Muzyka w stymulacji małego dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PELWP050 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Muzyka w stymulacji małego dziecka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Przedm. obowiązk. - 1 sem.pedagogiki,specj.zintegr.eduk.wczesnoszkol. i wychowanie przedszkolne/sIs/ Przedmioty do średniej za 1 i 2 sem, pedag. /dz. lic.przedszk/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Pełny opis: |
Spontaniczne reakcje ruchowe na różne sytuacje muzyczne i pozamuzyczne - gry i zabawy przy muzyce i do muzyki. Ćwiczenia z zakresu techniki ruchu: korektywne, zapobiegające wadliwej postawie, rozwijające sprawność i estetykę w pozycji siedzącej, stojącej i w przestrzeni (ćwiczenia rąk, stóp), rozluźniające. Opanowanie podstawowych kroków: marsz, bieg, skoki, podskoki i cwał; ustawienie w kole, rzędach, szeregach, parach i grupach. Ćwiczenia kształcące procesy pobudzania i hamowania z zastosowaniem sygnałów muzycznych z użyciem rekwizytów, kształcące poczucie rytmu muzycznego: uwrażliwienie na akcent metryczny w taktach na 2, 3 i 4. Realizowanie ruchem wartości rytmicznych: ćwierćnut, ósemek, półnut, półnuty z kropką, całej nuty oraz grup rytmicznych i pauz. Ćwiczenia kształcące poczucie wysokości dźwięku oraz rozpoznawanie i wyrażanie umownym ruchem kierunku linii melodycznej. Ćwiczenia i zabawy tematyczne oparte na formie AB, ABA i ronda. Zabawy taneczne, tańce charakterystyczne, ludowe i narodowe. Pedagogika zabawy: tańce integracyjne, tańce dla grupy, zabawy z muzyką ruchem i dźwiękiem, taniec twórczy, pantomima. Zabawy z piosenką. Opanowanie gry na wybranym instrumencie melodycznym (flet, dzwonki). Zapoznanie z brzmieniem i wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych wchodzących w skład podstawowego instrumentarium szkolnego. Nauka piosenek z repertuaru przedszkolnego, przeznaczonych dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Warsztaty twórcze obszarze idei integracji sztuki (muzyki, tańca, poezji, plastyki, teatru, ruchu). Cel: Zapoznanie z różnorodnym repertuarem tańców ludowych, narodowych i standardowych. Nabywanie umiejętności twórczego opracowywania ruchu, gestu do piosenek, muzyki artystycznej i popularnej. |
Literatura: |
Krzyżowska T.: Zabawy z piosenka. Katowice 1995 Ławrowska R.: Muzyka i ruch. Warszawa 1991 Malko D.: Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu. Warszawa 1990 Smoczyńska-Nachtman U.: Kalendarz muzyczny w przedszkolu. Warszawa 1988 Smoczyńska-Nachtman U.: Muzyka dla dzieci. Warszawa 1992 Stadnicka J.: Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową. Warszawa 1998 Suświłło M.: Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej. Olsztyn 2001 Wesołowski F.: Zasady muzyki. Warszawa 2001 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.