Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SPZ_M09_Profilaktyka i interwencja w uzależnieniach behawioralnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06-PS-NM-275
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: SPZ_M09_Profilaktyka i interwencja w uzależnieniach behawioralnych
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 9 sem. psychologii /wiecz. mag./
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Pyszkowska
Prowadzący grup: Anna Pyszkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Pyszkowska
Prowadzący grup: Anna Pyszkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

1. Ocena końcowa stanowi średnią ocen uzyskanych z kolokwium oraz pracy semestralnej.

a. Termin złożenia pracy semestralnej drogą elektroniczną: 20 grudnia 2020; informacje na temat pracy znajdują się w osobnym pliku.

b. Termin kolokwium: 16 stycznia 2020.

2. Istnieje możliwość podniesienia oceny końcowej o ½ poprzez uzyskanie co najmniej pięciu „plusów” za aktywność (przy wcześniejszym spełnieniu warunków podstawowych w postaci pozytywnych oraz zdobytych w terminie ocen z kolokwium i pracy zaliczeniowej).

3. Każdy/-a Student/-ka ma prawo do skorzystania z dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności. W sytuacji przekroczenia tego limitu Student/-ka zobowiązany/-a jest do odrobienia nieobecności w czasie konsultacji, których terminy podane są na stronie pracowniczej osoby prowadzącej.


Pełny opis:

1. Podstawowe koncepcje we współczesnym behawioryzmie, analiza funkcjonalna, problem uzależnień behawioralnych.

• Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 1: Konteksty medyczne, psychologiczne i społeczne zachowań szkodliwych i uzależnień behawioralnych.

• Bąbel, P. & Ostaszewski, P. (2008). Współczesna psychologia behawioralna. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 3: Ocena funkcjonalna: metody przeprowadzania analiz i wykorzystanie ich wyników w praktyce.

2. Dialog motywujący jako skuteczne narzędzie pracy ze zmianami behawioralnymi. (1)

• Andrew, S. R. (2015). Dialog motywujący w terapii uzależnień behawioralnych. W: Dialog Motywujący Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (red. J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara).

Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304 .

3. Dialog motywujący jako skuteczne narzędzie pracy ze zmianami behawioralnymi. (2).

• Miller, W. R. & Rollnick, S. (2014). Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Część I (21-66).

• Plik „Podstawowy skrypt pracy w klimacie dialogu motywującego” znajdujący się na platformie Moodle.

4. Uzależnienie od hazardu.

• Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 6: Uzależnienie od hazardu.

• Materiały dotyczące pracy z osobami uzależnionymi od hazardu znajdujące się na platformie Moodle.

5. Uzależnienie od pracy i uczenia się.

• Griffiths, M. D., Demetrovics, Z., Atroszko, P. A. (2018). Ten myths about work addiction. Journal of Behavioral Addictions. Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/322991016_Ten_myths_about_work_addiction

• Atroszko, P., Atroszko, B. (2015). Uzależnienie od uczenia się – rozpowszechnienie zjawiska oraz potencjalne oddziaływania terapeutyczne i profilaktyczne. W: Psychospołeczne aspekty zdrowia, red.: Anna Nawrocka, Franciszek Makurat, Radosław Breska. Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/304249082_Uzaleznienie_od_uczenia_sie_-_rozpowszechnienie_zjawiska_oraz_potencjalne_oddzialywania_terapeutyczne_i_profilaktyczne

• Szymaniak, M. (2018). Urobieni. Reportaże o pracy. Wydawnictwo Czarne. Rozdział „Koniec snu”. (Dostęp na Moodle)

6. Uzależnienie od mediów społecznościowych, gier i technologii.

• Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 7: Uzależnienia związane z korzystaniem z nowych technologii i „światem wirtualnym”.

