Wprowadzenie do psychologii i historia myśli psychologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS-SM-004 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do psychologii i historia myśli psychologicznej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 1 sem. psychologii /stacj. jednolite magisterskie/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z genezą współczesnych szkół, teorii oraz wybranych koncepcji psychologicznych oraz z dorobkiem polskiej myśli psychologicznej. W ramach modułu studenci poznają podstawowe metody badań psychologicznych. Wprowadzony zostaje także system pojęć niezbędnych do tworzenia wiedzy o ogólnych prawidłowościach rządzących funkcjonowaniem psychicznym i zachowaniem się człowieka. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest nabycie przez Słuchaczy wiedzy na temat szkół, teorii i klasycznych koncepcji psychologicznych oraz historii psychologii jako dyscypliny naukowej. Ukazane zostaną starożytne filozoficzne korzenie psychologii, począwszy od platońskiej i arystotelesowskiej koncepcji duszy ludzkiej. Studenci zdobędą wiedzę na temat istoty rozumienia człowieka i jego zachowania się w ujęciu poszczególnych koncepcji psychologicznych: fizjologicznej, behawiorystycznej, psychoanalitycznej, poznawczej i humanistycznej. Celem zajęć jest też zapoznanie Studentów z dorobkiem polskiej myśli psychologicznej. W ramach modułu Studenci poznają podstawowe metody badań psychologicznych, pozwalające opisać sposób zachowania się człowieka i jego przeżycia, porządkującą klasyfikację stosowanych metod badawczych (metody heurystyczne i diagnostyczne) oraz modele badań (idiograficzne i nomotetyczne). Wprowadzony zostanie system pojęć stosowanych do opisu prawidłowości funkcjonowania psychicznego i zachowania się człowieka, co pozwoli Studentom na dalszych etapach edukacji lepiej rozumieć mechanizmy kierujące ludzkim zachowaniem. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Rzepa T., Dobroczyński B. (2009). Historia polskiej myśli psychologicznej. Warszawa: PWN. Pieter J. (1976). Historia psychologii. Warszawa: PWN, fragmenty. Stachowski R. (2000). Historia współczesnej myśli psychologicznej. Od Wundta do czasów najnowszych. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar. Stachowski R., Dobroczyński B. (2008). Historia psychologii-od Wundta do czasów najnowszych. W: Strelau J., Doliński D. (red). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP (fragmenty). Wadeley A., Birch A., Malim T. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Benjamin L. T. (2008). Historia współczesnej psychologii. Warszawa: PWN. Brett G.S. (1969). Historia psychologii. Warszawa: PWN. Jaroszewski M. G. (1987). Historia myśli psychologicznej. Warszawa: PWN. Kozielecki J. (1997). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wyd. "Żak” Paszkiewicz E. (1983). Struktura teorii psychologicznych. Behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna. Warszawa, PWN. Siuta J., Krzyżewski K. (red.) (2000). Behawioryzm i psychologia świadomości. Kraków: Wyd. UJ. Tomaszewski T. (1986). Główne idee współczesnej psychologii. Warszawa: PWN. Zimbardo P.G., Johnson R.L, McCann V. (2010). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Podstawy psychologii. Warszawa: PWN. Oryginalne klasyczne dzieła z historii psychologii można znaleźć na stronie: http://psychclassics.yorku.ca/index.htm Warto też zajrzeć na stronę: http://psychologia.net.pl/katalog.php?level=15 |
Efekty uczenia się: |
Zdobycie wiedzy na temat historii i rozwoju psychologii jako dyscypliny naukowej (w tym także rozwoju psychologii w Polsce), a także metod badawczych wykorzystywanych we współczesnej psychologii. Poznanie teoretycznego zaplecza zagadnień i problemów, jakimi zajmuje się współczesna psychologia (w aspekcie historycznym i koncepcyjnym) Wdrożenie w analizy wykorzystujące argumentację naukową i słownictwo dyscypliny Umiejętność lepszego rozumienia i wyjaśniania ludzkiego zachowania się Zdobycie umiejętności swobodnego posługiwania się pojęciami psychologicznymi |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin W ramach egzaminu sprawdzane będą wiadomości prezentowane w trakcie wykładu i wiedza zdobyta podczas samodzielnego studiowania literatury określonej przez egzaminatora jako obowiązująca Pozytywne zaliczenie egzaminu pisemnego weryfikującego wiedzę Studenta - testu obejmującego zagadnienia z programu wykładów i lektur obowiązkowych, wskazanych przez egzaminatora. Egzamin będzie miał formę pisemnego testu wiadomości z pytaniami zamkniętymi, z ograniczoną liczbą odpowiedzi do wyboru-czas trwania ok. 1 godz. Zaliczenie ćwiczeń Ocena końcowa to średnia dwóch ocen: oceny z kolokwium i oceny z aktywności. Aby uzyskać zaliczenie Student jest zobligowany do: 1. zaliczenia pisemnego sprawdzianu wiadomości, kolokwium. 2. uczestniczenia w zajęciach 3. uczestniczenia w przygotowaniu pracy zespołowej oraz w jej prezentacji przed grupą (zaliczenie kolokwium, obecność i praca zespołowa to warunek konieczny uzyskania zaliczenia oraz oceny dostatecznej z aktywności) Student może wykonać też zadania dodatkowe: 4. przygotować i przedstawić grupie raport z wywiadu (należy napisać i przedstawić grupie podczas zajęć raport z badania-z wywiadu z psychologiem) 5. przygotować indywidualną pisemną pracę teoretyczną (esej na temat „Wielkie pytania psychologii” Wykonanie jednego zadania dodatkowego, pod warunkiem wywiązania się z warunków koniecznych do uzyskania zaliczenia, uprawnia do oceny dobrej z aktywności, wykonanie dwóch zadań uprawnia do oceny bardzo dobrej z aktywności. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.