Teoretyczne podstawy wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PELWP015 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy wychowania |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Przedm. obowiązk. - 2 sem.pedagogiki,specj.zintegr.eduk.wczesnoszkol. i wychowanie przedszkolne/sIs/ Przedmioty do średniej za 1 i 2 sem, pedag. /dz. lic.przedszk/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Pełny opis: |
: Celem realizowanego przedmiotu nauczania jest zaznajomienie studentów z zakresem treści teorii wychowania oraz znaczeniem tejże subdyscypliny w tworzeniu teoretycznego zaplecza pedagogiki. Przedmiot dostarcza inspiracji do interdyscyplinarnego spostrzegania złożonych zjawisk wychowawczych, zwłaszcza zaś do badania pogranicza pedagogiki i etyki. Przekazuje systemowo ujętą wiedzę z zakresu antropologicznych podstaw wychowania, a także aksjologii i teleologii pedagogicznej. Prezentacja zagadnień dotyczących ontologii procesów wychowawczych i metodologii teorii wychowania ma skłonić studentów do refleksji nad własną strukturą aksjologiczną oraz do rozwijania zainteresowań naukowych. Treści programowe: - Teoria wychowania jako subdyscyplina pedagogiki - jej osobliwości i status metodologiczny, analiza oddziaływań wychowawczych, - Sens i wartość wychowania. Aksjologiczne podłoże wychowania. Specyfika aksjologicznej struktury człowieka. Wartości znaczące w procesie wychowania, - Analiza merytoryczna ideału wychowania. Znaczenie ustanawiania ideału wychowania, - Teleologia wychowania jako dział filozofii wychowania. Koncepcje stanowienia celów wychowania, wybrane typologie celów wychowania, źródła celów wychowania, kontrowersje wokół celów wychowania, cel a wartość. - Autorytet nauczyciela - jego zdobywanie i skutki utraty. Możliwości odbudowy autorytatywnych relacji wychowawczych, - Poszanowanie godności człowieka w procesie edukacji - "klucz" pedagogicznego autorytetu. Rozwój człowieczeństwa - naczelna zasada relacji wychowawczych. - Konstytutywne cechy człowieka - w kierunku antropologii pedagogicznej. Wykorzystanie potencjalności człowieka w procesie wychowania, - Znaczenie wychowania moralnego w przezwyciężaniu wielu zagrożeń społecznych, - Prezentacja współczesnych teorii i nurtów wychowania. |
Literatura: |
1. M. Łobocki, Teoria wychowania w zarysie. Kraków 2003, Oficyna Wydawnicza Impuls. 2. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika. T 1, 2. Warszawa 2004, PWN. 3. K. Sośnicki, Istota i cele wychowania. Warszawa 1964, PZWS. 4. S. Nalaskowski, O ideale wychowania i celach kształcenia. Toruń 1999, Wydawnictwo A. Marszałek. 5. R. Schulz, Antropologiczne podstawy wychowania. Warszawa 1996, Wydawnictwo Akademickie "Żak". 6. J. Starańczak ( red.), Z zagadnień filozofii człowieka. Olsztyn 1993, Wydawnictwo WSP. 7. F. Adamski (red.), Człowiek - wychowanie - kultura. Kraków 1993, Wydawnictwo WAM. 8. J. Czerny, Zarys pedagogiki aksjologicznej. Katowice 1998, Wydawnictwo "Śląsk". 9. W. Cichoń, Wartości - człowiek - wychowanie. Kraków 1996, Wydawnictwo UJ. 10. T. Kukołowicz (red.), Teoria wychowania. Wybrane zagadnienia. Stalowa Wola 1997. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.