SPS_M02_Psycholog jako biegły sądowy i jego rola w procesie sądowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS-NM-212 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | SPS_M02_Psycholog jako biegły sądowy i jego rola w procesie sądowym |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 6 sem. psychologii /wiecz. mag./ |
Strona przedmiotu: | http://www.ip.us.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Psycholog jako biegły sądowy i jego rola w procesie sądowym stanowi 2 moduł ścieżki specjalizacyjnej psychologii sądowej i realizowany jest w bloku zastosowania psychologii sądowej W ramach przedmiotu student powinien uzyskać wiedzę, umiejętności i kompetencje umożliwiające samodzielne opiniowanie sądowo – psychologiczne w sprawach karnych, cywilnych i administracyjnych. |
Pełny opis: |
Student po ukończeniu przedmiotu powinien swobodnie posługiwać się w obszarze orzecznictwa psychologicznego w psychologii sądowej, wymogów proceduralnych i materialnych w stosunku do opinii sądowo – psychologicznych. Wiedza i rozumienie związków psychologii z prawem. Wiedza nt. statusu biegłego sądowego psychologa. Wiedza nt. teoretycznego i metodologicznego modelu psychologicznego opiniodawstwa sądowego. Wiedza i rozumienie ról biegłego psychologa i rodzajów opinii psychologiczno – sądowych. Wiedza i rozumienie etyczno – zawodowych problemów biegłego sądowego psychologa. |
Literatura: |
J.M. Stanik, Związki psychologii z prawem, Przegląd Psychologiczny, 1985, nr 4 L. Tyszkiewicz, Psycholog jako uczestnik procesu stosowania prawa, (w:) M. J. Lubelski, J.M. Stanik, L. Tyszkie-wicz, Wybrane zagadnienia psychologii dla prawników, Warszawa 1985, Wyd. Prawnicze. J. M. Stanik, Teoretyczne i metodologiczne przesłanki opiniodawstwa psychologicznego w procesie sądowym, Postępy Psychiatrii i Neurologii, 2000, 9, suplement 4. Ekspertyza sądowa (red.:) J. Wójcikiewicz, Zakamycze 2002, Wyd. Kantor. J. M. Stanik, Współpraca psychiatryczno – psychologiczna w ekspertyzach sadowych, (w:) Problemy psychologiczno – psychiatryczne w procesie karnym, Katowice 1985, Wyd. UŚl. T. Widła, Ocena dowodu z opinii biegłego, Katowice, 1992, Wyd. UŚl. J.M. Stanik, Węzłowe problemy etyczno – zawodowe biegłego sądowego psychologa, (w:) Etyczno – zawodowe problemy biegłego sądowego psychologa i psychiatry w praktyce sądowej, (red.:) J.M. Stanik, Z. Majchrzyk, Katowice 1995, Wyd. Anima. Habzda - Siwek E., Kabzińska J. (2014), Psychologia i prawo. Między teorią i praktyką. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot. Gierowski J.K. (red) Psychologia w postępowaniu karnym Lexis Nexis 2008 M. Ciosek, Psychologia sądowa i penitencjarna, Warszawa 2001, Wyd. Prawnicze. A.Memon, R. Bull, A. Vrij, Psychologia i prawo, GWP, Sopot, 2003 J.K. Gierowski, T. Jaśkiewicz – Obydzińska, M. Najda, Psychologia w postępowaniu karnym, LexisNexis, Warszawa, 2008. Gruza E., Psychologia sądowa dla prawników, Wolters Kluwer, Warszawa, 2009 Wróblewski J., Z zagadnień „prawdy sądowej”, Studia Kryminologiczne, Kryminalistyczne i Penitencjarne, 1975, T.2/ Pawłowska R., Teoria i praktyka eksperymentu klinicznego w psychologii stosowanej, (w:) Wybrane techniki diagnostyczne w psychologii klinicznej (red.:) J.M. Stanik, Katowice, 1980,Wyd. UŚl, wyd. II Stanik J.M., Kowalczyk B., Etyczne i warsztatowe uchybienia w psychologicznym opinio dawstwie sądowym, (w:) Psychologia. Badania i Aplikacje, (red.:) Z. Ratajczak, 1996, T.1. , Katowice, Wyd. UŚl. |
Efekty uczenia się: |
1. Posiada wiedzę na temat norm prawnych regulujących wybrane aspekty funkcjonowania jednostki i określające konsekwencje ich naruszenia 2. Zna teorie i koncepcje istotne dla psychologicznej oceny uczestników i stron postępowań karnych, cywilnych i administracyjnych; 3. Zna zasady analizy i oceny funkcjonowania jednostki w sytuacjach prawnie relewantnych;. 4. Posiada wiedzę na temat dysfunkcjonalnych zjawisk; Ma wiedzę na temat zasad diagnozy psychologicznej oraz sposobów diagnozowania psychologicznych problemów człowieka w sytuacjach prawnie – relewantnych; |
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemny test wiadomości służy weryfikacji wiedzy teoretycznej z zakresu: norm prawnych regulujących wybrane aspekty funkcjonowania jednostki i określające konsekwencje ich naruszenia; teorie i koncepcje istotne dla psychologicznej oceny uczestników i stron postępowań karnych, cywilnych i administracyjnych; dysfunkcjonalnych zjawisk; zasad odnoszących się do opiniowania i orzecznictwa psychologicznego w obszarze psychologii sądowej, wymogów proceduralnych i materialnych w stosunku do opinii sądowo – psychologicznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.