SPZ_M01_Człowiek wobec wyzwań i zagrożeń współczesności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS-NM-205 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | SPZ_M01_Człowiek wobec wyzwań i zagrożeń współczesności |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 5 sem. psychologii /wiecz. mag./ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Sikora | |
Prowadzący grup: | Teresa Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen: I zrealizowanych zadań grupowych (każde z zadań realizowane w innym składzie osobowym, wskazanym przez prowadzącą; każda ocena o wadze=1): Zadania: 1. Ilustracja przedsięwzięcia z ostatnich 4 lat, kwalifikowanego jako "wsparcie w wyzwaniu", z opisem kryteriów merytorycznych decydujących o dokonaniu takiej kwalifikacji. [4000-4500 znaków] 2. Diagnoza i ilustracja współczesnego zagrożenia o charakterze psychologicznym; uzasadnienie merytoryczne wyboru, pisemna analiza źródeł i mechanizmów, korelatów, konsekwencji zjawiska [5500-6000 znaków] 3. Krytyczna analiza psychologiczna wskazanego przykładu działania w kierunku "redukcji/profilaktyki" zagrożenia [4000-4500 znaków] 4. Teoretyczny projekt autorski pt. "Wsparcie w wyzwaniu, prewencja zagrożenia" [7500-8000 znaków] Każda praca powinna: - cechować się poprawną formą językową - wykraczać poza przykłady opisane w literaturze podstawowej - zawierać przywołanie adekwatnych merytorycznie źródeł bibliograficznych pozwalających zidentyfikować i nazwać istotę, mechanizm(y), korelaty, skutki wskazywanego zjawiska - zawierać odautorską refleksję/interpretację/analizę ilustrowanego zjawiska czy proponowanego rozwiązania II dwóch kolokwiów (waga ocen=2) w formie testów jednokrotnego wyboru z ok. 10 pytaniami każdy. Dla osób, których średnia końcowa jest niższa niż 3.0 oraz dla tych, którzy nie mogli przystąpić do któregoś z wcześniejszych kolokwiów, przewidziany jest jeden test poprawkowy, w czasie sesji poprawkowej, w terminie wskazanym przez prowadzącą, który zawiera, odpowiednio, podwójną liczbę pytań. III W przypadku sygnałów o naruszeniu przez studenta(kę) norm społecznych czy kulturowych, ocena końcowa ulega obniżeniu o wielkość arbitralnie ustaloną przez prowadzącą, adekwatną do zakresu braku kompetencji. IV Zmiana grupy zadaniowej wymaga zgody członków grupy zarówno "pierwotnej" jak i "docelowej" oraz wykładowcy V Opóźnienie w złożeniu pracy skutkuje obniżeniem oceny o pół stopnia za każdy dzień zwłoki. Zaliczenie przedmiotu wymaga uzyskania średniej nie mniejszej niż 3.0. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są przyjęciem szerokiej, interdyscyplinarnej perspektywy wyjściowej dla omawiania zagadnień psychologii jakości życia i zdrowia jednostek. Przyjmuje się założenie, że czynniki natury kulturowej, społecznej, cywilizacyjnej są tymi, które stanowią zarówno tło, środowisko adaptacji, jak i afordancji dla możliwości i sposobów pojmowania i kształtowania środowiska psychicznego jednostkowej egzystencji. Stąd analizowane są zarówno charakterystyki tzw. późnej nowoczesności w zakresie zmian związanych z głównymi sferami życia człowieka, jak i psychiczne korelaty funkcjonowania w opisywanych warunkach. Wyróżnienie tego, co w literaturze zwane generycznymi doświadczeniami współczesności łączone jest z identyfikowaniem psychologicznych mechanizmów doświadczania określonych warunków jako wyzwań i/lub zagrożeń. Dyskusji podlegają także same pojęcia wyzwania i zagrożenia - ich geneza, tradycyjne umocowania i obszary przyporządkowania służą jako teoretyczna baza dokonywania interpretacji w kwestii możliwych oddziaływań profilaktycznych, coachingowych czy terapeutycznych w pracy psychologicznej. Na uogólniony zapis omawianych uwarunkowań zdrowia i jakości życia składają się procesy Ekonomizacji i komodyfikacji Stłoczenia i alienacji Indywidualizacji i urefleksyjnienia Algorytmizacji i świadomości Informatyzacji i transferu przeżyć Technologizacji i hedonizacji Medykalizacji i zracjonalizowania |
|
Uwagi: |
Oceny cząstkowe wystawiane są sukcesywnie - w trakcie całego semestru - nie jest możliwe poprawianie oceny czy ubieganie się o nie po zakończeniu realizacji przedmiotu. Student ma prawo do mailowego kontaktu w sprawie uzyskania informacji o zdobytych ocenach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.