Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SPZ_M01_Człowiek wobec wyzwań i zagrożeń współczesności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PS-NM-205
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: SPZ_M01_Człowiek wobec wyzwań i zagrożeń współczesności
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 5 sem. psychologii /wiecz. mag./
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Sikora
Prowadzący grup: Teresa Sikora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:


Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen:


I zrealizowanych zadań grupowych (każde z zadań realizowane w innym składzie osobowym, wskazanym przez prowadzącą; każda ocena o wadze=1):

Zadania:

1. Ilustracja przedsięwzięcia z ostatnich 4 lat, kwalifikowanego jako "wsparcie w wyzwaniu", z opisem kryteriów merytorycznych decydujących o dokonaniu takiej kwalifikacji. [4000-4500 znaków]

2. Diagnoza i ilustracja współczesnego zagrożenia o charakterze psychologicznym; uzasadnienie merytoryczne wyboru, pisemna analiza źródeł i mechanizmów, korelatów, konsekwencji zjawiska [5500-6000 znaków]

3. Krytyczna analiza psychologiczna wskazanego przykładu działania w kierunku "redukcji/profilaktyki" zagrożenia [4000-4500 znaków]

4. Teoretyczny projekt autorski pt. "Wsparcie w wyzwaniu, prewencja zagrożenia" [7500-8000 znaków]

Każda praca powinna:

- cechować się poprawną formą językową

- wykraczać poza przykłady opisane w literaturze podstawowej

- zawierać przywołanie adekwatnych merytorycznie źródeł bibliograficznych pozwalających zidentyfikować i nazwać istotę, mechanizm(y), korelaty, skutki wskazywanego zjawiska

- zawierać odautorską refleksję/interpretację/analizę ilustrowanego zjawiska czy proponowanego rozwiązania


II dwóch kolokwiów (waga ocen=2) w formie testów jednokrotnego wyboru z ok. 10 pytaniami każdy. Dla osób, których średnia końcowa jest niższa niż 3.0 oraz dla tych, którzy nie mogli przystąpić do któregoś z wcześniejszych kolokwiów, przewidziany jest jeden test poprawkowy, w czasie sesji poprawkowej, w terminie wskazanym przez prowadzącą, który zawiera, odpowiednio, podwójną liczbę pytań.


III W przypadku sygnałów o naruszeniu przez studenta(kę) norm społecznych czy kulturowych, ocena końcowa ulega obniżeniu o wielkość arbitralnie ustaloną przez prowadzącą, adekwatną do zakresu braku kompetencji.


IV Zmiana grupy zadaniowej wymaga zgody członków grupy zarówno "pierwotnej" jak i "docelowej" oraz wykładowcy


V Opóźnienie w złożeniu pracy skutkuje obniżeniem oceny o pół stopnia za każdy dzień zwłoki.


Zaliczenie przedmiotu wymaga uzyskania średniej nie mniejszej niż 3.0.

Pełny opis:

Zajęcia są przyjęciem szerokiej, interdyscyplinarnej perspektywy wyjściowej dla omawiania zagadnień psychologii jakości życia i zdrowia jednostek. Przyjmuje się założenie, że czynniki natury kulturowej, społecznej, cywilizacyjnej są tymi, które stanowią zarówno tło, środowisko adaptacji, jak i afordancji dla możliwości i sposobów pojmowania i kształtowania środowiska psychicznego jednostkowej egzystencji. Stąd analizowane są zarówno charakterystyki tzw. późnej nowoczesności w zakresie zmian związanych z głównymi sferami życia człowieka, jak i psychiczne korelaty funkcjonowania w opisywanych warunkach. Wyróżnienie tego, co w literaturze zwane generycznymi doświadczeniami współczesności łączone jest z identyfikowaniem psychologicznych mechanizmów doświadczania określonych warunków jako wyzwań i/lub zagrożeń. Dyskusji podlegają także same pojęcia wyzwania i zagrożenia - ich geneza, tradycyjne umocowania i obszary przyporządkowania służą jako teoretyczna baza dokonywania interpretacji w kwestii możliwych oddziaływań profilaktycznych, coachingowych czy terapeutycznych w pracy psychologicznej.

Na uogólniony zapis omawianych uwarunkowań zdrowia i jakości życia składają się procesy

Ekonomizacji i komodyfikacji

Stłoczenia i alienacji

Indywidualizacji i urefleksyjnienia

Algorytmizacji i świadomości

Informatyzacji i transferu przeżyć

Technologizacji i hedonizacji

Medykalizacji i zracjonalizowania

Uwagi:

Oceny cząstkowe wystawiane są sukcesywnie - w trakcie całego semestru - nie jest możliwe poprawianie oceny czy ubieganie się o nie po zakończeniu realizacji przedmiotu. Student ma prawo do mailowego kontaktu w sprawie uzyskania informacji o zdobytych ocenach.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)