaturalizm pedagogiczny - poglądy J.J. Rousseau wyrażone w jego dziełach. 17. Wychowanie, wychowawca, wychowanek w ujęciu Janusza Korczaka. 18. Znaczenie wychowania do wolności na przykładzie szkoły Rudolfa Steinera i Alexandra S. Neilla. 19. Wychowanie do zacności w teorii wychowania Rabindranatha Tagore. 20. Nowatorskie rozwiązania w systemie prewencyjnym św. Jana Bosko. 21. Altruizm a proces wychowania. 22. Miłość ludzkiej duchowości - rdzeń pedeutologii Jana Władysława Dawida 23. Karola Wojtyły koncepcja wychowania personalistycznego. 24. Stefan Kunowski jako teoretyk współczesnych systemów wychowania. 25. Afirmacja życia - wartość etyczna i ideał wychowania. 26. Samowychowanie jako naczelna kategoria teorii wychowania. 27. Pokój – ideał i cel edukacji międzykulturowej. | |
Literatura: |
Cichoń W.: Wartości – człowiek – wychowanie. Kraków 1996, Wyd. UJ. Ecler-Nocoń B.: Wychowawcze konteksty myśli Karola Wojtyły. Rzecz dla pedagogów. Katowice 2009, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”. Kozielecki J. (red.): Humanistyka przełomu wieków. Warszawa 1999, Wyd. Akademickie „Żak”. Kwieciński Z.: Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza. Poznań – Olsztyn 2000, Wyd. „Edytor”. Łobocki M.: Teoria wychowania w zarysie. Kraków 2003, Oficyna Wyd. „Impuls”. Łobocki M.: Wychowanie moralne w zarysie. Kraków 2002, Oficyna Wyd. „Impuls”. Nalaskowski S.: O ideale wychowania i celach kształcenia. Toruń 1999, Wyd. A. Marszałek. Nowak M.: Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa 2008, WAiP. Olbrycht K. (red.): Edukacja aksjologiczna. Odpowiedzialność pedagoga. Katowice 1995, Wyd. UŚ. Opara, E. Starzyńska – Kościuszko (red.): Z zagadnień współczesnej aksjologii. Olsztyn 1996, Wyd. WSP. Palka S. (red.): Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. Kraków |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alicja Żywczok | |
Prowadzący grup: | Beata Ecler-Nocoń, Alicja Żywczok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocenę końcową z modułu ustala się na podstawie średniej arytmetycznej oceny z ćwiczeń oraz z wykładu (egzaminu). |
|
Skrócony opis: |
Wszystkie, przedstawione efekty kształcenia planuje się osiągnąć za pomocą wykładowej oraz ćwiczeniowej formy kształcenia, dodatkowo zostaną pogłębione przez pracę własną studenta. Celem modułu jest zaznajomienie studentów z teoretycznymi i praktycznymi koncepcjami wychowania oraz ukazanie aktualnego stanu badań. | |
Pełny opis: |
1. Teoria wychowania jako subdyscyplina pedagogiki. 2. Sens i wartość wychowania. Aksjologiczne i teleonomiczne podłoże wychowania. 3. Analiza merytoryczna ideału wychowania. 4. Teleologia wychowania jako dział filozofii wychowania. 5. Zasady, metody i formy wychowania – analiza porównawcza. 6. Autorytet nauczyciela – jego zdobywanie i skutki utraty. 7. Poszanowanie godności człowieka w procesie edukacji – „klucz” pedagogicznego autorytetu. 8. Konstytutywne cechy człowieka – w kierunku teorii osoby. 9. Wolność i zniewolenie w wychowaniu, sposoby przezwyciężania presji szkolnej i barier edukacyjnych. 10. Ontologiczne problemy wychowania. Czy jest możliwe wychowanie człowieka? 11. Życie bez wychowania – podstawowe tezy antypedagogiki. 12. Pojęcie moralnej odpowiedzialności jako podstawowej modalności aksjologicznej. 13. Wychowawczy sens kultywowania tradycji w procesie wychowania. 14. Podstawowe założenia oraz przedstawiciele pedagogiki egzystencjalnej i personalistycznej. Główne Idee pedagogiki filozoficznej i antropologicznej. 15. Związki teorii naukowych z praktyką pedagogiczną. Pedagogika jako nauka teoretyczno-praktyczna. 16. Neonaturalizm pedagogiczny - poglądy J.J. Rousseau wyrażone w jego dziełach. 17. Wychowanie, wychowawca, wychowanek w ujęciu Janusza Korczaka. 18. Znaczenie wychowania do wolności na przykładzie szkoły Rudolfa Steinera i Alexandra S. Neilla. 19. Wychowanie do zacności w teorii wychowania Rabindranatha Tagore. 20. Nowatorskie rozwiązania w systemie prewencyjnym św. Jana Bosko. 21. Altruizm a proces wychowania. 22. Miłość ludzkiej duchowości - rdzeń pedeutologii Jana Władysława Dawida 23. Karola Wojtyły koncepcja wychowania personalistycznego. 24. Stefan Kunowski jako teoretyk współczesnych systemów wychowania. 25. Afirmacja życia - wartość etyczna i ideał wychowania. 26. Samowychowanie jako naczelna kategoria teorii wychowania. 27. Pokój – ideał i cel edukacji międzykulturowej. | |
Literatura: |
Cichoń W.: Wartości – człowiek – wychowanie. Kraków 1996, Wyd. UJ. Ecler-Nocoń B.: Wychowawcze konteksty myśli Karola Wojtyły. Rzecz dla pedagogów. Katowice 2009, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”. Kozielecki J. (red.): Humanistyka przełomu wieków. Warszawa 1999, Wyd. Akademickie „Żak”. Kwieciński Z.: Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza. Poznań – Olsztyn 2000, Wyd. „Edytor”. Łobocki M.: Teoria wychowania w zarysie. Kraków 2003, Oficyna Wyd. „Impuls”. Łobocki M.: Wychowanie moralne w zarysie. Kraków 2002, Oficyna Wyd. „Impuls”. Nalaskowski S.: O ideale wychowania i celach kształcenia. Toruń 1999, Wyd. A. Marszałek. Nowak M.: Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa 2008, WAiP. Olbrycht K. (red.): Edukacja aksjologiczna. Odpowiedzialność pedagoga. Katowice 1995, Wyd. UŚ. Opara, E. Starzyńska – Kościuszko (red.): Z zagadnień współczesnej aksjologii. Olsztyn 1996, Wyd. WSP. Palka S. (red.): Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. Kraków |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alicja Żywczok | |
Prowadzący grup: | Beata Ecler-Nocoń, Alicja Żywczok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.