SPZ_M01_Człowiek wobec wyzwań i zagrożeń współczesności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS-NM-205 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | SPZ_M01_Człowiek wobec wyzwań i zagrożeń współczesności | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 5 sem. psychologii /wiecz. mag./ |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Teresa Sikora | |
Prowadzący grup: | Teresa Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Na ocenę końcową składają się: 1. ocena z pracy semestralnej, na którą składa się: - ocena adekwatności tematu do treści realizowanych w trakcie zajęć - stopień atrakcyjności tematyki ze względu na umiejętność dostrzeżenia nowych powiązań pomiędzy zjawiskami - poziom zaawansowania pracy (kolejno: przegląd badań, koncepcja modelu badawczego, projekt badania, przeprowadzenie badań wraz z interpretacją wyników) - nowatorstwo w formie opracowania realizowanego tematu (forma referatu/eseju/sprawozdania jako forma podstawowa - dostateczna) 2. ocena sposobu uczestniczenia w zajęciach: zabieranie głosu w dyskusji, przywoływanie przeczytanych treści, dokonywanie bieżących syntez zagadnień, ilustrowanie omawianych fenomenów słownymi/medialnymi przykładami - nagradzane są "plusami" - zebranie 3 "plusów jest równoważne ocenie BDB. 3. ocena poziomu zrealizowania zadań w ramach pracy samodzielnej studenta - sprawdzanie w trakcie kolejnych spotkań 4. ocena poziomu wykonania zlecanych w trakcie zajęć zadań grupowych - osoby będące w jednej grupie mogą uzyskiwać różne oceny ze względu na zaobserwowany przez prowadzącego wkład w ostateczny efekt 5. opcjonalnie - do uzgodnienia z grupą zajęciową - kolokwium podsumowujące w formie testu z możliwością jednokrotnej poprawy. 6. brak "plusów" i conajmniej jednej pozytywnej oceny z p.3 oznacza niemożność uzyskania oceny wyższej niż 3,5 z przedmiotu 7. więcej niż 2 i mniej niż 5 nieobecności zobowiązują studenta do skontaktowania się z prowadzącym w celu ustalenia sposobu zaliczenia przedmiotu 8. więcej niż 5 nieobecności oznacza ocenę niedostateczną z przedmiotu 9. Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z pracy, aktywności, pracy samodzielnej, pracy grupowej i - ewentualnie - kolokwium. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są przyjęciem szerokiej, interdyscyplinarnej perspektywy wyjściowej dla omawiania zagadnień psychologii jakości życia i zdrowia jednostek. Przyjmuje się założenie, że czynniki natury kulturowej, społecznej, cywilizacyjnej są tymi, które stanowią zarówno tło, środowisko adaptacji, jak i afordancji dla możliwości i sposobów pojmowania i kształtowania środowiska psychicznego jednostkowej egzystencji. Stąd analizowane są zarówno charakterystyki tzw. późnej nowoczesności w zakresie zmian związanych z głównymi sferami życia człowieka, jak i psychiczne korelaty funkcjonowania w opisywanych warunkach. Wyróżnienie tego, co w literaturze zwane generycznymi doświadczeniami współczesności łączone jest z identyfikowaniem psychologicznych mechanizmów doświadczania określonych warunków jako wyzwań i/lub zagrożeń. Dyskusji podlegają także same pojęcia wyzwania i zagrożenia - ich geneza, tradycyjne umocowania i obszary przyporządkowania służą jako teoretyczna baza dokonywania interpretacji w kwestii możliwych oddziaływań profilaktycznych, coachingowych czy terapeutycznych w pracy psychologicznej. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Teresa Sikora | |