• Kuss, D. J., Griffiths, M. D., & Pontes, H. M. (2017). Chaos and confusion in DSM-5 diagnosis of Internet Gaming Disorder: Issues, concerns, and recommendations for clarity in the field. Journal of behavioral addictions, 6(2), 103–109.

Dostęp: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5520132/

7. Uzależnienie od samouszkodzeń.

• Walsh, B. W. (2014). Terapia samouszkodzeń. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 1 i 7.

8. Uzależnienie od ćwiczeń i sportu.

• Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 8.1: Nałogowe uprawianie sportu.

9. Uzależnienie od seksu i pornografii.

• Prescott, D. S. (2015). Terapia osób, których zachowania seksualne krzywdzą innych. Motywacja, ustalanie celów, model dobrego życia. W: Dialog Motywujący Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (red. J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara).

Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304 .

• Lew-Starowicz, M. (2018). Patologiczna hiperseksualność. W: Seksuologia, red. Lew-Starowicz, M., Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec-Plinta, V. 480-487.

10. Uzależnienie od jedzenia.

• Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 9: Szkodliwe jedzenie wysokokalorycznych pokarmów – model uzależnienia.

• Arkowitz, H., Miller, W. R., & Rollnick, S. (2017). Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 14: Dialog motywujący w terapii zaburzeń odżywiania.

11. Uzależnienie od zakupów.

• Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 10: Szkodliwe zachowania związane z robieniem zakupów – model uzależnienia.

• Schwartz, B. (2013). Paradoks wyboru. Dlaczego więcej oznacza mniej. Część II: Jak dokonujemy wyboru (s. 63-118).

12. Uzależnienia behawioralne i kompulsje jako zaburzenia współwystępujące. Diagnoza różnicowa.

• Green, R. (2015). Zastosowanie dialogu motywującego wobec osób z zaburzeniami psychicznymi i uzależnieniami. W: Dialog Motywujący Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (red. J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara).

Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304

• Arkowitz, H., Miller, W. R., & Rollnick, S. (2017). Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 3: Zwiększanie skuteczności ekspozycji i powstrzymywania reakcji w terapii zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego.

Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304

13. Kolokwium.

14. Omówienie kolokwium i prac zaliczeniowych. Wpis z zajęć.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Pyszkowska
Prowadzący grup: Anna Pyszkowska, Maryla Sokołowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

1. Ocena końcowa stanowi średnią ocen uzyskanych z kolokwium oraz pracy semestralnej.

2. Istnieje możliwość podniesienia oceny końcowej o ½ poprzez uzyskanie co najmniej pięciu „plusów” za aktywność (przy wcześniejszym spełnieniu warunków podstawowych w postaci pozytywnych oraz zdobytych w terminie ocen z kolokwium i pracy zaliczeniowej).

3. Każdy/-a Student/-ka ma prawo do skorzystania z dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności. W sytuacji przekroczenia tego limitu Student/-ka zobowiązany/-a jest do odrobienia nieobecności w czasie konsultacji, których terminy podane są na stronie pracowniczej osoby prowadzącej.


Pełny opis:

1. Podstawowe koncepcje we współczesnym behawioryzmie, analiza funkcjonalna, problem uzależnień behawioralnych.

• Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 1: Konteksty medyczne, psychologiczne i społeczne zachowań szkodliwych i uzależnień behawioralnych.

• Bąbel, P. & Ostaszewski, P. (2008). Współczesna psychologia behawioralna. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 3: Ocena funkcjonalna: metody przeprowadzania analiz i wykorzystanie ich wyników w praktyce.

2. Dialog motywujący jako skuteczne narzędzie pracy ze zmianami behawioralnymi. (1)

• Andrew, S. R. (2015). Dialog motywujący w terapii uzależnień behawioralnych. W: Dialog Motywujący Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (red. J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara).

Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304 .

3. Dialog motywujący jako skuteczne narzędzie pracy ze zmianami behawioralnymi. (2).

• Miller, W. R. & Rollnick, S. (2014). Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Część I (21-66).

