Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja międzykulturowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PE-S2-10
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja międzykulturowa
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych.

Skrócony opis:

Wszystkie, przedstawione efekty kształcenia Edukacji międzykulturowej planuje się osiągnąć za pomocą wykładowej oraz ćwiczeniowej formy kształcenia, dodatkowo zostaną pogłębione poprzez pracę własną studenta.

Celem modułu jest zaznajomienie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania różnych społeczności oraz ich współczesnymi przeobrażeniami, a także poszerzenie horyzontów myślowych związanych z rodzimym i obcym dziedzictwem kulturowym.

Pełny opis:

wykład:

1. Kultura, zróżnicowanie kulturowe, wrażliwość kulturowa, proces akulturacji.

2. Edukacja wielokulturowa a edukacja międzykulturowa – analiza krytyczna.

3. Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce.

4. Edukacja międzykulturowa – modele, strategie, komponenty.

5. Ruchy migracyjne a problematyka edukacji interkulturowej.

6. Procesy kreowania tożsamości kulturowej.

7. Polityka równościowa w kontekście edukacji międzykulturowej.

ćwiczenia:

1. Edukacja wielokulturowa, edukacja międzykulturowa, edukacja regionalna – cele, zadania, przedmiot, zakresy pojęć.

2. Praktyczne aplikacje edukacji międzykulturowej – analiza celów i treści kształcenia programów edukacyjnych.

3. Edukacja międzykulturowa: dylematy i powinności nauczyciela.

4. Nauczyciel – animator procesu kreowania tożsamości kulturowej.

5. Projektowanie sytuacji edukacyjnych ukierunkowanych na edukację międzykulturową, uwzględniającą podejście równościowe.

6. Prezentacja studenckich propozycji realizacji projektów edukacji międzykulturowej.

Literatura:

wykład:

Bokszański Z.: Tożsamości zbiorowe. Warszawa 2006.

Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E. (red.): Edukacja międzykulturowa – teorie, poglądy, doświadczenia społeczne. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2010.

Nikitorowicz J.: Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej. Gdańsk 2005.

ćwiczenia:

Lalak D. (red.): Dom i ojczyzna. Dylematy wielokulturowości. Warszawa 2008.

Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Szczurek-Boruta A. (red.): Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie. Katowice 2000.

Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Grabowska B. (red.): Przemiany społeczno-cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości. Cieszyn – Warszawa – Kraków 2005.

Lewowicki T., Urban J. (red.): Edukacja międzykulturowa na pograniczach w pierwszych latach rozszerzonej Unii Europejskiej – teoria i praktyka. Katowice 2007.

Szczurek-Boruta A.: Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. Cieszyn-Kraków 2007.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie wieloaspektową etiologię obecnych wyzwań / zagrożeń procesu wychowania, przekazu dziedzictwa kulturowego; dostrzega kulturowe uwarunkowania procesów edukacyjnych.

Student prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych, kulturowych.

Student kreatywnie, zgodnie współpracuje z członkami grupy, wyznacza cele działań optymalne dla grupy; student sprawnie i skutecznie komunikuję się z członkami swego zespołu (także drogą elektroniczną).

Student kształtuje postawę „pedagoga jutra” otwartego na zmiany, ustawicznie dążącego do uzupełniania i aktualizowania wiedzy oraz nabywania nowych kompetencji; student potrafi jednoznacznie ocenić własną znajomość współczesnych trendów w kulturze polskiej i europejskiej;

Student jest przygotowany do porozumiewania się z różnymi osobami, również posiadającymi inne doświadczenia oraz inne dziedzictwo kulturowe; ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata.

Metody i kryteria oceniania:

wykład:

- pozytywny wynik testu wiedzy - uzyskanie minimum 51% maksymalnej punktacji

- test wiedzy – czas trwania 45 minut, pytania testowe oraz pytania problemowe sprawdzające wiedzę (jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, pytania rozstrzygnięcia i pytania otwarte)

ćwiczenia:

- znajomość głównych zagadnień literatury obowiązkowej, umiejętność odwoływania się do wybranych pozycji literatury uzupełniającej, umiejętność terminowego przygotowania projektu edukacji międzykulturowej w sposób kreatywny i możliwy do zrealizowania w określonej grupie docelowej, umiejętność sformułowania celów oraz dookreślenia: metod realizacji działań, adresatów (grupa wiekowa/placówka), środków dydaktycznych oraz przebiegu procesu edukacji międzykulturowej, umiejętność skutecznej komunikacji w trakcie przygotowywania projektu wewnątrz grupy zadaniowej (również drogą elektroniczną) oraz w trakcie realizacji projektu z uczestnikami procesu

- w ramach projektów realizowanych w grupach studenci oddają w wyznaczonym terminie konspekt zajęć dotyczący edukacji międzykulturowej (w wersji wydrukowanej oraz w wersji elektronicznej na adres e-mail osoby prowadzącej weryfikację) oraz prezentują/przeprowadzają fragmentarycznie wybrane elementy projektu

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)