Prowadzący grup: | Teresa Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Na ocenę końcową składają się: 1. Ocena stanu wiedzy studenta dotyczącej realizowanego tematu. Wystawiana jest na podstawie udzielanych przez studenta odpowiedzi na zadawane pytania i/lub na podstawie niewymuszonych wypowiedzi. 2. Ocena samodzielnej pracy studenta polegającej na nieobowiązkowym zaangażowaniu w poszukiwanie i korzystanie z informacji dodatkowych przedstawianych grupie lub prowadzącemu. 3. Ocena stopnia i jakości udziału studenta w realizowanych w trakcie ćwiczeń zadaniach indywidualnych i/lub grupowych. 4. Ocena umiejętności (na podstawie sposobu i jakości prezentacji) samodzielnego poszukiwania, filtrowania i syntezy treści na zadany temat . 5. Ocena poziomu umiejętności przygotowywania czytelnego, interesującego, twórczego wystąpienia dla słuchaczy. 6. Ocena kompetencji merytorycznych w zakresie operowania wiedzą z przedmiotu wyrażającą się w udzielaniu poprawnych odpowiedzi na pytania kolokwium. Do końca sesji zaliczeniowej student powinien uzyskać, minimum, 5 ocen: - z kolokwium (obowiązkowo) - z aktywności (opcjonalnie) - z prac przydzielanych w trakcie zajęć (obowiązkowo) - z zadań realizowanych w ramach pracy własnej (obowiązkowo) - ze sprawdzianu bieżącej znajomości zagadnienia (opcjonalnie) Ocena końcowa stanowi średnią co najmniej 5 ocen ( w tym - z kolokwium). Zaliczenie przedmiotu wymaga uzyskania średniej 3,0. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są przyjęciem szerokiej, interdyscyplinarnej perspektywy wyjściowej dla omawiania zagadnień psychologii jakości życia i zdrowia jednostek. Przyjmuje się założenie, że czynniki natury kulturowej, społecznej, cywilizacyjnej są tymi, które stanowią zarówno tło, środowisko adaptacji, jak i afordancji dla możliwości i sposobów pojmowania i kształtowania środowiska psychicznego jednostkowej egzystencji. Stąd analizowane są zarówno charakterystyki tzw. późnej nowoczesności w zakresie zmian związanych z głównymi sferami życia człowieka, jak i psychiczne korelaty funkcjonowania w opisywanych warunkach. Wyróżnienie tego, co w literaturze zwane generycznymi doświadczeniami współczesności łączone jest z identyfikowaniem psychologicznych mechanizmów doświadczania określonych warunków jako wyzwań i/lub zagrożeń. Dyskusji podlegają także same pojęcia wyzwania i zagrożenia - ich geneza, tradycyjne umocowania i obszary przyporządkowania służą jako teoretyczna baza dokonywania interpretacji w kwestii możliwych oddziaływań profilaktycznych, coachingowych czy terapeutycznych w pracy psychologicznej. Na uogólniony zapis omawianych uwarunkowań zdrowia i jakości życia składają się procesy Ekonomizacji i komodyfikacji Stłoczenia i alienacji Indywidualizacji i urefleksyjnienia Algorytmizacji i świadomości Informatyzacji i transferu przeżyć Technologizacji i hedonizacji Medykalizacji i zracjonalizowania | |
Uwagi: |
Akceptowana jest 1 nieobecność. Każda kolejna wymaga uzgodnienia z prowadzącym formy i terminu zaliczenia zrealizowanego, w trakcie nieobecności studenta, materiału. Możliwa jest jedna poprawa oceny NDST z kolokwium. Nieprzystąpienie do kolokwium w ustalonym terminie, wymaga napisania go w trakcie sesji zaliczeniowej, w terminie wyznaczonym przez prowadzącego. Oceny cząstkowe wystawiane są sukcesywnie - w trakcie całego semestru - nie jest możliwe poprawianie oceny czy ubieganie się o nie po zakończeniu realizacji przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Teresa Sikora | |
