Terapia w resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-R-N1-06 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Terapia w resocjalizacji |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | (brak) |
Skrócony opis: |
Wszystkie efekty kształcenia modułu powiązane są zarówno z ćwiczeniową, jak i wykładową formą kształcenia. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Ogólne wprowadzenie w zakres przedmiotu, forma i sposób zaliczenia przedmiotu 2. Terapia pedagogiczna – rozstrzygnięcia definicyjne, cele, rodzaje 3. Metody i techniki stosowane terapii pedagogicznej 4. Rodzaje pomocy psychologicznej i możliwości stosowania w resocjalizacji 5. Psychoterapia – cele, formy, rodzaje 6. Podejście psychodynamiczne w psychoterapii od Z. Frouda do współczesnych ujęć. 7. Podejście behawioralne i poznawczo-behawioralne 8. Podejście humanistyczno-egzystencjonalne 9. Wpływ poszczególnych szkół psychoterapeutycznych na oddziaływania resocjalizacyjne 10. Cele psychoterapii (terapii) w resocjalizacji i możliwości ich realizacji 11. Wybrane procedury terapeutyczne stosowane w resocjalizacji 12. Wychowawca czy terapeuta perspektywa resocjalizacyjna 13. Socjoterapia i możliwości jej wykorzystania w procesie resocjalizacji 14. Kulturoterapia (aroterapia) i jej możliwości wykorzystania w resocjalizacji 15. Postawa terapeutyczna w resocjalizacji Ćwiczenia: 1. Trudności i niepowodzenia szkolne. Terapia pedagogiczna. 2. Strategie i procedury wychowania resocjalizacyjnego. Zakres i odmiany wychowawczego postępowania resocjalizującego. Zależność pracy resocjalizacyjnej od cech psychicznych. 3. Metody twórczej resocjalizacji. 4. Psychoterapia. Nurty, formy, cele i zjawiska w psychoterapii. 5. Terapia i techniki behawioralne i poznawczo – behawioralne. 6. Psychodrama. Techniki i fazy psychodramy. 7. Terapia strategiczna M. H. Ericksona. 8. Rodzina jako system. Podstawowe techniki pracy w podejściu systemowym. 9. Specyfika pracy w grupie. |
Literatura: |
Bartkowicz Z., Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin 2001 - Dąbrowska-Jabłońska I. (red), Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków 2006 - Ganczarska M. (red), Socjoterapia wychowanków pogotowia opiekuńczego, Opole 2008 - Geldard K., Geldard D., Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, Gdańsk 2005 - Grzesiuk L. (red), Psychoterapia, Warszawa 2000 - Janiszewski M., Podstawy muzykoterapii, Łódź 2005 - Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 2001 - Kazdin A., Weisz J., Psychoterapia dzieci i młodzieży, Kraków 2006 - King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk 2003 - Kendall P. (red), Terapia dzieci i młodzieży, Kraków 2010 - Konieczny E., Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2004 - Prochaska J., Norcross J., Systemy Psychoterapeutyczne, Warszawa 2006 - Rejzner A., Szczepaniak P. (red), Terapia w resocjalizacji, Warszawa 2009, cz. I i II - Sawicka K. (red), Socjoterapia, Warszawa 1998 - Stankowski A.: Elementy terapii pedagogicznej w pracy nauczyciela-wychowawcy, Katowice 1986. |
Efekty uczenia się: |
Student ma elementarną wiedzę dotyczącą komunikowania interpersonalnego w procesie resocjalizacji. Student umie posługiwać się wiedzą z zakresu różnych teorii resocjalizacji (zwłaszcza z zakresu psychopatologii) oraz wykorzystywać ją do projektowania oddziaływań resocjalizacyjnych. Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności terapeutycznych, rozumie konieczność ciągłego doskonalenia swoich kompetencji w tym zakresie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Oceniane będzie logiczność i merytoryczność treści z egzaminu pisemnego. W ustalonym terminie (sesja egzaminacyjna),studenci otrzymają losowe zagadnienia do odpowiedzi pisemnej, czas odpowiedzi 1godzina. Ćwiczenia: Ocena projektu oddziaływań w oparciu o sprawdzenie: 1. Umiejętności opisu teoretycznego modelu uzasadniającego w jaki sposób to, co jest proponowane w programie będzie miało wpływ na resocjalizację; 2. Umiejętności zidentyfikowania czynników, których zmiana będzie prowadzić do zmniejszenia ryzyka powrotu do zachowań sprzecznych z normami; 3. Umiejętności adekwatnego określenia spektrum celów ogólnych i szczegółowych; 4. Umiejętności adekwatnego doboru metod i technik oddziaływań; 5. Umiejętności określenia intensywności, sekwencji (harmonogram) oraz czasu trwania oddziaływań; 6. Umiejętności określenia miejsca realizacji oddziaływań oraz osób za nie odpowiedzialnych; Umiejętności określenia sposobów oceny efektów projektu oraz kryteriów realizacji jego celów. Student oddaje pracę pisemną (w formie wydrukowanej) w terminie ustalonym z grupą na pierwszych zajęciach. W przypadku nieoddania pracy w terminie - student otrzymuje ocenę niedostateczną, którą należy poprawić oddając poprawną merytorycznie pracę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.