Teoretyczne podstawy resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-R-N2-01 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy resocjalizacji |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Skrócony opis: |
Efekty kształcenia modułu powiązane są zarówno z ćwiczeniową, jak i wykładową formą kształcenia. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Literatura przedmiotu, cel zajęć, warunki zaliczenia, wymagania egzaminacyjne 2. Przyczyny niedostosowania społecznego i demoralizacji nieletnich 3. Komunikacja w rodzinie i metody wychowawcze jako źródło zaburzeń w zachowaniu 4. Praca wychowawcza szkoły i oddziaływania profilaktyczne na młodzież. Błędy w procesie kształcenia 5. Społeczeństwo i sprawy przemocy. Rola świadków 6. Ludobójstwo, czynniki kulturowe i społeczne 7. Język, tatuaże i zachowania w grupach przestępczych jako utrudnienie w resocjalizacji 8. Cel oddziaływań resocjalizacyjnych i wymagania społeczne. Udział społeczeństwa w resocjalizacji 9. Twórcy pedagogiki resocjalizacyjnej i propozycje pracy z młodzieżą (S. Jedlewski, Cz. Czapów, K. Pospiszyl, L. Pytka, B. Urban, O. Lipkowski i in.) 10. Zasady ortodydaktyki i cele oddziaływań resocjalizacyjnych w szkole 11. Zasady oddziaływań resocjalizacyjnych. Cel pobytu w placówkach dla młodzieży oraz w zakładzie karnym dla dorosłych 12. Organizacja palcówek dla nieletnich – zakład poprawczy i ośrodki wychowawcze 13. Problemy otwarte w resocjalizacji. Propozycje modyfikacji i zmian w systemie oddziaływań resocjalizacyjnych Ćwiczenia 1. Aktualne zagadnienia i problemy resocjalizacji 2. Zadaniem studentów będzie przygotowanie w grupach koncepcji resocjalizacji wybranych autorów (własnych propozycji oddziaływań poprawczych i reedukacyjnych) w postaci prezentacji określonych twórców i ich dorobku lub prezentacji wybranych placówek i systemów autorskich w resocjalizacji. Studenci mają za zadanie przedstawić oryginalny wkład autorski i dokonać jego krytycznej analizy (plakaty, wywiady, filmy, prezentacja dorobku, wystąpienia multimedialne itp.). |
Literatura: |
Pospiszyl K. (1990): Resocjalizacja nieletnich. Doświadczenia i koncepcje. WSiP. Warszawa. Szczęsny W.W. (2003): Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki. Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Warszawa. Urban B., Stanik red. J.M. (2007): Resocjalizacja, T. 1, 2. PWN. Warszawa. Mudrecka I. (2004): Z zagadnień pedagogiki resocjalizacyjnej. Uniwersytet Opolski. Opole. Pytka L. (1995): Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodyczne. WSPS. Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Zna aktualną terminologię z zakresu resocjalizacji oraz dziedzin pokrewnych. Ma wiedzę na temat teorii wychowania i resocjalizacji. Potrafi posługiwać się teorią z zakresu resocjalizacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin, projekt i ocena aktywności w dyskusji grupowej.Obowiązuje znajomość prezentowanych podczas zajęć zagadnień Oceniana będzie znajomość propozycji resocjalizacji wybranych twórców oraz znajomość treści w. i ćw. Napisanie przez studenta pracy pisemnej. Wszyscy uczestnicy wykładu napiszą w terminie uzgodnionym z prowadzącym. Praca mieści się na jednej stronie A4. Na jego wypełnienie przewidziano 20 minut. Obowiązuje następująca punktacja: 10 - 12 pkt. – ocena: bardzo dobry 8 - 10 pkt. – ocena: dobry plus 6 - 8 pkt. – ocena: dobry 4 - 6 pkt. – ocena: dostateczny plus 2 - 4 pkt. – ocena: dostateczny 0 - 2 pkt. – ocena: niedostateczny Wyniki ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Niezaliczony test należy poprawić w formie ustnej. Merytoryczny udział w pracy 2-3 osobowej grupy studentów. Oceniana będzie kompletność i jakość wykonania projektu przedstawiającego dorobek określonego autora. Na zajęciach ćwiczeniowych grupy prezentować będą wyniki (3-4 minutowe wystąpienia) swojej całosemestralnej pracy w postaci prezentacji projektów. Student czyta zadane lektury i bierze udział w problemowej dyskusji grupowej. Oceniana będzie jakość i kompletność analizy propozycji resocjalizacji określonych twórców, krytyczna analiza przedstawionych propozycji. Pozostali studenci oceniani będą za twórczy wkład w dyskusję nad przedstawionymi propozycjami przez poszczególną grupę studentów. Prowadzący zajęcia podsumowuje uzyskane przez każdego studenta wyniki. Na podstawie oceny uzyskanej z aktywności (ilość plusów) oraz oceny z wystąpienia (projektu) przedstawienia i krytycznej analizy propozycji. Osoby nieobecne, rzadko aktywnie uczestnicząc w dyskusji itp. zobowiązane są do zaliczenia materiału w sposób uzgodniony z wykładowcą. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.