Fakultet 2. Zdrowie i psychologia pozytywna - ujęcie praktyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS-NM-102.12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fakultet 2. Zdrowie i psychologia pozytywna - ujęcie praktyczne |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jagoda Różycka | |
Prowadzący grup: | Jagoda Różycka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ćwiczenia: praca zaliczeniowa w postaci zrealizowanego projektu Praca zaliczeniowa – stworzenie na ćwiczeniach projektu interwencji pozytywnej, przeprowadzenie na swojej osobie, opisanie skuteczności i wniosków końcowych + ustne omówienie przemyśleń własnych na temat zastosowanej interwencji Wykład: ocena z testu wiadomości Ocena końcowa: średnia z ćwiczeń i wykładów. |
|
Pełny opis: |
1. Powstanie i rozwój psychologii pozytywnej. 2. Biologiczne, demograficzne i psychiczne uwarunkowania dobrego życia. 3. Katalogi cnót i sił sygnaturowych. Charakterystyka wybranych cnót w świetle badań psychologicznych. 4. Koncepcja sił VIA Petersona a dobrostan psychiczny jednostki. Siły sygnaturowe a zdrowie. 5. Narzędzia w psychologii pozytywnej. 6. Wykorzystanie narzędzi psychologii pozytywnej na rzecz dobrego życia w praktyce (wychodzenie z kryzysów i oddziaływania na dobrostan) 7. Emocje pozytywne w zdrowiu – przegląd badań i interwencji. 8. Cierpienie z perspektywy psychologii pozytywnej. 9. Szczęście w teoriach i badaniach psychologicznych. 10. Wdzięczność a szczęście – związki wdzięczności ze zdrowiem. 11. Wzrost potraumatyczny. 12. Późna dorosłość, mądrość życiowa a szczęście – jak wspierać pozytywnie osoby starsze? 13. Pozytywne interwencje psychologiczne – aspekty terapeutyczne |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jagoda Różycka | |
Prowadzący grup: | Jagoda Różycka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Egzamin testowy (zaliczenie od 60%) Praca praktyczna w ramach zaliczenia ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest przekazanie wiadomości na temat zdrowia, jego pozytywnych uwarunkowaniach i barier w formowaniu jego pozytywnej definicji. Omówiona zostaną podstawowe koncepcje psychologii pozytywnej, które są istotne z punktu widzenia zdrowia, w tym koncepcja zdrowia pozytywnego wg Seligmana. Dodatkowo przedstawione zostaną szczegółowo poszczególne obszary psychologii pozytywnej jak psychoneuroimmunolo-gia, znaczenie emocji pozytywnych w zdrowiu czy znaczenie wdzięczności z implikacjami praktycznymi dla osób zdrowych i chorych somatycznie. Studenci poznają narzędzia psychologii pozytywnej oraz zastosują je w praktyce. Celem dodatkowym będzie przedstawienie obszaru radzenia sobie z chorobą z ujęciem jej pozytywne-go wymiaru (wzrost potraumatyczny). Podjęte będzie także zagadnienie późnej dorosłości i refleksja nad za-chowaniem zdrowia w podeszłym wieku w nurcie psychologii pozytywnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.