Prowadzący grup: | Teresa Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen: I zrealizowanych zadań grupowych (każde z zadań realizowane w innym składzie osobowym, wskazanym przez prowadzącą; każda ocena o wadze=1): Zadania: 1. Ilustracja przedsięwzięcia z ostatnich 4 lat, kwalifikowanego jako "wsparcie w wyzwaniu", z opisem kryteriów merytorycznych decydujących o dokonaniu takiej kwalifikacji. [4000-4500 znaków] 2. Diagnoza i ilustracja współczesnego zagrożenia o charakterze psychologicznym; uzasadnienie merytoryczne wyboru, pisemna analiza źródeł i mechanizmów, korelatów, konsekwencji zjawiska [5500-6000 znaków] 3. Krytyczna analiza psychologiczna wskazanego przykładu działania w kierunku "redukcji/profilaktyki" zagrożenia [4000-4500 znaków] 4. Teoretyczny projekt autorski pt. "Wsparcie w wyzwaniu, prewencja zagrożenia" [7500-8000 znaków] Każda praca powinna: - cechować się poprawną formą językową - wykraczać poza przykłady opisane w literaturze podstawowej - zawierać przywołanie adekwatnych merytorycznie źródeł bibliograficznych pozwalających zidentyfikować i nazwać istotę, mechanizm(y), korelaty, skutki wskazywanego zjawiska - zawierać odautorską refleksję/interpretację/analizę ilustrowanego zjawiska czy proponowanego rozwiązania II dwóch kolokwiów (waga ocen=2) w formie testów jednokrotnego wyboru z ok. 10 pytaniami każdy. Dla osób, których średnia końcowa jest niższa niż 3.0 oraz dla tych, którzy nie mogli przystąpić do któregoś z wcześniejszych kolokwiów, przewidziany jest jeden test poprawkowy, w czasie sesji poprawkowej, w terminie wskazanym przez prowadzącą, który zawiera, odpowiednio, podwójną liczbę pytań. III W przypadku sygnałów o naruszeniu przez studenta(kę) norm społecznych czy kulturowych, ocena końcowa ulega obniżeniu o wielkość arbitralnie ustaloną przez prowadzącą, adekwatną do zakresu braku kompetencji. IV Zmiana grupy zadaniowej wymaga zgody członków grupy zarówno "pierwotnej" jak i "docelowej" oraz wykładowcy V Opóźnienie w złożeniu pracy skutkuje obniżeniem oceny o pół stopnia za każdy dzień zwłoki. Zaliczenie przedmiotu wymaga uzyskania średniej nie mniejszej niż 3.0. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są przyjęciem szerokiej, interdyscyplinarnej perspektywy wyjściowej dla omawiania zagadnień psychologii jakości życia i zdrowia jednostek. Przyjmuje się założenie, że czynniki natury kulturowej, społecznej, cywilizacyjnej są tymi, które stanowią zarówno tło, środowisko adaptacji, jak i afordancji dla możliwości i sposobów pojmowania i kształtowania środowiska psychicznego jednostkowej egzystencji. Stąd analizowane są zarówno charakterystyki tzw. późnej nowoczesności w zakresie zmian związanych z głównymi sferami życia człowieka, jak i psychiczne korelaty funkcjonowania w opisywanych warunkach. Wyróżnienie tego, co w literaturze zwane generycznymi doświadczeniami współczesności łączone jest z identyfikowaniem psychologicznych mechanizmów doświadczania określonych warunków jako wyzwań i/lub zagrożeń. Dyskusji podlegają także same pojęcia wyzwania i zagrożenia - ich geneza, tradycyjne umocowania i obszary przyporządkowania służą jako teoretyczna baza dokonywania interpretacji w kwestii możliwych oddziaływań profilaktycznych, coachingowych czy terapeutycznych w pracy psychologicznej. Na uogólniony zapis omawianych uwarunkowań zdrowia i jakości życia składają się procesy Ekonomizacji i komodyfikacji Stłoczenia i alienacji Indywidualizacji i urefleksyjnienia Algorytmizacji i świadomości Informatyzacji i transferu przeżyć Technologizacji i hedonizacji Medykalizacji i zracjonalizowania | |
Uwagi: |
Oceny cząstkowe wystawiane są sukcesywnie - w trakcie całego semestru - nie jest możliwe poprawianie oceny czy ubieganie się o nie po zakończeniu realizacji przedmiotu. Student ma prawo do mailowego kontaktu w sprawie uzyskania informacji o zdobytych ocenach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.