• Plik „Podstawowy skrypt pracy w klimacie dialogu motywującego” znajdujący się na platformie Moodle.

4. Uzależnienie od hazardu.

• Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 6: Uzależnienie od hazardu.

• Materiały dotyczące pracy z osobami uzależnionymi od hazardu znajdujące się na platformie Moodle.

5. Uzależnienie od pracy i uczenia się.

• Griffiths, M. D., Demetrovics, Z., Atroszko, P. A. (2018). Ten myths about work addiction. Journal of Behavioral Addictions. Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/322991016_Ten_myths_about_work_addiction

• Atroszko, P., Atroszko, B. (2015). Uzależnienie od uczenia się – rozpowszechnienie zjawiska oraz potencjalne oddziaływania terapeutyczne i profilaktyczne. W: Psychospołeczne aspekty zdrowia, red.: Anna Nawrocka, Franciszek Makurat, Radosław Breska. Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/304249082_Uzaleznienie_od_uczenia_sie_-_rozpowszechnienie_zjawiska_oraz_potencjalne_oddzialywania_terapeutyczne_i_profilaktyczne

• Szymaniak, M. (2018). Urobieni. Reportaże o pracy. Wydawnictwo Czarne. Rozdział „Koniec snu”. (Dostęp na Moodle)

6. Uzależnienie od mediów społecznościowych, gier i technologii.

• Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 7: Uzależnienia związane z korzystaniem z nowych technologii i „światem wirtualnym”.

• Kuss, D. J., Griffiths, M. D., & Pontes, H. M. (2017). Chaos and confusion in DSM-5 diagnosis of Internet Gaming Disorder: Issues, concerns, and recommendations for clarity in the field. Journal of behavioral addictions, 6(2), 103–109.

Dostęp: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5520132/

7. Uzależnienie od samouszkodzeń.

• Walsh, B. W. (2014). Terapia samouszkodzeń. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 1 i 7.

8. Uzależnienie od ćwiczeń i sportu.

• Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 8.1: Nałogowe uprawianie sportu.

9. Uzależnienie od seksu i pornografii.

• Prescott, D. S. (2015). Terapia osób, których zachowania seksualne krzywdzą innych. Motywacja, ustalanie celów, model dobrego życia. W: Dialog Motywujący Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (red. J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara).

Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304 .

• Lew-Starowicz, M. (2018). Patologiczna hiperseksualność. W: Seksuologia, red. Lew-Starowicz, M., Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec-Plinta, V. 480-487.

10. Uzależnienie od jedzenia.

• Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 9: Szkodliwe jedzenie wysokokalorycznych pokarmów – model uzależnienia.

• Arkowitz, H., Miller, W. R., & Rollnick, S. (2017). Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 14: Dialog motywujący w terapii zaburzeń odżywiania.

11. Uzależnienie od zakupów.

• Grzegorzewska, I. & Cierpiałkowska, L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Wydawnictwo PWN. Rozdział 10: Szkodliwe zachowania związane z robieniem zakupów – model uzależnienia.

• Schwartz, B. (2013). Paradoks wyboru. Dlaczego więcej oznacza mniej. Część II: Jak dokonujemy wyboru (s. 63-118).

12. Uzależnienia behawioralne i kompulsje jako zaburzenia współwystępujące. Diagnoza różnicowa.

• Green, R. (2015). Zastosowanie dialogu motywującego wobec osób z zaburzeniami psychicznymi i uzależnieniami. W: Dialog Motywujący Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (red. J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara).

Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304

• Arkowitz, H., Miller, W. R., & Rollnick, S. (2017). Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rozdział 3: Zwiększanie skuteczności ekspozycji i powstrzymywania reakcji w terapii zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego.

Dostęp: https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=4618304

13. Kolokwium.

14. Omówienie kolokwium i prac zaliczeniowych. Wpis z zajęć.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)