Edukacja międzykulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PE-S2-10 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja międzykulturowa |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Skrócony opis: |
Wszystkie, przedstawione efekty kształcenia Edukacji międzykulturowej planuje się osiągnąć za pomocą wykładowej oraz ćwiczeniowej formy kształcenia, dodatkowo zostaną pogłębione poprzez pracę własną studenta. Celem modułu jest zaznajomienie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania różnych społeczności oraz ich współczesnymi przeobrażeniami, a także poszerzenie horyzontów myślowych związanych z rodzimym i obcym dziedzictwem kulturowym. |
Pełny opis: |
wykład: 1. Kultura, zróżnicowanie kulturowe, wrażliwość kulturowa, proces akulturacji. 2. Edukacja wielokulturowa a edukacja międzykulturowa – analiza krytyczna. 3. Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce. 4. Edukacja międzykulturowa – modele, strategie, komponenty. 5. Ruchy migracyjne a problematyka edukacji interkulturowej. 6. Procesy kreowania tożsamości kulturowej. 7. Polityka równościowa w kontekście edukacji międzykulturowej. ćwiczenia: 1. Edukacja wielokulturowa, edukacja międzykulturowa, edukacja regionalna – cele, zadania, przedmiot, zakresy pojęć. 2. Praktyczne aplikacje edukacji międzykulturowej – analiza celów i treści kształcenia programów edukacyjnych. 3. Edukacja międzykulturowa: dylematy i powinności nauczyciela. 4. Nauczyciel – animator procesu kreowania tożsamości kulturowej. 5. Projektowanie sytuacji edukacyjnych ukierunkowanych na edukację międzykulturową, uwzględniającą podejście równościowe. 6. Prezentacja studenckich propozycji realizacji projektów edukacji międzykulturowej. |
Literatura: |
wykład: Bokszański Z.: Tożsamości zbiorowe. Warszawa 2006. Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E. (red.): Edukacja międzykulturowa – teorie, poglądy, doświadczenia społeczne. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2010. Nikitorowicz J.: Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej. Gdańsk 2005. ćwiczenia: Lalak D. (red.): Dom i ojczyzna. Dylematy wielokulturowości. Warszawa 2008. Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Szczurek-Boruta A. (red.): Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie. Katowice 2000. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Grabowska B. (red.): Przemiany społeczno-cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości. Cieszyn – Warszawa – Kraków 2005. Lewowicki T., Urban J. (red.): Edukacja międzykulturowa na pograniczach w pierwszych latach rozszerzonej Unii Europejskiej – teoria i praktyka. Katowice 2007. Szczurek-Boruta A.: Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. Cieszyn-Kraków 2007. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie wieloaspektową etiologię obecnych wyzwań / zagrożeń procesu wychowania, przekazu dziedzictwa kulturowego; dostrzega kulturowe uwarunkowania procesów edukacyjnych. Student prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych, kulturowych. Student kreatywnie, zgodnie współpracuje z członkami grupy, wyznacza cele działań optymalne dla grupy; student sprawnie i skutecznie komunikuję się z członkami swego zespołu (także drogą elektroniczną). Student kształtuje postawę „pedagoga jutra” otwartego na zmiany, ustawicznie dążącego do uzupełniania i aktualizowania wiedzy oraz nabywania nowych kompetencji; student potrafi jednoznacznie ocenić własną znajomość współczesnych trendów w kulturze polskiej i europejskiej; Student jest przygotowany do porozumiewania się z różnymi osobami, również posiadającymi inne doświadczenia oraz inne dziedzictwo kulturowe; ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata. |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład: - pozytywny wynik testu wiedzy - uzyskanie minimum 51% maksymalnej punktacji - test wiedzy – czas trwania 45 minut, pytania testowe oraz pytania problemowe sprawdzające wiedzę (jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, pytania rozstrzygnięcia i pytania otwarte) ćwiczenia: - znajomość głównych zagadnień literatury obowiązkowej, umiejętność odwoływania się do wybranych pozycji literatury uzupełniającej, umiejętność terminowego przygotowania projektu edukacji międzykulturowej w sposób kreatywny i możliwy do zrealizowania w określonej grupie docelowej, umiejętność sformułowania celów oraz dookreślenia: metod realizacji działań, adresatów (grupa wiekowa/placówka), środków dydaktycznych oraz przebiegu procesu edukacji międzykulturowej, umiejętność skutecznej komunikacji w trakcie przygotowywania projektu wewnątrz grupy zadaniowej (również drogą elektroniczną) oraz w trakcie realizacji projektu z uczestnikami procesu - w ramach projektów realizowanych w grupach studenci oddają w wyznaczonym terminie konspekt zajęć dotyczący edukacji międzykulturowej (w wersji wydrukowanej oraz w wersji elektronicznej na adres e-mail osoby prowadzącej weryfikację) oraz prezentują/przeprowadzają fragmentarycznie wybrane elementy projektu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.