Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SPS_M02_Psycholog jako biegły sądowy i jego rola w procesie sądowym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PS-NM-212
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: SPS_M02_Psycholog jako biegły sądowy i jego rola w procesie sądowym
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 6 sem. psychologii /wiecz. mag./
Strona przedmiotu: http://www.ip.us.edu.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Psycholog jako biegły sądowy i jego rola w procesie sądowym stanowi 2 moduł ścieżki specjalizacyjnej psychologii sądowej i realizowany jest w bloku zastosowania psychologii sądowej W ramach przedmiotu student powinien uzyskać wiedzę, umiejętności i kompetencje umożliwiające samodzielne opiniowanie sądowo – psychologiczne w sprawach karnych, cywilnych i administracyjnych.

Pełny opis:

Student po ukończeniu przedmiotu powinien swobodnie posługiwać się w obszarze orzecznictwa psychologicznego w psychologii sądowej, wymogów proceduralnych i materialnych w stosunku do opinii sądowo – psychologicznych.

Wiedza i rozumienie związków psychologii z prawem.

Wiedza nt. statusu biegłego sądowego psychologa.

Wiedza nt. teoretycznego i metodologicznego modelu psychologicznego opiniodawstwa sądowego.

Wiedza i rozumienie ról biegłego psychologa i rodzajów opinii psychologiczno – sądowych.

Wiedza i rozumienie etyczno – zawodowych problemów biegłego sądowego psychologa.

Literatura:

J.M. Stanik, Związki psychologii z prawem, Przegląd Psychologiczny, 1985, nr 4

L. Tyszkiewicz, Psycholog jako uczestnik procesu stosowania prawa, (w:) M. J. Lubelski, J.M. Stanik, L. Tyszkie-wicz, Wybrane zagadnienia psychologii dla prawników, Warszawa 1985, Wyd. Prawnicze.

J. M. Stanik, Teoretyczne i metodologiczne przesłanki opiniodawstwa psychologicznego w procesie sądowym, Postępy Psychiatrii i Neurologii, 2000, 9, suplement 4.

Ekspertyza sądowa (red.:) J. Wójcikiewicz, Zakamycze 2002, Wyd. Kantor.

J. M. Stanik, Współpraca psychiatryczno – psychologiczna w ekspertyzach sadowych, (w:) Problemy psychologiczno – psychiatryczne w procesie karnym, Katowice 1985, Wyd. UŚl.

T. Widła, Ocena dowodu z opinii biegłego, Katowice, 1992, Wyd. UŚl.

J.M. Stanik, Węzłowe problemy etyczno – zawodowe biegłego sądowego psychologa, (w:) Etyczno – zawodowe problemy biegłego sądowego psychologa i psychiatry w praktyce sądowej, (red.:) J.M. Stanik, Z. Majchrzyk, Katowice 1995, Wyd. Anima.

Habzda - Siwek E., Kabzińska J. (2014), Psychologia i prawo. Między teorią i praktyką. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.

Gierowski J.K. (red) Psychologia w postępowaniu karnym Lexis Nexis 2008

M. Ciosek, Psychologia sądowa i penitencjarna, Warszawa 2001, Wyd. Prawnicze.

A.Memon, R. Bull, A. Vrij, Psychologia i prawo, GWP, Sopot, 2003

J.K. Gierowski, T. Jaśkiewicz – Obydzińska, M. Najda, Psychologia w postępowaniu karnym, LexisNexis, Warszawa, 2008.

Gruza E., Psychologia sądowa dla prawników, Wolters Kluwer, Warszawa, 2009

Wróblewski J., Z zagadnień „prawdy sądowej”, Studia Kryminologiczne, Kryminalistyczne i Penitencjarne, 1975, T.2/

Pawłowska R., Teoria i praktyka eksperymentu klinicznego w psychologii stosowanej, (w:) Wybrane techniki diagnostyczne w psychologii klinicznej (red.:) J.M. Stanik, Katowice, 1980,Wyd. UŚl, wyd. II

Stanik J.M., Kowalczyk B., Etyczne i warsztatowe uchybienia w psychologicznym opinio dawstwie sądowym, (w:) Psychologia. Badania i Aplikacje, (red.:) Z. Ratajczak, 1996, T.1. , Katowice, Wyd. UŚl.

Efekty uczenia się:

1. Posiada wiedzę na temat norm prawnych regulujących wybrane aspekty funkcjonowania jednostki i określające konsekwencje ich naruszenia

2. Zna teorie i koncepcje istotne dla psychologicznej oceny uczestników i stron postępowań karnych, cywilnych i administracyjnych;

3. Zna zasady analizy i oceny funkcjonowania jednostki w sytuacjach prawnie relewantnych;.

4. Posiada wiedzę na temat dysfunkcjonalnych zjawisk; Ma wiedzę na temat zasad diagnozy psychologicznej oraz sposobów diagnozowania psychologicznych problemów człowieka w sytuacjach prawnie – relewantnych;

Metody i kryteria oceniania:

Pisemny test wiadomości służy weryfikacji wiedzy teoretycznej z zakresu: norm prawnych regulujących wybrane aspekty funkcjonowania jednostki i określające konsekwencje ich naruszenia; teorie i koncepcje istotne dla psychologicznej oceny uczestników i stron postępowań karnych, cywilnych i administracyjnych; dysfunkcjonalnych zjawisk; zasad odnoszących się do opiniowania i orzecznictwa psychologicznego w obszarze psychologii sądowej, wymogów proceduralnych i materialnych w stosunku do opinii sądowo – psychologicznych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)