Wybrane metody diagnozy psychologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS-NM-025 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane metody diagnozy psychologicznej |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 5 sem. psychologii /wiecz. mag./ |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Brak |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT L
L
ŚR L
L
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Langer | |
Prowadzący grup: | Marcin Langer | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | TEST: Wiedza na temat poznanych metod diagnostycznych oraz umiejętność krytycznej oceny ich przydatności w badaniach psychologicznych. Rozeznanie w prawidłowościach procesu diagnostycznego, świadomość ważności socjokulturowych wpływów na proces diagnostyczny, znajomość różnych metod adaptacji narzędzi diagnostycznych oraz znajomość standardów metodologicznych w diagnozie. PRACA ZALICZENIOWA: Umiejętność nawiązania kontaktu z badaną osobą oraz poinformowania jej o procedurze badania i jego celu oraz przeprowadzenia badania za pomocą wybranej metody, zgodnie z jej instrukcją. Umiejętność obliczenia oraz zinterpretowania wyników uzyskanych drogą badania wybraną metodą, a także oceny wartości uzyskanych wyników pomiaru oraz wpisania ich w szerszy kontekst informacji o osobie badanej (a pozyskanych np. drogą wywiadu lub obserwacji). Umiejętność sporządzenia syntetycznego raportu z badania. Umiejętność przekazania osobie badanej lub zainteresowanym instytucjom wyników badania. TEST: KRYTERIA OCENY: 50-60% możliwych do uzyskania punktów dst 60,1 -69,9% możliwych do uzyskania punktów +dst 70-80% możliwych do uzyskania punktów db 80,1-90% możliwych do uzyskania punktów +db 90,1 -100 % możliwych do uzyskania punktów bdb PRZEBIEG PROCESU WERYFIKACJI: Test składający się z pytań zamkniętych jednokrotnego i wielokrotnego wyboru sprawdzający wiedzę studentów na temat poznanych metod diagnostycznych. Test przeprowadzony zostanie w terminie podanym przez prowadzącego na pierwszych zajęciach. PRACA ZALICZENIOWA - KRYTERIA OCENY: 50-60% możliwych do uzyskania punktów dst 60,1 -69,9% możliwych do uzyskania punktów +dst 70-80% możliwych do uzyskania punktów db 80,1-90% możliwych do uzyskania punktów +db 90,1 -100 % możliwych do uzyskania punktów bdb PRZEBIEG PROCESU WERYFIKACJI: Praca zaliczeniowa będzie polegała na zebraniu od osoby badanej informacji za pomocą wywiadu, obserwacji i poznanej na zajęciach metody kwestionariuszowej (NEO-PI-R) oraz opracowaniu w oparciu o zebrane dane raportu z badania zawierającego: dane wstępne, dane biograficzne, opis sytuacji badania i zachowania się w jego trakcie osoby badanej, dane o jej środowisku życia i działania, opis warunków badania i ich potencjalnego wpływu na wyniki, mocnych i słabych stron osoby badanej, przedstawienie rezultatów badań zebranych wybraną metodą wraz z ich interpretacją i próbą ich odniesienia do szerszego kontekstu jej funkcjonowania. Każda praca będzie omawiana indywidualnie ze studentem pod kątem problemów warsztatowych i etycznych związanych z przeprowadzonym badaniem. Weryfikację przeprowadzają prowadzący poszczególne grupy laboratoryjne. |
|
Pełny opis: |
Wybrane metody diagnozy psychologicznej to moduł obligatoryjny dla wszystkich studentów psychologii. Efektami kształcenia modułu są: zdobycie wiedzy na temat tworzenia narzędzi diagnostycznych, rozeznanie w prawidłowościach procesu diagnostycznego, świadomość ważności socjokulturowych wpływów na proces diagnostyczny, znajomość różnych metod adaptacji narzędzi diagnostycznych oraz znajomość standardów metodologicznych w diagnozie. Po zakończeniu modułu student potrafi dostrzec i zdefiniować problem, postawić względem niego hipotezy, zweryfikować je dzięki przeprowadzeniu badania diagnostycznego, umie dobrać odpowiednie narzędzia do problemu badania (w zakresie przedstawionych metod i narzędzi badawczo-diagnostycznych), wykazuje umiejętność ich prawidłowego wykorzystania, (w sensie formalnym i merytorycznym), jest w stanie obliczyć oraz zinterpretować uzyskane wyniki badania w kontekście celu badania oraz w odniesieniu do szerokiej wiedzy psychologicznej. Potrafi także, na podstawie wysuniętych przez siebie wniosków, zaproponować odpowiedni plan działania. Efektem kształcenia modułu są także: sprawność sporządzania raportu z badań oraz biegłość przekazywania koniecznych informacji zainteresowanym osobom lub instytucjom. Ponadto student nabywa i doskonali kompetencje osobiste w zakresie komunikacji interpersonalnej, otwartości i elastyczności w stosunku do osoby badanej, tolerancji wobec odmienności oraz rozwija i utrwala świadomość etyczno-zawodową psychologa. |
|
Uwagi: |
Niezaliczenie kolokwium i/lub pracy zaliczeniowej na ocenę pozytywną skutkuje brakiem zaliczenia modułu. Brak złożenia pracy zaliczeniowej w terminie skutkuje oceną niedostateczną (wliczaną do końcowej oceny z pracy). Studentowi, który nie zaliczył laboratorium w 1. terminie, przysługują dwa terminy poprawkowe, wyznaczane przez prowadzącego zajęcia. Uzyskana ocena niedostateczna w 1. terminie zaliczenia będzie uwzględniana przy obliczaniu końcowej oceny z modułu. Dopuszczalne są maksymalnie dwie nieobecności na zajęciach. W razie większej liczby nieobecności możliwe jest uczestnictwo w zajęciach innej grupy laboratoryjnej (pod warunkiem zgody prowadzących). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.