Metodyka resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-R-N1-05 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka resocjalizacji |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | (brak) |
Skrócony opis: |
Wszystkie efekty kształcenia modułu powiązane są zarówno z ćwiczeniową, jak i wykładową formą kształcenia. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Metodyka resocjalizacji jako dyscyplina wiedzy i praktyki resocjalizacyjnej 2. Zasady wychowania resocjalizacyjnego i ich wpływ na metody resocjalizacji 3. Systemy i modele oddziaływań resocjalizacyjnych 4. Diagnoza i prognoza w resocjalizacji – w kontekście pracy wychowawczej 5. Wybrane koncepcje niedostosowania społecznego i ich wpływ na metody pracy resocjalizacyjnej 6. Indywidualizacja oddziaływań resocjalizacyjnych 7. Procedury (etapy) wychowania resocjalizacyjnego 8. Koncepcja rozwoju interpersonalnego C.E. Sullivana, M. Q. Granta 9. Behawioryzm i jego wpływ na metody wychowania resocjalizacyjnego 10. Strategie wychowania resocjalizacyjnego oraz podstawowe grupy metod (psychotechniki, socjotechniki, kulturo techniki) 11. Metodyka twórczej resocjalizacji 12. Rola wychowawcy w procesie resocjalizacji 13. Resocjalizacja w instytucjach zamkniętych 14. Resocjalizacja w środowisku otwartym 15. Między resocjalizacją a pomocą społeczną Ćwiczenia: 1. 1. /2. Metody wpływu osobistego i sytuacyjnego w resocjalizacji. Grupa społeczna i elementy kultury jako środki resocjalizacji. 3. 3. Resocjalizacja w zakładzie karnym versus kary pośrednie oraz probacja. 4. 4. Instytucje wychowania resocjalizującego dla nieletnich i ich metodyka. 7. 5. / 6. Resocjalizacja w środowisku otwartym (streetworking, partyworking, psychopedagogika przygody, survival). 8. 7. / 8. Dramatoterapia. 9. 9. Metody pracy w socjoterapii. Społeczność korekcyjna. 10. 10. Muzykoterapia. 11. 11.Amerykańskie programy resocjalizacyjne. 13. 12. Metodyka pracy resocjalizacyjnej w uzależnieniach. 14. 13. Omówienie oddanych prac zaliczeniowych: („…….. jako skuteczny środek resocjalizacji. Uzasadnienie w świetle własnych przekonań, własnej praktyki lub istniejących teorii pedagogicznych, socjologicznych, psychologicznych”). |
Literatura: |
Benedyczak St., Jędrzejak K., Nowak B., Szczepaniak P., Urbańska L.: Wprowadzenie do metodyki pracy penitencjarnej (część I i II) Kalisz 1995. - Czapów Cz.: Wychowanie resocjalizujące. Warszawa 1978 - Górski S.: Metodyka resocjalizacyjna Warszawa 1982. Konopczyński M.: Twórcza resocjalizacja, Warszawa 1996 - Konopczyński M., Metodyka twórczej resocjalizacji. Warszawa 2006 - Kozaczuk F., Urban B.: Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży. Rzeszów 2001 - Machel H.: Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Wyd. Arche, Gdańsk 2003 - Pospiszyl K.: Resocjalizacja, Warszawa 1993 - Pytka L.: Pedagogika resocjalizacyjna Warszawa 2000. - Urban B. Stanik J. M. (red), Resocjalizacja. Warszawa 2007 |
Efekty uczenia się: |
Student wymienia zalety i wady resocjalizacji w środowisku zamkniętym oraz otwartym. Student ma elementarną wiedzę dotyczącą komunikowania interpersonalnego w procesie resocjalizacji. Student umie posługiwać się wiedzą z zakresu różnych teorii resocjalizacji (zwłaszcza z zakresu psychopatologii) oraz wykorzystywać ją do projektowania oddziaływań resocjalizacyjnych. Student potrafi opisać zastosowanie antropotechnik, socjotechnik oraz kulturotechnik w resocjalizacji z jednoczesnym wskazaniem własnych preferencji w zakresie wyboru określonych metod. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: Oceniana będzie zdolność zbudowania wypowiedzi pisemnej, argumentacja, refleksyjność, krytycyzm oraz zdolność tworzenia odsyłaczy (przypisów) do źródeł, z których piszący pozyskuje treści. Student musi przedstawić metodę lub teorię, do której przekonany jest, iż jej zastosowanie może mieć wymierne rezultaty resocjalizacyjne. Temat eseju: „… jako skuteczny środek resocjalizacji. Uzasadnienie w świetle własnych przekonań, własnej praktyki lub wybranej teorii pedagogicznej, socjologicznej lub psychologicznej”. Prowadzący ćwiczenia zbiera prace (najpóźniej trzeba je przekazać na przedostatnich zajęciach ćwiczeniowych), sprawdza i przynosi ocenione na ostatnie zajęcia. Wykłady: Oceniane będzie logiczność i merytoryczność treści z egzaminu pisemnego. W ustalonym terminie (sesja egzaminacyjna),studenci otrzymają losowe zagadnienia do odpowiedzi pisemnej, czas odpowiedzi 1godzina. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.