Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Muzyka w stymulacji małego dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PELWP050
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Muzyka w stymulacji małego dziecka
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Przedm. obowiązk. - 1 sem.pedagogiki,specj.zintegr.eduk.wczesnoszkol. i wychowanie przedszkolne/sIs/
Przedmioty do średniej za 1 i 2 sem, pedag. /dz. lic.przedszk/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Pełny opis:

Spontaniczne reakcje ruchowe na różne sytuacje muzyczne i pozamuzyczne - gry i zabawy przy muzyce i do muzyki. Ćwiczenia z zakresu techniki ruchu: korektywne, zapobiegające wadliwej postawie, rozwijające sprawność i estetykę w pozycji siedzącej, stojącej i w przestrzeni (ćwiczenia rąk, stóp), rozluźniające. Opanowanie podstawowych kroków: marsz, bieg, skoki, podskoki i cwał; ustawienie w kole, rzędach, szeregach, parach i grupach. Ćwiczenia kształcące procesy pobudzania i hamowania z zastosowaniem sygnałów muzycznych z użyciem rekwizytów, kształcące poczucie rytmu muzycznego: uwrażliwienie na akcent metryczny w taktach na 2, 3 i 4. Realizowanie ruchem wartości rytmicznych: ćwierćnut, ósemek, półnut, półnuty z kropką, całej nuty oraz grup rytmicznych i pauz. Ćwiczenia kształcące poczucie wysokości dźwięku oraz rozpoznawanie i wyrażanie umownym ruchem kierunku linii melodycznej. Ćwiczenia i zabawy tematyczne oparte na formie AB, ABA i ronda. Zabawy taneczne, tańce charakterystyczne, ludowe i narodowe. Pedagogika zabawy: tańce integracyjne, tańce dla grupy, zabawy z muzyką ruchem i dźwiękiem, taniec twórczy, pantomima. Zabawy z piosenką. Opanowanie gry na wybranym instrumencie melodycznym (flet, dzwonki). Zapoznanie z brzmieniem i wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych wchodzących w skład podstawowego instrumentarium szkolnego. Nauka piosenek z repertuaru przedszkolnego, przeznaczonych dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Warsztaty twórcze obszarze idei integracji sztuki (muzyki, tańca, poezji, plastyki, teatru, ruchu).

Cel: Zapoznanie z różnorodnym repertuarem tańców ludowych, narodowych i standardowych. Nabywanie umiejętności twórczego opracowywania ruchu, gestu do piosenek, muzyki artystycznej i popularnej.

Literatura:

Krzyżowska T.: Zabawy z piosenka. Katowice 1995

Ławrowska R.: Muzyka i ruch. Warszawa 1991

Malko D.: Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu. Warszawa 1990

Smoczyńska-Nachtman U.: Kalendarz muzyczny w przedszkolu. Warszawa 1988

Smoczyńska-Nachtman U.: Muzyka dla dzieci. Warszawa 1992

Stadnicka J.: Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową. Warszawa 1998

Suświłło M.: Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej. Olsztyn 2001

Wesołowski F.: Zasady muzyki. Warszawa 2001

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)